Rana už aj pre Slovákov s Teslami. Drahšie nabíjanie mení hru so spaľovákmi
Posledné mesiace sú z hľadiska cien elektriny divoké a mnohí poskytovatelia nabíjacích staníc už reagovali zvýšením cien za nabíjanie.
Dnes sa medzi nich zaradila aj Tesla, ktorá plošne v celej Európe zodvihla ceny za nabíjanie na staniciach Supercharger. Na tému upozornil portál Electrek.
Nabíjanie na staniciach Supercharger bolo ešte nedávno tou najlacnejšou formou nabitia elektromobilu na dlhých cestách. Samozrejme, platilo to len pre majiteľov elektromobilov značky Tesla, nakoľko kalifornská automobilka začala otvárať svoje stanice aj pre elektromobily iných značiek len nedávno.
Koniec zlatým časom elektromobility v Európe?
Aktuálne sa priemerná cena na európskych Superchargeroch pohybuje na úrovni okolo 0,50-0,60 €/1 kWh. Nárast cien je ale v každej krajine, či dokonca každej nabíjačke v danej krajine odlišný.
Podľa magazínu Teslamag v Nemecku narástli ceny o 20 %, čo rozhodne nie je málo. V máji 2021 stála 1 kWh energie na nemeckých Superchargeroch zhruba 0,55 €, dnes je to 0,69-0,71 €.
Jaroslav Kapšo, šéf spoločnosti DriveTesla.sk pre FonTech.sk prezradil, že ceny za nabíjanie stúpli v priemere o 0,10 €. Aktuálne tak môžu „Tesláci“ na Superchargeroch na Slovensku nabíjať za 0,66 €/1 kWh. Sieť nabíjačiek Supercharger sa tak stala jednou z najdrahších, ak nie vôbec najdrahšia v Európe.
Minimálne na Slovensku sa dnes dokážu elektromobilisti nabiť lacnejšie či už v sieti GreenWay alebo ZSE Drive, kde bez mesačného poplatku zaplatia na UFC stojanoch 0,60 €/1 kWh (GreenWay), respektíve 0,49 €/1 kWh (ZSE Drive).
Dlhodobé náklady na jazdu elektromobilom sme v máji spočítali aj my v redakcii. Dlhodobá spotreba elektromobilu od Hyundai na úrovni 24,5 kWh/100 km nebola je najnižšia, no počas testu boli rána ešte pomerne chladné a auto sme si pred jazdou predhrievali. Takisto bol testovaný Ioniq 5 obutý na zimných pneumatikách, ktoré rovnako zvyšujú spotrebu elektromobilu.
Aj napriek tomu mesačné náklady pri jazde elektrickým autom vtedy dosahovali bezkonkurenčných 135 eur. Ak by sme rovnakých, zhruba 4 000 km za mesiac najazdili na spaľováku, napríklad v úspornom VW Golf s 1,6-litrovým naftovým TDi motorom, pri vtedajšej cene nafty 1,90 €/liter (aktuálne je už o niečo nižšie) a priemernej spotrebe 4,8 l/100 km by nás stálo 4 000 km viac ako 330 eur. S elektromobilom sme teda dokázali jazdiť zhruba 2,5-krát úspornejšie.
Aj pri zdvojnásobení cien elektriny a nabíjania by tak bolo elektrické auto lacnejšie na prevádzku, avšak kvôli vyššej nákupnej cene by sa už z dlhodobého hľadiska stalo nerentabilné, čo by určite mnohých odradilo od kúpy takéhoto auta.
Slovenskí poskytovatelia zatiaľ ceny nezvýšili
Až doposiaľ najväčší slovenskí poskytovatelia nabíjacích staníc svoje ceny nijak neupravovali. Naši západní susedia však behom posledných týždňov pristúpili k razantnému dvíhaniu cien za nabíjanie. Napríklad nabíjanie vo Wien Energie zdraželo až o 56 %, informuje Vikendi.
Ak by dnes motorista vo Viedni nabíjal len na verejných nabíjačkách, jazda na 100 km by ho vyšla na 10,57 €, zatiaľ čo pri dieselovom a benzínovom aute je to 13,23 €, respektíve 14,28 €, čo sme sa dozvedeli z výpočtov Rakúskej pracovnej komory. Pri prevahe domáceho nabíjania však naďalej dokážu jazdiť za 5,57 €/100 km.
Aj spoločnosť ČEZ, jeden z najväčších českých poskytovateľov, zvýšila cenu za nabíjanie elektromobilov v niektorých prípadoch až o neuveriteľných 80 %. Napríklad registrovaný zákazník pred pár týždňami zaplatil za ultrarýchle nabíjanie 10 Kč/1 kWh (0,40 €), no dnes je to 18 Kč/1 kWh (0,73 €), informoval portál Živě.cz.
Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Infrastructure pre FonTech.sk prezradil, že zvyšovaniu cien sa žiaľ skôr či neskôr nevyhnú ani ich slovenskí zákazníci:
„Cenu za nabíjanie ovplyvňuje nielen cena elektrickej energie, komodity, ale aj všeobecná inflácia ktorá má negatívny vplyv na ostatné zložky ceny za nabíjanie. Zvýšeniu ceny za nabíjanie sa tak v blízkej budúcnosti nevyhneme.“
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
Má dojazd cez 600 km a 428 koní. Gigantické SUV obľúbenej automobilky dostalo slovenské ceny
Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Aj 10 ml výplne ti zmení tvár navždy. Dnešná predstava krásy neodpúšťa rozdiely, varuje expertka
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
Michael Burry: Predpovedal pád trhov v roku 2008 a teraz veští ďalší. Investičný mág práve rozpredal svoje akcie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
SPP má plán na zimu. Plyn nebude chýbať ani počas krízy
Jadrová energia pre AI. Meta uzatvára zásadnú dohodu na 20 rokov
Európske automobilky bojujú o prežitie. Čína a clá ich dusia
Airbus je v hre o gigantickú zákazku. Čína uvažuje o nákupe až 500 lietadiel
Pokles o tisíce áut a hromadné prepúšťanie. Volvo má za sebou náročný mesiac
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Aj 10 ml výplne ti zmení tvár navždy. Dnešná predstava krásy neodpúšťa rozdiely, varuje expertka
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
Michael Burry: Predpovedal pád trhov v roku 2008 a teraz veští ďalší. Investičný mág práve rozpredal svoje akcie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené