Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

BMW v posledných rokoch urobilo zrejme najväčší progres z hľadiska vzhľadu, či už vonkajšieho, alebo interiérového. Tým chceme povedať, že z nemeckej prémiovej trojičky sa autá značky BMW zmenili najviac. Či už ide o zmenu k lepšiemu alebo horšiemu necháme na posúdení každého zvlášť. BMW XM je ale rozhodne najodvážnejší model v histórii automobilky.

Pri plug-in hybridnej novinke od BMW v nás vreli emócie už pri obyčajnom pohľade na auto. Po usadnutí do interiéru to bol výbuch radosti, nakoľko kabína BMW XM je asi to najkrajšie, čo doposiaľ BMW vytvorilo. Konkurovať tomu môže len nová “sedmička”, ktorú sme mali na prvých jazdách a naše dojmy si môžeš prečítať tu.

Dosť ale o vzhľade. Stále to tvrdíme, dizajn je subjektívna vec a to, čo sa jednému páči, môže niekto druhý považovať za nevkusné. Aj BMW XM svojim vzhľadom delí fanúšikov na dva tábory. Pravdou ale je, že za týmto autom sa ľudia na ulici otáčajú tak, ako by po nej išlo stádo koní.

Najvýkonnejšie BMW v histórii, aké kedy vyšlo z továrne

Ono v podstate plug-in hybridné XM aj je takým väčším stádom koní. Základná verzia ich má pod kapotou až 653. Kombinácia elektromotora a spaľovacieho 4,4-litrového benzínového agregátu produkuje výkon 480 kW, vďaka čomu zrýchli XM z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy.

Určite to nie je najrýchlejšie auto, v akom sme sedeli, no musíme povedať, že v kombinácii s majestátnosťou je pôžitok zo zrýchlenia dych vyrážajúci. Miernym sklamaním bol umelý zvukový prejav aj napriek prítomnosti aktívnych klapiek. Vyše 4-litrový V8 motor dokáže „bublať“ aj krajšie ako pri XM a nepotrebuje na to dodatočný zvuk z reproduktorov.

Jazdná dynamika je skvelá a toto plug-in hybridné SUV je rozhodne hodné nosiť M emblém. Neskôr ale na trh príde model XM RED LABEL, ktorý ponúkne výkon až 748 koní a ak automobilka vyladí aj zvukový prejav, autu už zrejme nebude čo vytknúť.

Čo sa týka spotreby, tá je variabilná a veľmi záleží od toho, koľko majiteľ auta jazdí na elektrinu. Benzínová spotreba tak môže byť nulová, no v prípade ostrej jazdy a vybitej batérie sa hravo vyšplhá aj cez 20-25 litrov/100 km.

Batéria má kapacitu 25,7 kWh. V segmente plug-in hybridov rozhodne ide o nadštandard, no prémiové značky už svoje nabíjateľné hybridy bežne vybavujú akumulátormi s podobnou kapacitou. Ten by mal zabezpečiť dojazd podľa WLTP na úrovni o 88 km. Realita? Absolútne bez problémov dosiahnuteľný dojazd, teda minimálne v meste. Spotreba elektriny sa pri pohodovej jazde držala pod hranicou 28 kWh/100 km. S trochou snahy by sa v mestských podmienkach dal dojazd vytiahnuť aj cez 100 km na jedno nabitie.

Kontroverzný dizajn, za ktorým sa otáčajú davy. Toto je nové BMW XM

Sklamaním je v tomto smere iba palubná nabíjačka, ktorá má výkon 7,4 kW. Konkurencia v podobe Mercedesu ponúka pri svojich plug-in hybridoch aj výkonnejšiu DC nabíjačku, s ktorou sa batéria dobije už za 30 minút. Akumulátor v BMW XM budeš nabíjať na AC stojane vyše 4 hodiny. Na domáce nabíjanie je to ideálne, no pri krátkej zastávke na obed sa ho ani veľmi neoplatí dávať nabíjať, kdežto pri Mercedesoch by si pokojne nabil doplna a získal tak približne 90 km elektrického dojazdu

Komfortný interiér „kazili“ nekomfortné pneumatiky

Interiér BMW XM je výstavnou skriňou bavorskej automobilky. Kokpit disponuje tými najmodernejšími technológiami a riešeniami, ktoré aktuálne BMW dodáva do svojich vozidiel. Aj napriek tomu, že ide o M-kové BMW, sedenie v druhom rade je doslova kráľovské. Každému, kto sa tam usadí, oči ihneď padnú na luxusný strop s 3D efektom, ktorý je navyše podsvietený.

V sedadlách sa sedí rovnako komfortne ako v manažérskej limuzíne i7. Z celkového pohodlia počas jazdy uberal tvrdší podvozok, čo je ale vzhľadom na ostré M-kové BMW pochopiteľné. Omnoho viac sme ale cítili prítomnosť až 23″ diskov kolies, ktoré síce vyzerajú famózne, no na palube ich je rozhodne cítiť a žiaľ, nie je to v dobrom slova zmysle. Na slovenské cesty jednoducho takéto disky nie sú stavané a skôr či neskôr by si ich majiteľ aj tak odrel o nejaký výtlk.

V interiéri nechýbajú typické M-prvky, ako športový volant s dvojicou programovateľných tlačidiel na zmenu jazdného režimu. Oku vodiča naopak ulahodí zaoblený BMW Curved Display, ktorý dopĺňa head-up displej premietaný na čelné sklo.

Hlavný displej využíva operačný systém BMW Operating System 8 a obsahuje zakrivený displej BMW Curved Display tvorený 12,3-palcovým informačným displejom prístrojovej dosky a stredovovou jednotkou so 14,9-palcovou uhlopriečkou.

V interiéri BMW XM sa vôbec poprvýkrát nachádza tlačidlo M Hybrid. Pomocou neho si môže vodič vybrať celkovo z troch režimov pohonu: elektrický, hybridný a režim eControl. Nechýba ani tlačidlo Setup poskytujúce priamy prístup ku konfiguračným nastaveniam systému pohonu, podvozku, riadenia, brzdového systému, pohonu všetkých kolies M xDrive a úrovne rekuperácie brzdnej energie.

Unikátne auto za cenu bytu

Klamali by sme, ak by sme tvrdili, že BMW XM nemá emóciu a neprináša radosť z jazdy. Auto je unikátne prakticky vo všetkých smeroch, či už ide o dizajn, jazdné vlastnosti, respektíve spracovanie interiéru. Výkladná skriňa BMW ale aj niečo stojí, no a model XM začína na sume vyše 171 000 €.

XM teda rozhodne nie je pre každého, no na to sa ani nehrá. Ide o tú najväčšiu exkluzivitu v podaní BMW, akú si môže bežný človek, avšak s poriadne tučným balíkom peňazí, kúpiť. Na oplátku budeš mať záruku, že svoje auto neuvidíš na každom rohu a vždy, keď sa s ním niekde objavíš, budeš pútať pohľady okoloidúcich ľudí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú