Keď sa povie BMW, každého ihneď napadne slovné spojenie „radosť z jazdy“. Pri autách bavorskej automobilky to platí vždy, či už ide o sedan, kombi, SUV, benzín, diesel alebo plug-in hybrid. Posledná menovaná motorizácia dokonca posúva samotnú radosť z jazdy na ešte vyššiu úroveň, o čom ma presvedčil aj luxusný sedan BMW 545e.

BMW ako plug-in hybrid? Voči tejto kombinácii som bol kedysi skeptický, no akonáhle som už dávnejšie sadol do plug-in hybridu BMW 330e, okamžite mi bolo jasné, že elektromotor z jazdného zážitku BMW nič neuberá, ale dokonca mu poriadne pridáva.

Očakávania pri teste BMW 545e preto boli vysoké, predsa len ide o „päťkovú“ radu, ktorá je už od roku 1972 ideálnym mixom priestrannosti, luxusu, technológií a stále priaznivej ceny na pomery prémiového automobilu.

Hneď na úvod môžem prezradiť, že BMW 545e ma vôbec nesklamalo, najvýkonnejšia verzia, ktorú prináša práve plug-in hybridná motorizácia je zábavná, svižná, no keď to človek chce a potrebuje, vie byť aj extrémne tichá, ekologická a hlavne úsporná.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo sa ukrýva pod kapotou najvýkonnejšieho „päťkového“ plug-in hybridu od BMW
  • Aká je spotreba luxusnej limuzíny
  • Koľko kilometrov zvládne prejsť čisto na elektrinu
  • Čo je najväčším sklamaním pri aute za viac ako 100 000 €
  • Ako jazdí BMW 545e a či prináša povestnú „radosť z jazdy“
  • Ako fungujú asistenti a technológie v BMW piatej rady

Loading...

Loading…

BMW 545e nie je žiaden typický plug-in hybrid, ktorého primárnym cieľom je úspora paliva a čo najčastejšia jazda v elektrickom režime. Plug-in hybridná „päťka“ ukrýva pod kapotou poctivý benzínový 6-valec s objemom rovné tri litre.

Ten je navyše preplňovaný dvojicou turbodúchadiel a sám o sebe poskytuje výkon 210 kW, teda 286 koní. Spaľováku navyše vypomáha a v čisto elektrickom režime jazdy ho plne nahrádza elektromotor s výkonom 80 kW, respektíve 109 koní.

Celá sústava tak spolu poskytuje výkon až 290 kW (394 koní) a krútiaci moment sa vyšplhal na fantastických 600 Nm. Ak nerátame najostrejšiu verziu s prívlastkom M, plug-in hybridná motorizácia je tou najvýkonnejšou spomedzi všetkých ponúkaných pohonov.

Táto luxusná limuzína dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a jej maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. O radenie sa následne stará špičkový 8-stupňový automat Steptronic. Absolútnou čerešničkou na torte je pohon všetkých štyroch kolies xDrive, ktorý robí z BMW 545e skutočný športiak v tele luxusnej limuzíny. Jediné, čo autu až tak nehrá do karát, je váha, ktorá sa kvôli batériám šplhá až k dvom tonám.

K vyššej váhe prislúcha aj vyššia spotreba. Tá benzínová sa s vybitou batériou šplhá až k 9 litrom na 100 km. Samozrejme, spotreba závisí od štýlu jazdy, no keď máš pod plynovým pedálom výkon takmer 400 koní, s ľahkou nohou príliš často jazdiť nebudeš.

Plug-in hybrid, dokonca aj takto výkonný je ale o tom jazdiť čo najčastejšie s nabitými batériami. Koniec koncov, prečo by si niekto kupoval „auto do zástrčky“, ak sa mu ho nechce nabíjať.

Nosiť so sebou stovky kilogramov mŕtvej váhy v podobe vybitých batérií nie je príliš výhodné. Preto by si mal BMW 545e nabíjať vždy a všade, kde sa dá. Auto sa ti tým odvďačí naozaj výbornou spotrebou, ktorú hravo zrazíš aj pod 4 l / 100 km.

Samozrejme tým narastá spotreba elektriny, ktorá sa v hybridnom režime šplhá k 10 až 12 kWh/100 km. Samotná batéria má hrubú kapacitu 12 kWh, využiteľných teda môže byť okolo 10 kWh.

Jednoduchá matematika hovorí, že pri hybridnej jazde batéria vydrží tak na 100 km, potom sa už budeš musieť spoľahnúť len na spaľovák. V čisto elektrickom režime som zvládol prejsť na jedno nabitie 39 km, čo je vzhľadom na parametre auta primeraný údaj.

Sklamanie ale nastáva po pripojení k nabíjačke. Plug-in hybridy by som rozdelil do dvoch skupín. Tá prvá má výkonnú palubnú nabíjačku a nabíjanie takéhoto auta má zmysel napríklad aj počas nákupu v nákupnom centre, kedy si za hodinu schopný dobiť desiatky kilometrov dojazdu.

Druhá skupina má slabú, zväčša 3,7 kW palubnú nabíjačku a plné nabitie takéhoto plug-in hybridu trvá aj viac ako 3 hodiny. Žiaľ, BMW 545e patrí do druhej skupiny a nabíjať sa ho oplatí viac-menej iba doma či v práci. Svedčí o tom aj samotný nabíjací čas, z 0 na 100 % sa na wallboxe auto nabilo až za 3 hodiny 50 minút. Nabíjanie na verejnej stanici nebolo o nič rýchlejšie a z 50 % mu to doplna trvalo 1 hodinu 52 minút.

V tomto smere mi nepadá len jediné – keby boli všetky plug-in hybridy také, ako Mercedesy. Alebo dokonca ani nemusia mať výkonnú DC nabíjačku, úplne by stačila 11 kW palubná AC nabíjačka, s ktorou by plné nabitie batérie trvalo zhruba hodinu.

Potom by nabíjanie plug-in hybridu naozaj dávalo zmysel aj počas kratších zastávok. Žiaľ, v prípade BMW 545e nabíjaním v obchodom centre prakticky iba blokuješ nabíjačku. Plný potenciál bežných AC stojanov s výkonom 11 až 22 kW nikdy nevyužiješ.

Kapitolou samou o sebe sú jazdní asistenti a technológie, ktoré v BMW dosahujú tých najvyšších kvalít. Vyberiem napríklad skvelo fungujúci prediktívny tempomat s udržiavaním v jazdnom pruhu. Asistent jazdy na diaľnici kombinuje obe tieto funkcie a rovnako, ako „trojkové“ BMW, aj sedany radu 5 vidia nielen pred seba, ale aj za seba a po bokoch auta.

V praxi to znamená, že pri zapnutom asistentovi na diaľnici na displeji vidíš vozidlá pred sebou a navyše aj tie, ktoré jazdia v jazdných pruhoch vedľa teba. Pridanou funkciou bola v tomto prípade možnosť automatickej zmeny jazdného pruhu. Na zmenu pruhu stačí na krátku chvíľu podržať smerovku a ak to situácia dovoľuje, auto samé zmení jazdný pruh.

Interiéru by som vytkol azda iba mierne zastaralo vyzerajúce menu infotainmentu iDrive. Orientácia v ňom je pomerne prehľadná a intuitívna, no niektoré položky sa nachádzajú až pod tromi či štyrmi úrovňami. V dnešnej dobe idú do módy čoraz jednoduchšie infotainmenty s čo najnižším počtom rôznych podkategórií, čo v BMW piatej rady žiaľ neplatí.

Zhodnotenie

BMW 545e je rozhodne špičkové a luxusné auto, ktoré v sebe ukrýva poriadneho dravca. V elektrickom režime jazdíš ekologicky a extrémne potichu, no po prebudení trojlitrového benzínoého šesťvalca sa z auta stáva beštia.

Takmer 400 koní pod kapotou je rozhodne cítiť a aj s dvojtonovou limuzínou dokáže tento výkon poriadne pozametať. Problémom ale môže byť cena. Je pravda, že najmenej výkonný plug-in hybrid 530e  začína na sume 54 350 €, no ak požaduješ vysoký výkon, priprav si minimálne 71 250 €.

Presne na tejto sume začína najvýkonnejšia plug-in hybridná verzia s označením 545e. „Holé“ auto bez príplatkovej výbavy si dnes ale zrejme nikto nekupuje, a preto sa cena testovaného modelu vyšplhala až na neuveriteľných 103 000 €.

V cenovej kategórii okolo 100 000 € toho už je na výber naozaj veľa, no treba uznať, že BMW, aj keď je plug-in hybridné, má svoje čaro a charizmu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú