Rana už aj pre Slovákov s Teslami. Drahšie nabíjanie mení hru so spaľovákmi
Posledné mesiace sú z hľadiska cien elektriny divoké a mnohí poskytovatelia nabíjacích staníc už reagovali zvýšením cien za nabíjanie.
Dnes sa medzi nich zaradila aj Tesla, ktorá plošne v celej Európe zodvihla ceny za nabíjanie na staniciach Supercharger. Na tému upozornil portál Electrek.
Nabíjanie na staniciach Supercharger bolo ešte nedávno tou najlacnejšou formou nabitia elektromobilu na dlhých cestách. Samozrejme, platilo to len pre majiteľov elektromobilov značky Tesla, nakoľko kalifornská automobilka začala otvárať svoje stanice aj pre elektromobily iných značiek len nedávno.
Koniec zlatým časom elektromobility v Európe?
Aktuálne sa priemerná cena na európskych Superchargeroch pohybuje na úrovni okolo 0,50-0,60 €/1 kWh. Nárast cien je ale v každej krajine, či dokonca každej nabíjačke v danej krajine odlišný.
Podľa magazínu Teslamag v Nemecku narástli ceny o 20 %, čo rozhodne nie je málo. V máji 2021 stála 1 kWh energie na nemeckých Superchargeroch zhruba 0,55 €, dnes je to 0,69-0,71 €.
Jaroslav Kapšo, šéf spoločnosti DriveTesla.sk pre FonTech.sk prezradil, že ceny za nabíjanie stúpli v priemere o 0,10 €. Aktuálne tak môžu „Tesláci“ na Superchargeroch na Slovensku nabíjať za 0,66 €/1 kWh. Sieť nabíjačiek Supercharger sa tak stala jednou z najdrahších, ak nie vôbec najdrahšia v Európe.
Minimálne na Slovensku sa dnes dokážu elektromobilisti nabiť lacnejšie či už v sieti GreenWay alebo ZSE Drive, kde bez mesačného poplatku zaplatia na UFC stojanoch 0,60 €/1 kWh (GreenWay), respektíve 0,49 €/1 kWh (ZSE Drive).
Dlhodobé náklady na jazdu elektromobilom sme v máji spočítali aj my v redakcii. Dlhodobá spotreba elektromobilu od Hyundai na úrovni 24,5 kWh/100 km nebola je najnižšia, no počas testu boli rána ešte pomerne chladné a auto sme si pred jazdou predhrievali. Takisto bol testovaný Ioniq 5 obutý na zimných pneumatikách, ktoré rovnako zvyšujú spotrebu elektromobilu.
Aj napriek tomu mesačné náklady pri jazde elektrickým autom vtedy dosahovali bezkonkurenčných 135 eur. Ak by sme rovnakých, zhruba 4 000 km za mesiac najazdili na spaľováku, napríklad v úspornom VW Golf s 1,6-litrovým naftovým TDi motorom, pri vtedajšej cene nafty 1,90 €/liter (aktuálne je už o niečo nižšie) a priemernej spotrebe 4,8 l/100 km by nás stálo 4 000 km viac ako 330 eur. S elektromobilom sme teda dokázali jazdiť zhruba 2,5-krát úspornejšie.
Aj pri zdvojnásobení cien elektriny a nabíjania by tak bolo elektrické auto lacnejšie na prevádzku, avšak kvôli vyššej nákupnej cene by sa už z dlhodobého hľadiska stalo nerentabilné, čo by určite mnohých odradilo od kúpy takéhoto auta.
Slovenskí poskytovatelia zatiaľ ceny nezvýšili
Až doposiaľ najväčší slovenskí poskytovatelia nabíjacích staníc svoje ceny nijak neupravovali. Naši západní susedia však behom posledných týždňov pristúpili k razantnému dvíhaniu cien za nabíjanie. Napríklad nabíjanie vo Wien Energie zdraželo až o 56 %, informuje Vikendi.
Ak by dnes motorista vo Viedni nabíjal len na verejných nabíjačkách, jazda na 100 km by ho vyšla na 10,57 €, zatiaľ čo pri dieselovom a benzínovom aute je to 13,23 €, respektíve 14,28 €, čo sme sa dozvedeli z výpočtov Rakúskej pracovnej komory. Pri prevahe domáceho nabíjania však naďalej dokážu jazdiť za 5,57 €/100 km.
Aj spoločnosť ČEZ, jeden z najväčších českých poskytovateľov, zvýšila cenu za nabíjanie elektromobilov v niektorých prípadoch až o neuveriteľných 80 %. Napríklad registrovaný zákazník pred pár týždňami zaplatil za ultrarýchle nabíjanie 10 Kč/1 kWh (0,40 €), no dnes je to 18 Kč/1 kWh (0,73 €), informoval portál Živě.cz.
Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Infrastructure pre FonTech.sk prezradil, že zvyšovaniu cien sa žiaľ skôr či neskôr nevyhnú ani ich slovenskí zákazníci:
„Cenu za nabíjanie ovplyvňuje nielen cena elektrickej energie, komodity, ale aj všeobecná inflácia ktorá má negatívny vplyv na ostatné zložky ceny za nabíjanie. Zvýšeniu ceny za nabíjanie sa tak v blízkej budúcnosti nevyhneme.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ceny klesajú, zvrat sa blíži. Výmena batérie elektromobilu bude čoskoro lacnejšia ako oprava spaľováku
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
Akoby spotreboval liter nafty na 100 km. Tento Volkswagen prešiel na jedno nabitie skoro 1 000 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PRIESKUM: Národ hodnotil Fica. Výsledky prekvapili aj odborníkov (GRAF)
Mladí podnikatelia premenili 4 000 eur na 44-miliónové impérium: Biznis sme rozbiehali v maminej pivnici
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Minister Tomáš prišiel s novým zákonom. Vybraným Slovákom poskytne 5 000 eur na úpravu bývania
Útočník z gymnázia v Spišskej Starej Vsi: Vynikal v škole i športe, no jeho minulosť bola varovaním
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Nová umelá inteligencia Apple sa topí v problémoch. Na jej najlepšiu funkciu podávajú sťažnosti
Revolúcia v recyklácii. Z najväčšieho „nepriateľa“ ľudstva si postavíme domy
Susednú krajinu Slovenska napadli hackeri. Ukradli osobné údaje vrátane rodných čísel a občianskych
Slováci dostanú úplne novú TV stanicu. Príde už o pár dní, toto o nej potrebuješ vedieť (PREHĽAD)
Môže za depresiu genetika? Vedci našli 293 „dôkazov“, že áno
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PRIESKUM: Národ hodnotil Fica. Výsledky prekvapili aj odborníkov (GRAF)
Mladí podnikatelia premenili 4 000 eur na 44-miliónové impérium: Biznis sme rozbiehali v maminej pivnici
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Minister Tomáš prišiel s novým zákonom. Vybraným Slovákom poskytne 5 000 eur na úpravu bývania
Útočník z gymnázia v Spišskej Starej Vsi: Vynikal v škole i športe, no jeho minulosť bola varovaním
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené