Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Podvodné SMS-ky a maily, falošné e-shopy či iné kyberpodvody sú dnes už úplne bežnou súčasťou života Slovákov. Podľa Jozefa Úrodu, experta na digitálnu bezpečnosť z Tatra banky, sa podvodníkom neustále darí prichádzať s novšími a sofistikovanejšími taktikami, ako okradnúť Slovákov.

Nedávno prebehol Slovenskom veľký útok zameraný na ľudí, ktorí predávajú tovar na portáloch Vinted alebo Bazoš. V rámci tímu bezpečnosti aj Tatra banka simulovala takúto situáciu. Ocitli sme sa v pozícii predávajúceho, do niekoľko minút nám prišla správa na WhatsApp o potrebe zadať náš súkromný e-mail, aby vedeli vykonať platbu za náš tovar, ktorý ponúkame,ozrejmuje Úroda.

Ako podvody na internete fungujú?

Samotná podstata podvodu sa vždy opakuje. Takmer vždy ide o doručenie odkazu od útočníka formou komunikačného kanála (e-mail, SMS, WhatsApp).

Podvodníci využívajú manipulačné taktiky, vždy to však začína úplne nevinnou formou. Expert uvádza, že podvodníci od ľudí po kliknutí na určitý odkaz požadujú na falošnej stránke buď prihlasovacie údaje do internet bankingu, rôzne overovacie kódy, alebo údaje z platobnej karty.

Mení sa len forma alebo ,príbeh’ vystavaný okolo daného podvodu, a teda aj príčina, ktorou sa podvodníci snažia oklamať ľudí, aby na odkaz klikli a svoje údaje zadali.

Úroda uvádza, že podvodníci pracujú s vyvolaním emócie šťastia, pretože predávajúci je spokojný, že hneď dostal pomerne dobrú ponuku na kúpu. Dizajn falošného e-mailu je naozaj prepracovaný.
Tipy & triky, ako sa vyhnúť podvodom →

Tatra banka - Jozef Úroda vedie v Tatra banke oddelenie zodpovedné za manažment rizík týkajúcich sa informačných a komunikačných technológií. Venuje sa biznis kontinuity manažmentu, podpore GDPR implementácie a vzdelávaniu v oblasti digitálnej bezpečnosti.

Psychológ: Využívajú pocit naliehavosti

Aj podľa psychológa Karola Kleinmanna z platformy ksebe.sk podvodníci príliš neexperimentujú a vytvárajú situácie s podobnými znakmi.

Najtypickejšia situácia je, že podvodníci vytvoria ilúziu naliehavosti a využijú emócie v neprospech danej osoby. Na sociálnych sieťach využívajú podvodníci aj citovo zafarbené situácie – napríklad, že sa stala autonehoda alebo že falošný rodinný príslušník potrebuje pomoc,opisuje psychológ.

Fontech - Karol Kleinmann má za sebou 15 rokov skúseností, počas ktorých pomohol stovkám klientov. Jednotlivcom aj firmám pomáha riešiť problémy, ktoré sú spojené s komunikáciou, vzťahmi v súkromí a na pracovisku. Zameriava sa na témy späté s osobným rozvojom, kariérou, LGBTI a osobným well-beingom.

Oklamal ju podvodník na Bazoši, prišla o 2 500 eur

Vo februári 2023 upozornila polícia na internetový podvod, pri ktorom žena prišla o 2 500 eur. Na predaj inzerovala hojdacie kreslo a zadala osobné údaje na domnelej stránke kuriérskej spoločnosti, ktorú jej poslal záujemca. TASR o tom informovala bratislavská krajská policajná hovorkyňa Silvia Šimková.

Na inzerát sa jej ozval záujemca, ktorý mal záujem o kúpu, a uviedol, že keďže nie je odtiaľto, zasiela žene link na kuriérsku spoločnosť, cez ktorý si má overiť a potvrdiť platbu. Po tomto jej na účet pošle peniaze za kreslo a vraj ju bude kontaktovať aj kuriér. Na zaslaný link poškodená klikla, vyplnila všetko podľa pokynu, na čo jej z účtu odišlo prvých 1 000 eur,informovala o tom bratislavská krajská policajná hovorkyňa Silvia Šimková.

Hovorkyňa tiež upozornila na prípad muža, ktorý prišiel v januári pre podvodnú SMS o 3 700 eur. Dostal oznamujúcu SMS s textom, že jeho účet je blokovaný a má zadať údaje do internet bankingu. Poškodený podľa pokynu zadal všetky prihlasovacie údaje, na čo mu bez jeho vedomia odišlo z účtu 3 700 eur, ozrejmila.
Ako rozoznať podvodné SMS →

Fontech - Ak ide o takýto nelogický spôsob komunikácie s kuriérom, ide o jasný podvod.

Ktoré skupiny ľudí sú najviac ohrozené?

Niektorí podvodníci cielia na starších či osamelých ľudí, no v princípe pri svojich útokoch nerozlišujú vek. Naletieť môžu ako starí či mladí, tak aj ľudia v strednom veku, ktorí sa pohybujú v digitálnom prostredí.

Na osamelé skupiny ľudí podvodníci striehnu najmä na sociálnych sieťach a využívajú pritom premyslenú taktiku – útočia na základnú spoločenskú potrebu, ktorú má každý človek.

Napríklad pri podvodoch, ktorým predchádza dlhší kontakt, až kým podvodník dotyčného požiada o veľkú sumu peňazí. „Každý má rád, keď ho niekto kontaktuje. Ideálne, ak je to niekto atraktívny a je v nejakom postavení – americký vojak, právnik, lekár. Lichotí nám to. Na Facebooku má fotografiu, ktorá je vizuálne pekná, väčšinou je však z fotobanky, opisuje psychológ.

Podvodníci sú podľa psychológa Karola Kleinmanna s obeťami v dennodennom kontakte niekoľko týždňov. „Pýtajú sa, aký mali deň, čo robili, čo majú nové. Cez správy si budujú priateľstvo a reálny medziľudský vzťah,“ vysvetľuje psychológ sofistikovanú taktiku. Následne si podvodník vymyslí urgentný, citovo zafarbený príbeh, pri ktorom naliehajú na rýchle poslanie peňazí.

Treba dodať, že takýto akože hlboký vzťah si podvodníci vytvárajú s desiatkami obetí súčasne. Aj keď zo strany obete môže ísť o reálnu náklonnosť, psychológ si myslí, že útočníci používajú natrénované taktiky podľa presných scenárov.

Takíto podvodníci sú veľmi vynaliezaví a zruční pri zneužívaní ľudských emócií. Vedia pracovať s technikami, ktoré dokážu vyvolať v mysliach ľudí emocionálnu reakciu a zatlačia tú racionálnu. Zväčša sa snažia zmiešať jednu z dvoch protichodných emócií – buď radosť alebo strach spolu s vyvolaním pocitu dôvery,dokresľuje Jozef Úroda, expert na digitálnu bezpečnosť  z Tatra banky.

Úroda ďalej uvádza, že mnohokrát podvodník vystupuje aj ako inštitúcia – napríklad polícia, banka alebo aj inštitúcia, cez ktorú veľké množstvo populácie konzumuje nejaké služby, ktoré prirodzene vyvolávajú pocit dôvery. Podľa Jozefa Úrodu sú bežné aj kuriérske služby, pričom SMS-ky a e-maily naberajú na intenzite. Varujú pred nimi prakticky už všetky firmy – od bánk cez kuriérske firmy až po štát.

Podvodníci sú sofistikovaní, ich správy sú čistý kalkul

Podľa psychológa Karola Kleinmanna sa dnes na podvod treba pozerať ako na premyslený kalkul, kde podvodníci hrajú na čísla. Musia osloviť tisíce a tisíce ľudí. Majú odmerané, že sa im z toho ozve napríklad 1 % ľudí a z polovice z nich vymôžu peniaze. Majú procesy nastavené tak, že je z podvodov stále lukratívny biznis. Je to ako pyramída – aj keď väčšina ľudí identifikuje, že to je podvod, pre nich to nič neznamená, pretože vedia, že z určitej časti ľudí peniaze stále vylákajú, ozrejmuje psychológ z platformy ksebe.

Slováci by však mohli zlepšiť svoju pozornosť. Psychológ uvádza, že SMS-ky by sme mohli čítať o trošku pozornejšie. „Žijeme v rýchlej dobe a ľudia čítajú SMS-ky veľmi skratkovito a len ich preletia očami, miesto toho, aby sa na ich obsah reálne sústredili.“

Ako sa chrániť pred podvodmi na internete?

Nové možnosti a vynaliezavosť podvodníkom nechýbajú. Je evidentné, že podvodníci vedia, čo robia – a je teda pravdepodobné, že sa útoky budú len stupňovať.

Prísť o svoje peniaze v internetovom prostredí je dnes veľmi jednoduché. „Jedným z najdôležitejších aspektov ochrany pred internetovými podvodmi je prevencia,“ odporúča Jozef Úroda, odborník zodpovedný za digitálnu bezpečnosť v Tatra banke.

„Dnes už existuje množstvo vzdelávacích materiálov, ktoré nám pomôžu získať povedomie o hrozbách, ktoré na nás číhajú. Peknou bázou jednoducho popísaných reálnych situácií je možné nájsť na stránke predigitalnubezpecnost.sk,“ dodáva Úroda.

Podľa Úrodu je dôležité dostať takéto povedomie aj k svojim blízkym, rodičom a starým rodičom, ktorí si to primárne nenájdu sami. Odborník tiež ako jeden z trikov odporúča využívanie jednorazovej platobnej karty, ktorú si vie klient vygenerovať v mobilnej aplikácii Tatra banka.

Zaujímavou ochranou je aj takzvané overenie volajúceho, ktoré dokáže odhaliť reálne telefónne číslo volajúceho. Pri telefonáte od zamestnanca z Tatra banky príde klientovi do schránky správ v mobilnej aplikácii a internet bankingu informácia o telefonáte a jedinečný kód, prostredníctvom ktorého si je možné volajúceho overiť.

Podľa Úrodu by sa klient mal opýtať volajúceho na daný kód a ak ho volajúci nevie, klient by to mal pokladať za podvodné správanie a telefonát zrušiť.
Prečítaj si základné tipy, ako nenaletieť na podvod →

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú