Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Medzi motoristami ešte stále panuje všeobecný názor, že elektrické auto je dobré maximálne tak do mesta. Toto tvrdenie už dávno neplatí, nielen príchod plnohodnotných elektromobilov na dedikovaných platformách pre elektromobily, ale aj niektoré „prestavby“ spaľovákov na elektrické autá búrajú mýty o nízkom dojazde.

Dokonalým príkladom je aj nový elektrický Hyundai Kona, ktorý je v jednej konfigurácii čistým mestským, no v tej druhej plnohodnotným elektromobilom.

Hyundai Kona Electric prichádza v dvoch výkonnostných konfiguráciách, ktoré sa ale predovšetkým líšia kapacitou batérie. Lacnejšia testovaná začína na sume 33 990 €, no poskytuje výkon 100 kW a iba 39,2 kWh batériu. Drahšia motorizácia začína na čiastke až 40 990 €, no v tomto prípade dostaneš 150 kW elektromotor a batériu s kapacitou až 64 kWh, ktorá už zabezpečí naozaj solídny dojazd aj na diaľnici.

V recenzii sa dozvieš:

  • Akú spotrebu má Hyundai Kona Electric
  • Ako rýchlo sa nabíja verzia s menšou batériou
  • Na čo trpí lacnejšia verzia
  • Akými technológiami automobilka vybavila elektrickú Konu
  • Čo považujem za najväčšie nedostatky v interiéri
  • Na čo trpí elektrická Kona
  • Prečo je Ioniq 5 lepšia voľba ako Kona so 64 kWh batériou

Loading...

Loading…

Mestské crossovery sa stali hitom posledných rokov a elektrifikácia tomuto fenoménu zahrala do karát. Segment mestských elektrických cossoverov dopĺňa aj Hyundai Kona Electric, ktorá je k dispozícii v dvoch konfiguráciách.

Michal Varga/FonTech

Ja som mal možnosť testovať tú lacnejšiu, základnú so 100 kW elektromotorom a 39,2 kWh batériou. Už samotná kapacita batérie napovedá, že táto Kona nebude žiadnym diaľničným krížnikom, čo okamžite potvrdila aj v praxi.

Michal Varga/FonTech

Začal by som ale tým, že nová generácia Kony Electric má úplne fantastickú spotrebu. V meste som dokázal s týmto autom jazdiť so spotrebou 12-13 kWh/100 km. Pri vynechaní obchvatov sa dokonca priemerná spotreba dostala pod 12 kWh/100 km, čo je fenomenálne a s takouto spotrebou hravo najazdíš v meste cez 350 km na jedno nabitie.

Michal Varga/FonTech

Po okreskách si auto „potiahlo“ z batérie rovných 15,5 kWh/100 km a rýchlosťou okolo 100 km/h tak s Konou Electric prejdeš viac ako 250 km. Problém pre konfiguráciu s menšou batériou ale predstavuje diaľnica.

Michal Varga/FonTech

„Elektromobilistickým“ tempom rýchlosťami do 120 km/h sa spotreba pohybovala na úrovni okolo 19 kWh/100 km, čo predstavuje dojazd 200 km na jedno nabitie. Plnohodnotné diaľničné tempo ťahalo v priemere 22 kWh/100 km a s touto spotrebou by si už, žiaľ, neprešiel na jedno nabitie ani 200 km. Hyundai našťastie ponúka aj konfiguráciu so 64 kWh batériou a výkonnejším 150 kW elektromotorom.

Michal Varga/FonTech

Ak by sa výkonnejšia Kona dokázala priblížiť spotrebám tej menej výkonnej, s ľahkosťou by sa s týmto autom dali prekonávať aj dlhšie trasy, napríklad aj po diaľnici. Kórejská automobilka však zabila potenciál Kony s väčšou batériou ich ďalším elektromobilom, ktorý je Ioniq 5.

Michal Varga/FonTech

Základná verzia s menšou batériou štartuje na sume 33 990 €. Za tieto peniaze môžeš mať skvelý mestský elektromobil, no ak by si ho chcel vylepšiť na plnohodnotný elektromobil, priplatiť si musíš rovných 7000 €.

Michal Varga/FonTech

Až 7 000 € za väčšiu batériu a výkonnejší motor je naozaj dosť. Obvzlášť, keď za 41 000 € aj nejaké drobné si už môžeš kúpiť Ioniq 5, aj keď iba s 52 kWh batériou. Ak si ale k Ioniqu 5 vyberieš 72 kWh batériu, jeho cena bude začínať na 44 390 €.

Michal Varga/FonTech

Pre mňa osobne je teda zbytočné klásť si vôbec otázku, či si vybrať menšiu Konu Electric za 41 000 €, alebo Ioniq 5 postavený na novej platforme pre elektromobily, ktorá poskytuje ultrarýchle nabíjanie, väčšiu batériu a stojí iba o 3000 € viac.

Michal Varga/FonTech

Keď už je reč o nabíjaní, v prípade Kony Electric to nie je nič svetoborné. Automobilka udáva nabíjanie maximálnym výkonom 50 kW, no mne sa na 150 kW stanici podarilo dosiahnuť maximálne niečo málo cez 40 kW.

GreenWay/FonTech

Ako môžeš vidieť na priloženej nabíjacej krivke, pri 50 % SoC (úroveň nabitia batérie) výkon klesol pod 40 kW. Tesne pred dosiahnutím 80 % SoC nabíjací výkon znova výraznejšie klesol len na 15 kW, kde sa držal v podstate do konca.

Michal Varga/FonTech

Je pravda, že drahšia Kona s väčšou batériou má aj výkonnejšie 100 kW nabíjanie, no človek nemusí byť výnimočný matematik, aby si vedel vyrátať, že nabíjanie 240 kW pri Ioniq 5 je neporovnateľne rýchlejšie. To sa hodí predovšetkým pri spomínaných diaľkových trasách. Tento podstatný rozdiel ma uistil, že Ioniq 5 je lepší ako Kona Electric s väčšou batériou.

Michal Varga/FonTech

V interiéri Kona ničím neprekvapí, no ani neurazí. Má reprezentovať cenovo dostupný model, čo sa jej pri verziách so spaľovákom skvele darí, no pri „baterkáči“ to už tak ružové nie je.

Michal Varga/FonTech

Spaľovák aj elektromobil v zásade zdieľajú rovnaký interiér, aj keď v prípade elektrickej Kony dostaneš už v základe naozaj bohatú výbavu. V testovanom modeli som mal z príplatkovej výbavy jedine 10,5 kW palubnú nabíjačku v hodnote 660 €.

Michal Varga/FonTech

Taký head-up displej, automatická klimatizácia, prémiový audiosystém KRELL či pokročilí asistenti riadenia ako adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu a čítanie dopravných značiek sú už v základnej cene elektrickej Kony. Kompletné predstavenie interiéru si už tradične môžeš pozrieť vo videu vyššie.

Prvým problémom je lakťová opierka na stredovej konzole a dverách. Tá v strede je ešte relatívne v poriadku, Hyundai použil mäkčený, no nie extra mäkký materiál, opierka na dverách je extrémne tvrdá. 

Michal Varga/FonTech

Nie som ten typ šoféra, ktorý si sadne do interiéru a všetko ohmatáva, tento detail mi začal prekážať pri bežnom jazdení. Akonáhle som s autom absolvoval dlhšiu trasu, lakeť položený na dverovej opierke ma začal bolieť. Ďalší dôkaz, že elektrická Kona je auto na krátke a rýchle trasy, napríklad v rámci mesta.

Michal Varga/FonTech

Head-up displej je super vec a vítam ju v každom jednom aute. V Kone sa obraz nepremieta priamo na čelné sklo, ale na malý priehľadný displej, ktorý sa pri naštartovaní vozidla vysunie z prístrojovej dosky. Je to efektné, to sa musí nechať, no premietanie na sklo je podľa mňa omnoho praktickejšie.

Pozri si bohatú galériu fotografií Hyundai Kona Electric:

Naopak pochváliť musím spomínaného asistenta jazdy na diaľnici. Nečakal som, že bude fungovať tak dobre a spoľahlivo, v zásade som bol s  jeho spokojný a pri dlhších jazdách som v podstate vykonával iba dozor nad jeho riadením.

Zhrnutie

Ako teda neurobiť pri kúpe elektrického Hyundai chybu? Veľmi jednoducho. Ak ti stačí auto do mesta, ktoré je kompaktné a ktoré má fantastickú spotrebu, lacnejšia verzia Kony Electric s 39,2 kWh batériou je rozhodne skvelá voľba.

Ak ale hľadáš univerzálnejšie auto, s ktorým sa nebudeš báť vydať sa aj na dlhšiu trasu, siahni radšej po väčšom a mierne drahšom Ioniq 5. Elektrická Kona s masívnejšou 64 kWh batériou sa už cenovo takmer vyrovnáva Ioniq 5.

S príchodom Ioniq 5 podľa môjho názoru nemá Kona s väčšou batériou zmysel, no tá lacnejšia je do mesta ideálnou voľbou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú