Plusy

+ Pôsobivé prostredia
+ Minihry
+ Zakomponovanie funkcii DualSense ovládača
+ Rýchle časy načítania
+ Stabilné snímkovanie

Mínusy

- Generické, repetitívne misie
- Nepodarený pokus o inováciu mapy a navigácie
- V určitých častiach ťažkopádne hľadanie cesty k cieľu
- Pohľad z prvej osoby viac škodí ako pomáha
- Prechody z hry do prestrihových scén

Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ubehlo už 14 rokov odkedy sa v kinách objavil vysnívaný projekt legendárneho režiséra Jamesa Camerona. Značka Avatar sa okamžite stala hitom a celý svet si obľúbil Na’viov bojujúcich proti invázii ľudí, ktorí sú rozhodnutí za každú cenu vyťažiť cenné suroviny z planéty Pandora.

Značka sa okrem rôzneho merchu dočkala aj videoherného spracovania, ktoré však nedopadlo práve najlepšie a zožalo iba vlažné hodnotenia. Kritici pochválili vizuálnu stránku a implementáciu 3D režimu na kompatibilných obrazovkách, no to bolo tak všetko.

Ubisoft

Trpela neduhmi ako napríklad opakovanosť misii, slabší súbojový systém, či zlá kamera. V konečnom dôsledku celková hrateľnosť nedosahovala kvalitu, ktorú Ubisoft avizoval a to najmä po dlhoročnom vývoji.

Minulý rok sme sa dočkali aj priameho pokračovania filmu s názvom Avatar: The Way of Water a paralelne s filmom bola v Ubisofte vyvíjaná aj herná novinka Avatar: Frontiers of Pandora, ktorá by mala napraviť reputáciu svojho herného predchodcu.

Prvý trailer ohúril grafikou a detailným spracovaním Pandory, kde sú džungle zdobené svietiacimi rastlinami a na každom kroku ťa čaká nebezpečenstvo v podobe monštier, ale aj vojakov z ľudskej frakcie Resources Development Administration.

Okrem niektorých malých detailov však nečakaj žiadne spojenie s filmami. Ide o samostatný príbeh s novými postavami, ktorý ťa zavedie na západnú stranu Pandory a väčšina hry sa odohráva rok po udalostiach druhého filmu.

V koži bezmenného Na’via budeš mať za úlohu zjednotiť jednotlivé kmene a ochrániť domorodé územie pred plánmi veliteľov RDA. Budú ti pomáhať ostatní Na’viovia, ale aj ľudia s ktorými založili hnutie odporu.

Príbehové misie ťa budú postupne prevádzať celým územím, vysvetľovať základné mechaniky a orientáciu v prostredí. Očakávaj však iba jednoduché misie typu choď niekam a niečo dones, prípadne nájdi suroviny alebo nejakú osobu.

Jemné oživenie prinášajú misie s vyšetrovaním, kde musíš v oblasti nájsť stopu a potom ju nasledovať pomocou zmyslov. Vždy však ide v podstate iba o cestovanie z bodu A do bodu B s malými obmenami.

Autori si povedali, že na oživenie k niektorým misiám pridajú časovač, čím úplne odstavili možnosť slobody. Napríklad v jednej z misi sa musíš dostať na základňu v určitom čase aby si ju ubránil pred nájazdom RDA.

Ubisoft

Vedľajšie misie sú na tom podobne, v štýle nájdi, prines alebo znič. Ďalším problémom, kvôli ktorému škrípe atmosféra a nedokážeš sa vžiť do príbehu je príliš veľa podobných postáv s podobnými menami, ktoré sa ti budú počas prechádzania hrou mýliť.

Je vidieť, že Ubisoft sa pri štruktúre jemne inšpiroval svojou sériou Far Cry, pretože tu nájdeš roztrúsený príbeh a mnoho nepriateľských stanovíšť. Tie musíš oslobodzovať a ničiť stroje, ktoré znečisťujú planétu, čím autori zachytávajú Cameronovo posolstvo z filmov.

Ubisoft

Pomocou zakrádania či lozenia po stromoch infiltruješ nepriateľské tábory a sabotuješ ich operácie. Stealth je vcelku jednoduchý, zväčša si môžeš vybrať, či chceš nepriateľov likvidovať z korún stromov alebo po zemi. Ak si však zástancom hlučnejšieho prístupu, čaká na teba rozsiahly zbrojný arzenál.

Na kosenie nepriateľov budeš môcť použiť niekoľko zbraní ako luk, útočná puška, brokovnica ale aj vrhač pascí, ktorý sa podobá na lakrosovú palicu a pomôže ti najmä pri plánovaní tichého postupu. Pomôže však aj pri likvidácii väčších skupín nepriateľov, keďže sa dá použiť aj ako granátomet.

Ubisoft

Veľkým sklamaním sú súboje zblízka, od ktorých sme očakávali omnoho viac. Keď sa povie Avatar, pravdepodobne si hneď predstavíš trojmetrového Na’via s oštepom, ktorý slúži ako jeho primárna zbraň pri súbojoch s útočníkmi. Oštepy budú súčasťou tvojho arzenálu, avšak iba ako munícia do odpaľovaču.

Na útok zblízka používaš iba svoje päste. Nie, že by to nebolo účinné, keďže obyčajných vojakov zlikviduješ na jednu ranu, no pri útoku postava používa vždy iba jednu animáciu, čím sa úplne vytráca akákoľvek efektnosť a motivácia tieto útoky používať.

Ubisoft

Autori mohli napríklad zakomponovať chytenie nepriateľa a hodenie do iného alebo niečo v podobnom, interaktívnejšom štýle. Pechota však nie je to, čoho sa treba obávať. Na vyrovnanie síl používa RDA veľké exoskelety, ktoré sú výrazne tuhšie, no po použití zmyslu sa ti zobrazia ich slabé miesta podobne ako tomu bolo v Horizon Zero Dawn.

Takto ich dokážeš zlikvidovať niekoľkými presne mierenými šípmi. Najväčšie nebezpečenstvo však prinášajú súboje s faunou Pandory, keďže narazíš na rôzne zvieratá, ktoré ti dokážu svojimi útokmi poriadne zavariť.

Ubisoft

Tie sú zo začiatku takmer nezdolateľné, no postupom v príbehu ťa hra naučí loviť a zistíš, že rozstrieľanie koristi na rešeto pomocou útočnej pušky ti prinesie iba zničené suroviny, ktoré nedokážeš zo zvieraťa pozbierať.

Keď však použiješ luk a prednesieš modlitbu k mŕtvole, tvoj inventár sa zaplní predmetmi potrebnými pre výrobu novej výstroje. Nečakaj teda pitvanie vnútorností ani stiahnutie zvieraťa z kože v štýle Red Dead Redemption 2.

Ubisoft

Ubisoft sa pokúša o úplne nový prístup k hrám s otvoreným svetom, no nevychádza mu to ideálne. Úplne zmizla minimapa a zostal iba jednoduchý kompas v hornej časti obrazovky, pričom navigácia je riadená primárne za pomoci spomínaných zmyslov.

Po aktivácii sa ti na chvíľu zobrazí značka cieľu k aktívnej úlohe, no pomôže aj pri hľadaní ukrytých kontajnerov s cennými predmetmi. Rastliny, ale aj nepriateľov si pomocou zmyslov dokážeš skenovať a tým ich automaticky pridať do encyklopédie, v ktorej si vieš popredu naštudovať ich zraniteľné miesta.

Mapa je naozaj rozsiahla, odokrýva sa pomaly a po jej otvorení v menu uvidíš záchytné body, medzi ktorými sa dokážeš rýchlo presúvať, čo ti ušetrí mnoho času. V jednej z príbehových misií dostaneš ikrana, okrídleného mounta, vďaka ktorému sa cestovanie stane výrazne jednoduchším.

Preskúmavanie prostredia a hľadanie cesty k záchytnému bodu je často neprehľadné. Napríklad keď sa potrebuješ dostať k cieľu na vrchole skaly, takmer vždy musíš nájsť špecifickú cestu, ktorá vedie buď po kmeňoch stromov alebo rastlinným „výťahom“.

Ubisoft

Hľadanie cesty komplikuje aj pohľad z prvej osoby, ktorý neposkytuje dostatočný prehľad o okolí, takže sa môže stať, že aj keď si myslíš, že si našiel správnu cestu, zavedie ťa úplne inam. Nenájdeš tu žiadne pomôcky známe z iných hier, ako sú žlté rímsy z Horizonu či Tomb Raidera alebo možnosť vyliezť po akejkoľvek stene v Assassin´s Creed.

Možno by teda bolo lepšie, keby Ubisoft zvolil skôr pohľad z tretej osoby, prípadne ľubovoľné prepínanie z prvej na tretiu osobu. Ďalším estetickým problémom je chôdza po konároch, kde mohol Ubisoft zakomponovať aspoň správne našľapovanie postavy.

Ubisoft

Keď sa totiž pozrieš pod nohy, často sa stane že stojíš len tak vo vzduchu, pričom štúdio už v iných hrách dokázalo vytvoriť realistické pohyby po úzkych lávkach či stromoch. Značka jednoducho ponúka veľa prirodzených možností a detailov, ktoré by sa do hry pri troche snahy dali preniesť aj lepším spôsobom.

V hernom Avatarovi nájdeš aj hlbšie survival prvky, keďže okrem ukazovateľa života budeš musieť dávať pozor aj na úroveň energie, ktorú doplníš konzumáciou potravín. Pokiaľ klesne na nulu, skončí ti automatická obnova života.

Ubisoft

Ubisoft si však zo série Horizon Zero Dawn požičal aj mechaniku vrecka s medicínou, ktoré si plníš zbieraním špecifických rastlín a následne ho môžeš používať na okamžité obnovenie života.

Veľkým pozitívom je, že sa autori rozhodli pridať do hry minihry a to dokonca s podporou adaptívneho triggeru DualSense ovládača. Napríklad pri hackovaní pomocou nástroja, ktorý dostaneš na začiatku hry musíš opravovať energetické uzly, pričom je potrebné stlačiť trigger s určitou intenzitou.

Ubisoft

V súbojoch s exoskeletmi zas pomôže pri dočasnom vypnutí, no nie je to úplne najšťastnejšie, pretože hra sa pri hackovaní nezastaví a nechá ťa zraniteľného v blízkosti pohybujúcich sa nepriateľov. Pri zbere plodov je zas potrebné trigger jemne stlačiť a následne nastaviť analógovú páčku do určitej polohy.

Až potom môžeš plod rastliny odtrhnúť pomocou úplného stlačenia triggeru. Po čase sa však minihry stávajú stereotypnými, no našťastie sa dajú v menu vypnúť a tieto akcie budú vykonávané automaticky, stlačením jedného tlačidla.

Ubisoft

Na základniach a v osadách si dokážeš uvariť suroviny a výsledný pokrm ti vie poskytnúť rôzne benefity, ako napríklad dočasné zvýšenie maximálneho života alebo pomalšie trávenie. Okrem jedla si dokážeš vyrábať aj zbrane a oblečenie, ktoré je dôležité na prežitie v divočine, ale aj v súbojoch.

Menu pre tvorbu výzbroje je vcelku prehľadné, vyberieš si časť tela a následne konkrétny typ zbroje. Pokiaľ máš dostatok potrebných surovín, môžeš si vyrobiť zbroj z dostupnej ponuky odomknutých „receptov“.

Ubisoft

Hra od Ubisoftu by nebola kompletná bez stromov schopností, ktoré si odomykáš pomocou bodov získaných za splnené misie, ale aj za nájdenie špeciálnej rastliny, ktoré ti dokážu okrem bodov zdarma poskytnúť aj úplne novú schopnosť.

Strom je rozdelený do niekoľkých kategórií vrátane lovu, prežitia, či výroby predmetov. Každá kategória ponúka špecifické vylepšenia ako zvýšené poškodenie spôsobené militantom, či dvojnásobné suroviny získané z ulovených zvierat.

Ubisoft

Prostredia a ich vizuál kontrastuje so zvyšným obsahom novinky. Dostaneš sa do niekoľkých biómov vrátane džunglí a rozsiahlych plání, ktoré sú veľmi detailné. Počas nočnej prechádzky lesom sa vďaka luminiscenčným rastlinám javí ako z rozprávky.

Častokrát po výstupe na vyvýšené miesto zostaneš v úžase z dych berúcich výhľadov na prírodné štruktúry Pandory. Občas to dokonca pôsobí, akoby bolo 90 percent vývojového času určeného iba na dizajn prostredí a zvyšok na ostatné aspekty hry.

Ubisoft

Pri vizuále budeš mať na výber z dvoch nastavení, jeden pre kvalitu obrazu, kde ťa čaká vyššie rozlíšenie a lepšie grafické efekty a druhý je zameraný na výkon. Doručí tak 60 snímok za sekundu, no za cenu horšej grafiky.

Aj napriek tomu je plynulosť v dnešnej dobe priorita a platí to dvojnásobne pre hrách s pohľadom z prvej osoby. SSD disk zaručuje vysokú rýchlosť načítavania, takže z menu sa dostaneš do hry v rozpätí niekoľkých sekúnd.

Ubisoft

Poteší aj zakomponovanie haptickej odozvy DualSense ovládača pri pohybe cez krajinu a aj využitie adaptívnych tiggerov na spomínané minihry, ale aj pri streľbe. Skúmanie Pandory sprevádzajú príjemné ambientné tóny a súboje okorení rýchlejšia hudba.

Verdikt

Avatar: Frontiers of Pandora nedokázal doručiť tak uspokojivý zážitok, v aký sme pri spracovaní jedného z najepickejších sci-fi všetkých čias dúfali. Autori premrhal možnosť vyťažiť zo značky maximum a kráčajú po ceste priemernosti takmer vo všetkých smeroch. Dojem kazia predovšetkým generické hlavné aj vedľajšie úlohy, slabý príbeh a zmätočná navigácia.

Ubisoft

Hre by prospel pohľad z tretej osoby, kde by lepšie vynikli všetky detaily, vyššia interaktivita súbojového systému pri bojoch zblízka. Celkový dojem zrážajú aj prechody medzi hrou a prestrihovými scénami, ktoré oddeľuje sekundová čierna obrazovka.

Na druhú stranu si užiješ nádherné prostredia Pandory. Tie sú nadizajnované k dokonalosti, cez deň ohúria slnečné lúče dopadajúce na široké lúky a nočnú prechádzku džungľou oživia luminiscenčné rastliny všetkých tvarov a veľkostí.

Ubisoft

Ubisoft chválime aj za zapracovanie adaptívnych triggerov v minihrách a haptickej odozvy, ktorá odráža každý pohyb postavy. Pri rýchlom cestovaní a načítavaní z menu pomôže SSD disk a výkonový vizuálny režim zaručí takmer bezproblémový chod v 60 snímkach za sekundu.

Novinku Avatar: Frontiers of Pandora si už zahráš na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X a S, no aj cez cloud v Amazon Luna.

HODNOTENIE

6/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú