Generálny riaditeľ Fordu hádže niektoré elektromobily do koša. Vraj nedávajú zmysel
Elektromobily sú stále horúcou témou, no nie všetky modely si nachádzajú cestu k zákazníkom. Najmä veľké elektrické SUV a pickupy sa stretávajú s problémami, ktoré podľa generálneho riaditeľa Fordu Jima Farleyho nie je možné vyriešiť. Na nedávnom hovore k výsledkom za štvrtý štvrťrok otvorene priznal, že ekonomická stránka týchto vozidiel jednoducho nevychádza. Na tému upozornil AutoBlog.
Prečo sú veľké elektromobily problémom
Hlavným problémom veľkých elektrických vozidiel sú ich požiadavky na výkon a batérie. Farley vysvetlil, že zákazníci, ktorí ich kupujú, majú špecifické očakávania – chcú ťahať prívesy, jazdiť v teréne a absolvovať dlhé výlety. Tieto vozidlá sú však ťažké a aerodynamicky menej efektívne, čo znamená potrebu väčších a drahších batérií. A práve tu vzniká problém: vysoké náklady na výrobu a nízka efektivita veľkých EV ich robia neatraktívnymi pre zákazníkov, ktorí navyše nie sú ochotní platiť prémiovú cenu.
Veľké elektrické pickupy sú drahé a ich spotreba energie je vysoká. Napríklad základná verzia Fordu F-150 Lightning XLT začína na 62 995 dolároch, pričom luxusnejší model Platinum sa vyšplhá až na 83 995 dolárov. GMC Sierra EV z roku 2025 štartuje na 89 995 dolároch a Hummer EV má základnú cenu až 96 550 dolárov. Okrem ceny je tu aj otázka efektivity – menšie elektromobily sú omnoho úspornejšie.
Efektivitu elektromobilov možno merať v míľach (kilometroch) na kilowatthodinu (kWh). Pri hodnote okolo 4 míľ (6,4 km) na kWh sa dá hovoriť o dobrej efektivite – Tesla Model Y sa pohybuje v tejto oblasti. Naopak, obrovský Hummer EV dosahuje len približne 1,5 míle (2,4 km) na kWh. Inými slovami, väčšie a ťažšie elektromobily potrebujú väčšie batérie, aby dosiahli rovnaký dojazd ako menšie modely, no pritom spotrebujú viac energie.
Ford mení stratégiu
Ford pôvodne plánoval zvýšiť výrobu elektromobilov na viac ako dva milióny vozidiel ročne do roku 2026. Avšak vzhľadom na spomalenie trhu musela automobilka upraviť svoje plány. Pôvodne plánovaný veľký elektrický SUV podobný modelu Expedition bol zrušený.
Namiesto toho sa Ford sústredí na menší elektrický pickup, ktorý by sa zaradil pod F-150 Lightning. Tento model bude postavený na platforme „Skunkworks“, ktorá slúži aj pre hybridy a elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom (EREV). Práve EREV môže byť pre Ford riešením – tieto vozidlá kombinujú elektrický pohon s malým benzínovým generátorom, ktorý nabíja batériu počas jazdy a zvyšuje tak celkový dojazd.
Podľa Farleyho maloobchodní zákazníci nie sú ochotní platiť viac za veľké elektromobily, čo z nich robí neudržateľný biznis model. Ford preto vidí väčšiu budúcnosť v kombinácii hybridov, predĺženého dojazdu a menších EV modelov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká odstávka jednej z najväčších bánk na Slovensku: 8 hodín nezaplatíš kartou, nepôjde ani aplikácia
Rusko zničilo väčšinu ukrajinského plynu: Kyjev varuje pred zimným chaosom, žiada pomoc
Hackeri odhalili tajomstvá ruského superzbraňového systému. Dokáže „usmažiť“ elektroniku nepriateľa
Lavrov: Slovensko a Maďarsko bránia, aby sa z EÚ stala „vojnová mašinéria“
Ovocie, ktoré má doma každý Slovák, je výživovým pokladom: Posilňuje mozog, chráni srdce a pomáha pri chudnutí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP