RECENZIA: BMW X6 alebo Urus za 30 000 €? Renault Arkana je najlacnejšie SUV Coupé pre Slovákov, s hybridom ale trpí na bizarnosti
Autá v karosárskom vyhotovení SUV Coupé boli doposiaľ doménou len tých najluxusnejších automobiliek a ich najprémiovejších modelov. K autám ako BMW X6, Mercedes GLE Coupé či Lamborghini Urus postupne začali pribúdať aj terénne „kupéčka“ zo strednej triedy, kam bezpochyby patrí aj Renault Arkana.
Keď automobilka BMW prišla na trh s modelom X6, mnohí sa chytali za hlavu a hovorili si, že Coupé karoséria postavená na SUV platforme jednoducho nemá šancu na úspech.
Opak bol pravdou a z SUV Coupé sa stal hit, ktorý teraz napodobňujú automobilky po celom svete. Ešte pár rokov to ale bola výhrada tých najluxusnejších modelov s cenovkami okolo vyše 70 000 €. Až v posledných rokoch sa karosárske prevedenie SUV so skosenou zadnou časťou dostalo aj k vozidlám strednej triedy, kde takisto žne obrovský úspech.
Skvelým príkladom je aj Renault Arkana, ktorý bol pôvodne určený pre ruský trh, no po obrovskom záujme fanúšikov v Európe ho automobilka priniesla aj k nám. Ako teda jazdí zrejme najlacnejšie SUV Coupé na trhu, ktoré sa dá v základe kúpiť už od 24 300 €?
V recenzii sa dozvieš:
- Čo tvorí pohonnú jednotku hybridného Renault Arkana
- Ako sa správa unikátna multimódová prevodovka
- Aké sú spotreby na diaľnici, v meste a mimo mesta
- Prečo je Arkana ako stvorená pre jazdu v meste
- Akú technologickú stránku ponúka Renault v maximálnej výbave za 32 000 €
- Ako fungujú jazdní asistenti
Loading…
Hybridný Renault Arkana nie je zaujímavý iba svojím zovňajškom. Množstvo unikátnych riešení skrýva aj „pod kapotou“ a motorizácia E-Tech je rozhodne jednou z nich. Automobilka sa totiž rozhodla, že sa tak trocha vráti niekoľko rokov späť vo vývoji automobilov a znova prinesie prevodovku s nízkym počtom prevodových stupňov.
Pohonnú jednotku totiž tvorí 1,6-litrový benzínový štvorvalec bez turba. Výkon spaľovacej jednotky je 96 koní, no dopĺňa ju až dvojica elektromotorov, respektíve ide o 48-koňový elektromotor a 20-koňový štartér-generátor. Kombinovaný výkon celej sústavy činí 140 koní.
Na prvý pohľad sa ti môže zdať celá táto pohonná jednotka komplikovaná, no tu to ani zďaleka nekončí. O radenie sa totiž stará nová multimódová automatická prevodovka. Inými slovami, pre elektromotor sú k dispozícii dva prevodové stupne, spaľovací motor ich využíva štyri.
V praxi pri pokojnej jazde prácu tejto technicky zaujímavej prevodovky nijak nepocítiš, prevodové stupne si auto radí veľmi hladko, no pri zošliapnutí plynového pedálu až na podlahu je to už horšie.
Štvorstupňová prevodovka je v dnešnom svete 7 až 9-stupňových automatov výsmechom, prevodové stupne musia byť natiahnuté a motor sa vytáča do naozaj vysokých otáčok, čo má za následok takzvaný „vysávačový efekt“. Auto pri pridaní plynu začne hučať, no rozbeh je aj napriek tomu veľmi pozvoľný.
Navyše pri preradení na vyšší prevodový stupeň vo vysokých otáčkach auto dosť citeľne kopne. Pri ostrejšej jazde radí multimódová prevodovka horšie ako žiak autoškoly.
Ja som ale vďaka tomu ihneď pochopil, kde má hybridný Renault Arkana svoje miesto. Je ním mesto, neustále sa pohýnanie a zastavovanie, kľučkovanie úzkymi uličkami a jazda rýchlosťami do 100 km/h. V týchto podmienkach jazdí Arkana dokonale a dosahuje spotrebu, akú nedosiahneš so žiadnym iným, dokonca ani menším mestským benziňákom.
Arkana mi neučarovala iba vzhľadom a cenovkou, ale najmä mestskou spotrebou. Či som už po meste jazdil s pokojnou nohou na plyne alebo agresívnejšie, či som vybehol na obchvat alebo som jazdil len mestskými rýchlosťami, moja spotreba neprešvihla 5 l/100 km.
S naozaj ľahkou nohou na plyne a pri vyhýbaní sa ochvatom som dokonca zajazdil za 4 l/100 km. Diaľnica už ale motoru bez turba v kombinácii so štvorstupňovou prevodovkou dala zabrať. rýchlosťou do 120 km/h si auto potiahlo 6,5 l/100 km, plnohodnotným diaľničným tempom to už bolo dokonca nad 7 l/100 km.
Keďže ide o hybrid, k dispozícii je aj režim jazdy čisto na elektrinu. Nakoľko má batéria kapacitu iba 1,2 kWh, nečakaj od čisto elektrického dojazdu žiadne zázraky. Pri mojom meraní sa mi podarilo prejsť sotva 2 km, tlačidlo na zapínanie elektrického režimu preto považujem v interiéri za jednu z najväčších zbytočností.
Najlepšie je nechať prepínanie elektrického a hybridného režimu na samotné auto, systémy sa dokážu veľmi dobre rozhodovať, kedy je výhodnejšie jazdiť na elektrinu, kedy prepnúť na spaľovák a kedy využiť kombináciu oboch pohonov.
Ihneď ako som si sadol za volant Arkany, mi hlavou prebehla myšlienka, že toto auto predsa nemôže stáť 32 000 €. Rovnako, ako exteriérový dizajn, aj ten interiérový predčil všetky očakávania.
Pochopiteľne v Arkane nemôžeme hľadať žiadnu kožu, kov či iné prémiové materiály, no Renault dokázal, že aj s použitím lacnejších materiálov sa dá vytvoriť naozaj solídny interiér.
Nechýbajú mäkčené plochy, ambientné osvetlenie a lesklé prvky, ako napríklad karbónový dekor na prístrojovej doske. Dobe displejov podľahol aj Renault, pred vodičom sa preto nachádza 10,2″ prístrojový panel. Stredová obrazovka, ktorá je orientovaná na výšku, má veľkosť 9,3″.
Ako som už spomínal, prvotný dojem z auta bol vynikajúci, no po prvých kilometroch som začal objavovať tie drobné detaily, ktoré ma predsa len presvedčili o tom, že cena 32 000 € za hybridnú Arkanu je adekvátna a nie nejaká „super úžasná“.
V prvom rade je to grafika infotainmentu, ktorá je veľmi jednoduchá, no na druhej strane systém funguje absolútne plynule, dokonca by som povedal, že ide svižnejšie ako v takom VW ID.4, ktorý som taktiež testoval.
Klimatizácia ovládaná cez fyzické prvky je jednoznačne super vec, no škoda, že je iba jednozónová. USB výstupy sú štyri, dve vpredu a dve vzadu, no obe sú štandardu USB-A. K dispozícii je Apple CarPlay a Android Auto, avšak iba cez kábel. Smartfón ale nabiješ aj bezdrôtovo.
Najväčším sklamaním bol ale obraz z cúvacej kamery. Netuším, či sa inžinieri rozhodli recyklovať staré tlačidlové telefóny a v Arkane používajú kamery z nich, alebo jednoducho nevedia, že kamera so solídnym rozlíšením v dnešnej dobe nestojí majland. Cúvacia kamera má skutočne katastrofálnu kvalitu a doslova kazí inak veľmi dobrý dojem z celého auta.
Na druhej strane sú tu ale asistenti, ako napríklad navádzanie na stred jazdného pruhu, čo by som v aute s touto cenovkou až tak nečakal, respektíve nečakal by som, že bude fungovať tak dobre.
Priznávam, počas týždňa sa mi stalo asi dvakrát, že auto sa nezmyselne ťahalo ku krajnici, no po pár desiatkách metrov sa spamätalo a opätovne jazdilo krásne stredom pruhu.
Adaptívny tempomat taktiež plnil svoju úlohu na 100 %. Bezkľúčový prístup k vozidlu je veľmi príjemnou funkciou, na ktorú som si zvykol v priebehu prvých hodín a na ktorú sa dalo rovnako dobre spoľahnúť.
Zhodnotenie
V jednom Renault Arkana rozhodne voči svojej konkurencii vyniká. Skutočne ide zrejme o najlacnejšie SUV Coupé na slovenskom trhu. V kategórii stredne veľkých SUV má Arkana naozaj podarený dizajn, ktorý mu taktiež hrá do karát.
Hybridná pohonná jednotka E-Tech ma naplno presvedčila o tom, že Arkana je určená predovšetkým do mesta. Samozrejme, auto zvládne aj diaľničné tempo a dlhšie cesty, no v tomto prípade sa už budeš musieť rozlúčiť s tou vynikajúcou spotrebou, ktorú dosahuje v meste.
Za približne 32 000 € môžeš mať Arkanu v najvyššej a najkrajšej výbave RS-line spolu s hybridnou motorizáciou E-Tech. Ak ťa teda nebavia mestské crossovery, ale rád by si jazdil na niečom výstrednejšom a podľa mňa aj krajšom, Arkana môže byť pre teba tá správna voľba.
Cenovka je nastavená primerane, niekde automobilka pridala, no inde musela naopak ubrať. Technická a technologická výbava môže na niekoho pôsobiť nevyvážene, no ak si nepotrpíš na masážne sedačky, štvorzónovú klimatizáciu či budíky s desiatimi štýlmi zobrazenia, v Arkane ti nebude nič chýbať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
RECENZIA: Z legendárneho „Géčka” spravili elektromobil. V teréne je famózny, na cestách ho zabila spotreba
Našli sme najlepšiu elektrickú dodávku. Na jedno nabitie prejde stovky kilometrov
Je ako Tarzan na steroidoch. Novinka zo sveta Spider-Mana je plná brutality, ale má problém (RECENZIA)
RECENZIA Padla nám z neho sánka. Volkswagen postavil dokonalú elektrickú náhradu za Passat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
Packeta mení budúcnosť doručovania na Slovensku. Sprístupňuje Z-Boxy konkurentom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
Packeta mení budúcnosť doručovania na Slovensku. Sprístupňuje Z-Boxy konkurentom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené