NASA sa v noci pokúsila o test štyroch motorov RS-25, ktoré majú vyniesť do vesmíru prvú misiu lunárneho programu Artemis I. Proces však skončil predčasne, keď jeden z motorov vykázal vážnu chybu a všetky štyri museli byť zastavené. Sú termíny programu Artemis v ešte väčšom ohrození, než doteraz?

Aktualizácia 18.3.2021

NASA konečne otestovala prvý stupeň mega-rakety SLS, ich čas sa začínal krátiť. Prvá misia lunárneho programu, Artemis I, má započať už v novembri a pre celý projekt je kľúčová. Statický test všetkých štyroch motorov RS-25, ktoré poháňajú prvý stupeň rakety, je posledným posledným potrebným testom pred finálnou konštrukciou celej rakety.

NASA / YouTube Screenshot

Štyri motory vydržali spaľovať palivo viac než 8 minút vkuse, pričom vykonali všetky potrebné testy a získali potrebné dáta. Projekt za takmer 20 miliárd amerických dolárov tak môže opäť napredovať a pripravovať sa na lety s posádkou, ktorá poletí na rakete SLS v kozmickej lodi Orion.

V hornej časti jedného z motorov však bolo možné zahliadnuť trochu silnejšie plamene, než je bežné – podľa slov NASA však nejde o vážny problém. Prvý stupeň teraz čaká renovácia a následné spojenie so zvyškom rakety.

Aktualizácia 4.3.2021

Technici úspešne opravili ventil na tekutý kyslík na prvom stupni rakety SLS, ktorá má počas budúceho roka vykonať misiu Artemis I a naplno tak odštartovať celý program. Chybu na ventile, ktorý je súčasťou hlavného pohonného systému rakety, objavili počas minulého týždňa.

NASA

Koncom tohto týždňa sa NASA ujme technickej kontroly stupňa, než sa odhodlajú k finálnym prípravám pre opakovaný statický test, píše NASA. Ten sa má uskutočniť začiatkom druhej polovice tohto mesiaca a zakončí tak sériu testov, ktorými musel prvý stupeň prejsť. Následne ho transportujú do Kennedyho vesmírneho strediska, kde bude spojený s ostatnými komponentmi.

Aktualizácia 21.1.2021

Vesmírna agentúra po zlyhaní počas testovania motorov RS-25 hlavného stupňa SLS analyzovala získané dáta, aby určila príčinu problému. Podľa plánov mali motory zvládnuť testovanie s dĺžkou 485 sekúnd, teda niečo málo vyše 8 minút, avšak k vypnutiu došlo už po 67 sekundách od statického štartu. Po analyzovaní dát bola NASA schopná zistiť dôvod, prečo testovanie predčasne zlyhalo.

Podľa oficiálneho vyjadrenia agentúry nespôsobila zastavenie motorov chyba hardvéru, motory sú podľa NASA v excelentnom stave. Predčasné vypnutie mali spôsobiť prednastavené parametre testovania, ktoré boli údajne nastavené pre zaistenie vysokej bezpečnosti počas testu. Problém sa týkal parametrov pre riadenie hydrauliky motorov, ktorá sa stará o ich natáčanie počas letu.

Počas sobotňajšieho testovania mali byť teda prekročené limitné parametre pre 2. motor stupňa SLS a počítače kvôli tomu predčasne test zastavili. NASA však ubezpečila, že pokiaľ by k takej situácii došlo počas reálneho letu, stupeň by bol schopný ďalšieho letu a nedošlo by k vypnutiu motorov.

Krátko po štarte bolo zaznamenané aj „zlyhanie hlavného komponentu“, chyba, ktorá sa objavila už 1,5 sekundy po začiatku testovania. Hoci sa predtým hovorilo o vážnom poškodení motora, podľa NASA nebola táto chyba dôvodom, ktorý by prispel k predčasnému ukončeniu testu.

To spôsobilo prekročenie prednastavených testovacích parametrov, tento problém má podľa informácií vesmírnej agentúry dočinenia s prístrojmi 4. motora. Tím agentúry bude v najbližších dňoch ďalej vyhodnocovať a analyzovať príčinu problémov s vybavením 4. motora predtým, ako sa NASA pokúsi o ďalší statický štart všetkých motorov.

Pôvodný článok zo 17.1.2021

Test síce prebehol, avšak nie podľa plánov

NASA vykonala prvý statický test všetkých štyroch motorov RS-25 namontovaných na hlavnom stupni SLS, ktorý má v novembri tohto roku letieť v rámci misie Artemis I. Test však neskončil zrovna úspešne. Aj keď sme pred začatím procesu očakávali RUD (Rapid Unscheduled Disassembly), našťastie pre NASA k tak vážnej nehode nedošlo – čo je obzvlášť potešujúce, keďže hneď vedľa testovaného hlavného stupňa SLS sa nachádzali aj jeho prídavné nosiče na pevné palivo, informovala NASA.

Trvanie statického testu malo byť až osem minút, avšak jeden z motorov po minúte zlyhal a celý test predčasne ukončili. Technici hlásili MCF, teda významnú/vážnu chybu komponentu (Major Component Failure) a aj keď podrobné vyhodnotenie údajov nejakú chvíľu potrvá, minimálne jeden z motorov bude zrejme potrebovať vážnejšiu opravu. Systém našťastie problémy zaznamenal a včas nariadil bezpečné vypnutie všetkých motorov, čím možno predišiel vážnejšiemu poškodeniu.

Kým SpaceX rieši podobné problémy jednoduchým vymenením motorov, pre NASA môže ísť o vážny a zdĺhavý proces zásadne spomaľujúci celý program Artemis, ktorý to má už tak dosť nahnuté. Prvú misiu Artemis I v novembri tohto roku s najväčšou pravdepodobnosťou neuvidíme.

Motory staré 40 rokov, ktoré NASA odkúpila za hrôzostrašnú sumu

Motory RS-25 po prvý raz leteli do vesmíru už v roku 1981 na Raketopláne počas misie STS-1. NASA chce tieto historické motory využiť pre ich lunárnu raketu, pomocou ktorej dostanú ma Mesiac prvú ženu. Od firmy Aerojet Rocketdyne ich odkúpila v počte 24 kusov za 3,5 miliardy amerických dolárov, čo je 146 miliónov za kus, informuje ArsTechnica. Pre porovnanie, cena letu novej rakety Falcon 9 je len 62 miliónov – za raketu s dvomi stupňami, schopnosťou vyniesť na obežnú dráhu viac než dvadsať ton a deviatimi motormi Merlin na prvom stupni.

NASA

Tie spolu generujú ťah až 7600 kN, čo je dokonca o niekoľko desiatok viac, než hlavný stupeň rakety SLS so štyrmi motormi RS-25, ktorý pri atmosférickom tlaku okolia produkuje približne 7400 kN.

Nejde samozrejme o jednoduché porovnanie, pretože motory RS-25 sú oproti motorom Merlin-1D firmy SpaceX na úplne inej úrovni. Na úplne inej úrovni sú však aj motory Raptor, ktorých cena sa pohybuje nad 2 miliónmi, avšak pomocou sériovej výroby má klesnúť len na desatinu, píše Inverse. Cena RS-25 preto ostáva nepochopiteľná.

Lunárna raketa SLS alebo Raketoplán v prestrojení?

Kým vývoj rakety Saturn V v minulom storočí stál po započítaní inflácie až 50 miliárd amerických dolárov, vývoj SLS zatiaľ „len“ necelých 19 miliárd. Avšak kým pri konštrukcii Saturn V začínala NASA doslova z ničoho, SLS využíva nielen hlavné motory Raketoplánu, ale tiež jeho prídavné nosiče na pevné palivo a dokonca aj externú palivovú nádrž, ktorá tvorí hlavný stupeň SLS – menšia je aj kapacita nákladu. Drvivá väčšina lunárnej rakety tak využíva tridsať až štyridsať rokov starú technológiu.

NASA

V takom prípade je pozoruhodné, že sa vývoj dokázal vyšplhať na takmer 19 miliárd. To však nie je všetko, pretože cena jedného letu je v porovnaní so Saturn V takmer dvojnásobná.

Ako zvláda NASA tak vehementne rozhadzovať peniaze občanov a prečo v ich rukách trvá takmer všetko oveľa dlhšie, než v rukách súkromných firiem, je otázka, ktorú si kladú aj mnohí odborníci. Jedno je však takmer isté – program Artemis zažije okrem meniacej sa administratívy ďalšie omeškanie.

Predbehne ich SpaceX? Starship napreduje oveľa intenzívnejšie

Kým SLS čaká na svoje testy dlhú dobu a každá drobnosť jej funkčnosť väčšmi odďaľuje, porovnateľne obrovská raketa Starship firmy SpaceX napreduje neuveriteľnou rýchlosťou. Za posledný rok skonštruovali takmer tucet jej prototypov, z ktorých jeden letel do výšky 12,5 km a pokúsil sa pristáť. Ďalší prototyp len nedávno prešiel tromi statickými testmi v priebehu 3,5 hodiny a čaká na svoj prvý let, počas ktorého sa pokúsi o ďalšie pristátie.

Raketa Starship firmy SpaceX, pomocou ktorej chcú dostať milión ľudí na Mars. Zdroj: SpaceX

NASA plánuje celú raketu SLS zahodiť, avšak SpaceX chce so Starship pristávať, a to nielen s prvým, ale i s druhým stupňom, vďaka čomu zásadne klesnú náklady na vesmírne lety.

Ide o výhodu, ktorej SLS jednoducho nedokáže konkurovať a inovatívny prístup Muskovej firmy dokonca nenápadne naznačuje, že sa možno dostanú na Mesiac (či dokonca na Mars) skôr, než NASA. Ak k tomu skutočne dôjde, SpaceX sa opäť raz zapíše do dejín a definitívne obháji svoje miesto v raketovom priemysle, v ktorom zatiaľ nemá reálneho konkurenta.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú