Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Automobilový priemysel sa neustále formuje, na scénu prichádzajú nové trendy, ktoré sa netýkajú len pohonu, ale aj dizajnu. V posledných rokoch sa však vizuálna stránka áut formovala k čoraz striedmejším tvarom. Inak povedané, väčšina nových áut je fádnych a „nezaujímavých“.

To ale rozhodne nie je prípad automobilky Peugeot, ktorá sa nebojí experimentovať a aj v roku 2023 prináša autá s agresívnymi krivkami a niekedy až extravagantnými dizajnovými riešeniami. Model 408 je dôkazom, že v súčasnom „čierno-bielom svete“ je extravagantné vozidlo príjemným oživením, za ktorým sa otáčajú davy ľudí.

Prichádza na trh vo všetkých populárnych motorizáciách, a to benzín, plug-in hybrid a čistý elektromobil. Ja som mal možnosť testovať plug-in hybridnú motorizáciu, ktorá je ale paradoxne pre tento model najmenej vhodná, a to hneď z niekoľkých dôvodov.

V recenzii sa dozvieš:

  • S akými motorizáciami prichádza nový Peugeot 408
  • Čo skrýva pod kapotou najvýkonnejšia plug-in hybridná verzia
  • Aká je spotreba na diaľnici, v meste a na okreskách
  • Koľko prejde Peugeot 408 PHEV v čisto elektrickom režime
  • Ako dlho trvá nabíjanie
  • Čo je najväčším kameňom úrazu francúzskej novinky
  • Aké technológie prináša Peugeot 408

Plug-in hybridná motorizácia je zároveň tá najvýkonnejšia, pričom aj pri tejto motorizácii sú k dispozícii dve výkonnostné verzie s kombinovaným výkonom 180 koní alebo 225 koní.

Martin Katler/FonTech

Ja som mal tú česť s výkonnejším variantom, ktorý kombinuje benzínovú 1,6-ku s výkonom 180 koní a elektromotor s výkonom 110 koní. Systémový výkon je spomínaných 225 koní a točivý moment celej sústavy dosahuje 360 Nm. Auto je teda skutočne živé, z 0 na 100 km/h zrýchli za 7,8 sekundy a jazdná dynamika v meste je aj vďaka elektromotoru skvelá. O radenie sa pritom stará 8-stupňový automat a v prípade potreby môže vodič na preradenie využiť aj pádla pod volantom.

Martin Katler/FonTech

Tie som využil iba zopárkrát a nie, nebolo to pri športovej jazde. Prevodovka niekedy pri stúpaní do kopca drží motor vo vyšších otáčkach než je potrebné, čo sa prejavuje na hlasnejšom zvukovom prejave a v takomto prípade som si manuálne preradil o stupeň vyššie.

Martin Katler/FonTech

V hybridnom režime dokáže Peugeot veľmi dobre rozhodovať, kedy jazdiť na elektrinu a kedy zapojiť aj spaľovací motor. Problém je ale v tom, že batéria s kapacitou 12,4 kWh je na takto veľké auto jednoducho malá a aj v meste som niekedy volil hybridný režim, aby sa mi pri vyšších rýchlostiach na obchvate zapol spaľovák. Dôvod? V elektrickom režime by som inak neprešiel ani 30 km.

Martin Katler/FonTech

Dostávam sa k najväčšiemu kameňu úrazu plug-in hybridného Peugeot 408, ktorým je čisto elektrický dojazd. Mestská spotreba sa pri jazde čisto na elektrinu vyšplhala až na 29,5 kWh/100 km. Ak do toho započítame kúrenie v zime, ktoré z takto malej batérie ukrojí značnú časť, dojazd sa pohybuje okolo 35 km na jedno nabitie.

Martin Katler/FonTech

Čo si budeme klamať, to je na pomery dnešných plug-in hybridov naozaj málo. Určite existuje množstvo ľudí, ktorým by 35 km elektrický dojazd stačil, no čo v prípade, že potrebuješ ísť ďalej? S vybitou batériou si, žiaľ, Peugeot 408 z nádrže „potiahne“.

Martin Katler/FonTech

Po meste s prázdnou batériou sa spotreba blížila k 10 l/100 km a na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h to bolo rovných 7,5 l/100 km. Mestská benzínová spotreba s vybitou batériou je teda naozaj vysoká, ale nebudeš si predsa kupovať plug-in hybrid, aby si jazdil iba na benzín, to nedáva logiku.

Martin Katler/FonTech

Akonáhle som batériu nabil a celý deň som jazdil v režime Hybrid, pričom som sa vybral z mesta aj na okresky, na 100 km úseku sa spotreba zastavila na 4 l/100 km. Počas týchto 100 km som plnú batériu úplne vybil, takže s pribúdajúcimi kilometrami by spotreba narastala, no ak niekto robí denne dlhšie trasy, plug-in hybridu by sa mal rozhodne vyhnúť.

Martin Katler/FonTech

Náplasťou na dušu v prípade Peugeot 408 je, že auto disponuje 7,2 kW palubnou AC nabíjačkou, s ktorou sa batéria nabije za menej ako 2 hodiny. Tým pádom sa dá auto teoreticky nabíjať aj počas dňa, čim sa denný elektrický dojazd mierne zvýši.

Martin Katler/FonTech

Oveľa väčší zmysel mi teda pri tomto aute dáva čisto benzínová motorizácia, ktorá má pod kapotou síce menšiu, no o to úspornejšiu benzínovú 1,2-ku, pri ktorej svieti priemerná WLTP spotreba rovných 6 l/100 km. Mimochodom pri najvýkonnejšom plug-in hybride automobilka uvádza dlhodobú benzínovú spotrebu 5,5 l/100 km.

Martin Katler/FonTech

Tá moja sa blížila až k 7 litrom, no počas týždňového testu som najazdil vyše 900 km, takže väčšinu dní som najazdil viac ako je dosah elektrického dojazdu a spotreba tým pádom išla hore. Vo finále však platí, že majiteľ vie dosiahnuť aj nulovú spotrebu benzínu, ak svoje auto nabíja „každý deň“, pričom jazdí len v okruhu spomínaných 30-35 km.

Martin Katler/FonTech

Po technologickej stránke zaznamenal Peugeot asi najväčší pokrok spomedzi bežných „ľudových“ automobiliek. Testovaný model 408 disponoval matrixovými LED svetlami, ktoré fungovali výborne.

Nový infotainment a celkovo rozloženie ovládacích prvkov, ktoré sa prvýkrát objavili v modeli 308, sú dokonalou ukážkou toho, ako by mala vyzerať kombinácia dotykových obrazoviek a hardvérových tlačidiel.

Martin Katler/FonTech

Systém infotainmentu je plynulý a pomerne prehľadný, avšak niektoré prvky, najmä nastavovanie virtuálnych budíkov, sú ukryté pomerne hlboko v menu. Je to však záležitosť, ktorú si nastaví majiteľ raz pri kúpe auta a potom to už viac nerieši, čiže to až tak neprekáža.

Martin Katler/FonTech

Pod hlavným displejom sa nachádza ďalšia obrazovka. Tá v tomto prípade zobrazuje päticu programovateľných skratiek k rôznym funkciám a aplikáciám systému.

Ide o vynikajúci spôsob, ako si môže každý majiteľ individuálne prispôsobiť systém a pridať si sem skratky ktoré preferuje. Pod dotykovou obrazovkou sa navyše nachádzajú hardvérové tlačidlá na prístup ku klimatizácii či základným nastaveniam auta.

Dizajnom pripomína superluxusné SUV. Peugeot 408 púta pohľady ľudí

Z môjho pohľadu ide dokonalé riešenie, ktoré je prehľadné, ľahko hmatateľné a zároveň poskytuje slušnú dávku personalizácie.

Zhodnotenie

Peugeot 408 je rozhodne horúcim adeptom na najkrajšie auto, aké som v roku 2023 testoval. Do konca roka je síce ešte ďaleko, no tento Francúz nastavil latku skutočne vysoko. Dizajn je jedna vec, no omnoho podstatnejšie pri aute je to, ako a hlavne „za koľko“ jazdí. V prípade plug-in hybridu nejde o „najvýhodnejší nákup“, no benzínová a čisto elektrická verzia, ktorá ešte len príde, na tom bude podstatne lepšie z hľadiska prevádzkových nákladov.

Plug-in hybrid sa totiž oplatí iba niekomu, kto celý týždeň jazdi po meste pár desiatok kilometrov a na dlhšiu trasu sa vyberie sporadicky. Akonáhle niekto jazdí mesačne 2 000 – 4 000 km, s plug-in hybridom prerobí nielen pri kúpe auta, ale aj pri jeho tankovaní. Základný Peugeot 408 totiž začína na sume 31 990 €, čo je veľmi priaznivá cena za tak pekné a technologicky dobre vybavené auto.

Príplatková výbava ale pochopiteľne cenu navýši a navýši ju aj plug-in hybridná motorizácia, ktorá začína na 40 990 €. Na podobnej cenovke by pritom pokojne mohla začínať aj čisto elektrická verzia, ktorú by som si pri tomto aute vybral skôr. V prípade, že by som auto často využíval na dlhé trasy, siahol by som po benzínovej 1,2-ke, ktorá je v porovnaní s plug-in hybridom na dlhých cestách určite úspornejšia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú