„Esklasa“ vo veľkom. Aj tak by sa dalo označiť vôbec najväčšie a najluxusnejšie SUV v portfóliu Mercedesu. Zároveň na Slovensku patrí medzi vôbec najväčšie SUV, aké si môžeš kúpiť a priamu konkurenciu z nemeckej prémiovej trojky predstavuje len mohutná X7-čka v podaní BMW.

Musím sa priznať, že nová generácia GLS vo mne od začiatku nevzbudzovala pozitívny dojem. Nepáčil sa mi až príliš „obdĺžníkový“ a hranatý tvar. Pýtal som sa sám seba, či sa v Mercedese zbláznili. Celotýždňové používanie mi však jasne ukázalo, kto si kúpi GLS za viac ako 100 000 € (základná výbava so slabším naftovým motorom stojí od 88 000 €) a hlavne, aké dôvody ho k tomu môžu viesť.

Toto je Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic v celej svojej kráse, v príťažlivej bielej farbe a s príplatkovou AMGLine výbavou, ktorá mierne upravila zovňajšok aj interiér vozidla.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Má športovejší nádych.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

GLS disponuje proporciami, ktoré majú vyše 5,2 metra na dĺžku, šírku 1956 mm a výšku 1823 mm. Jeho siluetu si nejde pomýliť so žiadnym iným Mercedesom, nieto ešte s autom konkurencie. Veľkým plusom pre takto mohutné auto je, samozrejme, už v základe 7 miest na sedenie (všetky sedadlá sú kompletne ovládané elektricky).

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Spredu je to krásavec s ikonickými prvkami a unikátnym svetelným podpisom MultiBEAM LED svetlometov (112 svetelných diód v jednom svetlomete), ktoré sú perfektné a majú dosvit viac ako 650 metrov. Navyše sa prispôsobujú aj okolitým podmienkam a vykroja predmety alebo protiidúcich chodcov a autá.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Diaľkové svetlá majú navyše systém, ktorý umožňuje jazdenie s neustále zapnutým diaľkovým svetlom. Vodič má tak vždy k dispozícii najlepší možný dosvit svetiel, funkcia je aktívna na cestách bez verejného osvetlenia od rýchlosti 30 km/h.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Pri pohľade na zovňajšok auta mám ale problém so zadnou časťou.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Tá mi príde až moc obyčajná bež odvážnejších obrysov, čo nebol len môj pocit. V podobnom duchu zneli aj hlasy z okolia, kedy práve zadná časť udrela okoliu najviac do očí v negatívnom smere.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Presunom do interiéru asi každý pochopí, prečo aktuálne nemá Mercedes konkurenta.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Luxusné a bezchybné vyhotovenie je cítiť na každom kroku a nejaké chyby či negatíva by som hľadal len márne. O ambientnom osvetlení ani nehovorím. 

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Dominantou sú dva 12,3-palcové FullHD displeje infotainmentu MBUX.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Na 99 % dotykové ovládanie systému sa dá veľmi rýchlo zvyknúť a netreba tu hľadať žiadne negatíva. Všetko je intuitívne, graficky perfektne vyhotovené a hlasový asistent v češtine funguje na väčšinu povelov rýchlo.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Vyzdvihnúť musím aj režim Komfort Energizing, ktorý prispôsobí teplotu, masáž sedadiel či ambietné osvetlenie interiéru napríklad pri dlhšej ceste, aby prispel k lepšej vitalite vodiča. Na displeji si vieš napríklad aj pekne prispôsobiť, ktorá časť sedadla má byť prioritne vyhrievaná, respektíve do ktorých častí sedadla má byť teplo distribuované. 

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

K dispozícii je aj vstavaná 4G SIM karta, cez ktorú komunikuje auto s okolitým svetom a umožňuje otvoriť napríklad aj webové stránky, vzdialene pristupovať k autu cez aplikáciu Mercedes Me či dokupovať si softvérové služby do infotainmentu. Možností je neúrekom.  

Nechýba však ani bezdrôtové nabíjanie smartfónov v priehradke, či podpora Apple CarPlay a Android Auto. Žiaľ, bezdrôtový prenos CarPlay chýba, čo je v porovnaní s konkurenciu pomerne zásadná nevýhoda.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Pochváliť musím aj prechod kompletne na USB-C konektory v aute!

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Presuňme sa však k srdcu tohto mastodonta. Je ním 6-valcový motor dopovaný dvomi turbodúchadlami. Pri verzii 400d dosahuje výkon 243 kW, teda 330 koní a točivý moment až 700 Nm. Motor je spriahnutý s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a kombinácia je to naozaj vydarená.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Na mohutný výkon, a vzhľadom k charakteristike dieselu, je chod veľmi kultivovaný a tichý. Pri diaľničnej 130-ke točí motor menej ako 2000 otáčok za minútu. 

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Spotreba je v primere okolo 8-9 litrov, v meste však bez problémov aj nad 10 litrov. Najekonomnickejšie sa dá jazdiť na vidieckych cestách, kde to pri 90-ke vychádza na spotrebu okolo 7,5-8 litrov.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Samozrejmosťou pri takto luxusnom aute je vzduchový podvozok v sérii, ktorý mení výšku v závislosti od zvoleného jazdného režimu, no k dispozícii je aj manuálne ovládanie. Takto vyzerá v najvyššej polohe…

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

…a toto je naopak najnižšia poloha

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

K dispozícii je ale aj tzv. E-aktívne ovládanie podvozku, ktoré je založené na kamerovom systéme – dokáže vyhodnotiť jazdnú situáciu, rýchlosť a zaťaženie, pričom tlmenie a regulácia výšky sa primeraným spôsobom automaticky prispôsobia na každom kolese samostatne.

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Voči konkurencii považujem za negatívum hlavne chýbajúce riadenie a natáčanie zadnej nápravy, ktoré s takto veľkým autom dokáže pri manévrovaní divy. Našťastie, veľmi dobre funguje 360-stupňový kamerový systém okolo vozidla. 

Zobraziť celú galériu (21)
Dávid Igaz / FonTech

Aký je teda verdikt na nové GLS? 

Mercedes-Benz GLS je veľmi špecifické auto. Charakterizuje spoločenské postavenie človeka alebo skôr praktickosť pri mnohočlennej rodine? Ťažko povedať. Na Slovensku je veľakrát vidieť fenomén, kedy si aj majetnejšie dvojice bez problémov kúpia takto ozrutné auto, len aby ukázali, že na to majú. Na ceste to potom tak aj vyzerá…

Nové GLS je však bez pochýb nekorunovaným kráľom svojej triedy a ak by sa ma niekto spýtal, či by som ho uprednostnil pred X7-čkou, jasne by som mu asi ani nevedel odpovedať.

Interiérovo má Mercedes navrch, BMW je pre mňa osobne zvonka krajšie, no a jazdecky je to vždy o osobných preferenciách či „láske“ k danej značke. Vyslovene ani o jednom aute sa však nedá povedať, že sú perfektné, alebo naopak, že sú vyslovene zlé. Nová generácia GLS je ale hrdým nositeľom trojcípej hviezdy na kapote a svojich fanúšikov si určite nájde. Nemám o tom ani najmenších pochýb.

Recenzie