Bizarné súdy sú zväčša doménou USA, no jeden sa nedávno odohral aj v susednom Rakúsku. Zvláštnu žalobu však vystriedal ešte zvláštnejší rozsudok. Ako informoval portál iDnes.cz, rakúsky súd dal za pravdu žalobcovi, ktorý žaloval predajcu elektromobilu za to, že jeho auto nepreje toľko kilometrov, ako uvádza norma WLTP.

V reálnom svete sa pritom takmer nikdy nepodarí dosiahnuť dojazd, ktorý udáva výrobca podľa tabuľkových parametrov. Dôvodov a faktorov, ktoré na dojazd vplývajú, je hneď niekoľko.

Vonkajšia teplota, počet ľudí na palube, vietor, členitosť trasy a v neposlednom rade priemerná rýchlosť výrazne ovplyvňujú dojazd (nielen) elektrického auta. Aj pri našich testoch sa neraz stalo, že oproti WLTP hodnote sme prešli iba 70 % či 80 %. To zrejme vadilo aj rakúskemu motoristovi, ktorý si zakúpil VW e-Golf.

Súd mu dal za pravdu

Rakúšan si elektrický Golf kúpil ešte v roku 2018. Papierový dojazd tohto mestského elektromobilu činí 230 km, no jeho majiteľovi aj v tom najlepšom prípade podarilo prejsť iba 150 km. Samo o sebe by 80 km nemusel byť dramatický rozdiel, no v prípade staršieho Golfu, ktorý navyše nebol inžiniermi navrhovaný ako elektromobil, ide až o tretinovú „nepresnosť“.

VW

Ak sa do jazdy zapojili aj vyššie spomenuté faktory, ako napríklad kopcovitý terén či vyššie diaľničné rýchlosti, dojazd razom klesol na iba 110 až 120 km. Ďalším problémom je, že akonáhle klesla kapacita batérie pod 20 %, vo vozidle sa tiež vypína klimatizácia.

Majiteľ e-Golfu zrejme sa takýmto niečím nerátal a tak predajcu zažaloval za zavádzanie. Súd mu dal za pravdu a predajca musel zákazníkovi vrátiť celých 32 100 €.

Odborníci sa obávajú toho, že tento súd môže spustiť vlnu podobných žalôb aj v iných krajinách, čo by elektromobilite rozhodne nepomohlo.

Niektoré prejdú viac, iné menej

Nie je však pravidlom, že elektromobil vždy prejde menej, než uvádza norma WLTP. Nedávno sme ti priniesli článok, v ktorom testovali 21 nových elektromobilov.

NAF/Screenshot

Všetky vozidlá absolvovali rovnakú trasu, v rovnaký deň a vodiči sa snažili dodržiavať totožný štýl jazdy, čiže brzdili a akcelerovali približne rovnako. Trasa zahŕňala mestá, okresky a diaľnicu, kde sa jazdilo rýchlosťou 110 km/h. Každé vozidlo muselo absolvovať aspoň jeden horský priechod, autá s vyšším dojazdom ich prešli ďalšie dva.

Výsledky najzaujímavejších elektromobilov pre Slovákov:

  • Mercedes EQA – 417 km WLTP, 451 km v lete, v zime zatiaľ netestované
  • VW ID.3 – 418 km WLTP, 421 km v lete, 340 km v zime
  • VW ID.3 Pro S – 539 km WLTP, 564 km v lete, v zime zatiaľ netestované
  • Škoda Enyaq – 520 km WLTP, 522 km v lete, v zime zatiaľ netestované
  • VW ID.4 – 487 km WLTP, 532 km v lete, v zime zatiaľ netestované
  • Audi e-tron GT – 468 km WLTP, 528 km v lete, v zime zatiaľ netestované

Ako môžeš vidieť, z 21 testovaných vozidiel až 18 prekročilo dojazd, ktorý udáva výrobca. O pár kilometrov menej zvládol prejsť elektromobil Polestar 2 (3 km), Xpeng G3 (12 km) a Citroen e-C4 (5 km).

Naopak najväčším prekvapením bolo BMW iX3, ktoré prešlo až o 116 km viac, než udáva automobilka podľa cyklu WLTP. V zime bol jeho dojazd nižší len nepatrne, namiesto papierových 450 km auto prešlo 432 km.

Čo vlastne je WLTP a ako sa testuje?

Automobilky merajú dojazd svojich elektromobilov podľa európskej normy WLTP. Táto testovacia metóda sa ale prevádza v laboratórnych podmienkach, ktoré sú vždy a pre každý elektromobil rovnaké.

FonTech

Na jednej strane je takáto forma testovania objektívna, pretože každý elektromobil má podmienky rovnaké, no v reálnom svete sa mení teplota, profil trasy či iné parametre, ktoré na dojazd pochopiteľne vplývajú.

Testovacie parametre cyklu WLTP:

  • Teplota v testovacej miestnosti je 23°C.
  • Dĺžka testovacej trasy je 23 km.
  • Cyklus trvá 30 minút.
  • Cyklus tvoria štyri fázy (pomalá, stredná, rýchla, extra rýchla).
  • Priemerná rýchlosť je 47 km/h.
  • Podiel státia činí 13%.
  • Maximálna rýchlosť je 130 km/h.
  • Hmotnosť vozidla a doplnková výbava sú zahrnuté do analýzy.

Ak by sme ale v reálnom svete dokázali napodobniť podmienky z laboratórneho testu, dojazd elektromobilu by bol rovnaký. Pri ideálnejších podmienkach dokonca dokáže elektromobil prejsť na jedno nabitie aj viac km, ako udáva metodika WLTP.

Ďalej platí, že niektoré elektromobily sú na zmenu podmienok citlivejšie, než iné. Preto v jednom prípade môže cez zimu dojazd klesnúť iba o pár percent a pri inom elektromobile to môžu byť až desiatky percent.

Aj preto je dôležité vykonávať podobné testy dojazdu a spotreby v reálnych podmienkach, jedným z nich je aj EcoBest Challenge, v ktorom sa nedávno pozreli na spotreby tých najdostupnejších elektromobilov, ktoré sú aktuálne na trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP