Problematický dojazd elektromobilov. Len ľudský mýtus alebo neodpustiteľný problém?
Elektromobily sa tešia čoraz väčšej obľube hlavne vďaka ich cenovej dostupnosti, no výrazný podiel na tom má aj technologický pokrok v oblasti elektromobility. Automobilky postupne investujú obrovské peniaze do vývoja a výroby elektromobilov či batérií, aby dosiahli čo najlepšie špecifikácie.
Používatelia si pri kúpe nového vozidla všímajú viacero parametrov, podľa ktorých si vyberú konkrétnu značku a model. Pri kúpe elektromobilu je potrebné riešiť parametre, ktoré sa pri bežných vozidlách so spaľovacím motorom nevyskytujú. Ide hlavne o druh batérie, či dojazd elektromobilu. A práve dojazd je kameňom úrazu, ktorý sa v médiách a debatách skloňuje veľmi pravidelne.
Mýtus alebo realita?
Často sa stáva, že ešte stále prevláda mýtus, že elektromobily majú dojazd, ktorý obmedzuje ich majiteľov v bežnej prevádzke. Je potrebné si však uvedomiť, že na bežné cestovanie v rámci mesta je tento argument absolútne neadekvátny. Ak máme na pláne dlhšiu trasu, infraštruktúra nabíjacích staníc je už teraz na takej úrovni, že nabiť svoje vozidlo nebude predstavovať žiaden problém.
Aj výkon nabíjacích staníc sa postupne zvyšuje, takže svoje vozidlo nabiješ za ten čas, ktorý stráviš krátkou prestávkou na obede, či nákupe. Jednoducho pri kúpe a následnom vlastnení elektromobilu je potrebné v niektorých prípadoch zmeniť myslenie. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.
NEDC, WLTP alebo EPA
Certifikovaním vozidiel sa zaoberá viacero organizácií, ktoré hodnotia predovšetkým spotrebu, efektivitu a dojazd automobilov. Podľa portálu ElectricCarHome.com poznáme tri normy, ktoré sa venujú meraniam dojazdov elektrických vozidiel.
Patrí sem NEDC, WLTP a EPA. Zastaraný cyklus NEDC, ktorý umožňoval automobilkám prispôsobovať svoje vozidlá tak, aby dosahovali v testoch čo najlepšie výsledky spotreby či dojazdu, nahradila po novom svetová norma WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Podľa viacerých odborníkov však najreálnejšou metodikou disponuje organizácia EPA.
Najdlhším dojazdom sa môže pochváliť Tesla
Podľa jej metodiky má napríklad vozidlo Hyundai Kona Electric so 64 kWh batériou dojazd až 415 km, čo je postačujúca hodnota pre väčšinu budúcich majiteľov. Najobľúbenejší elektromobil na Slovensku, Nissan Leaf, so 64 kWh batériou má podľa normy WLTP dojazd až 385 km a do tretice môžeme uviesť Renault Zoe, ktorý dokáže so svojou 41 kWh batériou prejsť okolo 300 km.
Ak sa pozrieme na Teslu, Model S 100D má podľa metodiky EPA dojazd až 537 km, no v skutočnosti to môže byť až 603 km v závislosti od podmienok. S touto hodnotou by preto nemal byť problém absolvovať dlhšie cesty na jedno nabitie. Príkladom môže byť napríklad trasa z Bratislavy do Košíc. Tesla Model S patrí v súčasnosti medzi elektromobily s najdlhším dojazdom na trhu.
Ako prebiehajú testy?
Testy elektromobilov sa v drvivej väčšine vykonávajú rovnakým spôsobom. Napríklad organizácia EPA skúša každé vozidlo na dynamometri. Ide v podstate o bežiaci pás pre autá. Vozidlo sa nikdy nepohybuje, iba valčeky, na ktorých sú umiestnené kolesá, informuje portál MYEV.com. Profesionálny vodič riadi vozidlo podľa viacerých štandardizovaných jazdných plánov, aby simuloval mestskú a diaľničnú jazdu.
Program v meste kopíruje bežnú situáciu počas jazdy v špičke s častým chodom na voľnobeh. Program pre diaľnice je navrhnutý tak, aby kopíroval jazdu na vidieku a medzištátne diaľnice pri vyšších rýchlostiach bez zastavenia.
Elektromobily sa skúšajú vždy pri úplnom nabití batérie. Potom sa ovláda postupnými jazdnými cyklami v meste alebo na diaľnici, až do vybitia batérie. Potom sa opäť batéria nabije na svoje maximum. Technik následne určuje spotrebu energie vydelením spotreby kWh počtom najazdených kilometrov.
Dojazd bude vždy ovplyvňovať viacero faktorov
Okrem samotného správania vodiča a štýlu jazdy je potrebné brať do úvahy hlavne počasie, ktoré môže výrazne zlepšiť alebo aj zhoršiť dojazd vozidla. Nižší je zvyčajne v zimnom období. Elektrické vozidlá sú momentálne vhodnejšie pre ľudí, ktorí žijú v rodinných domoch a môžu si v garáži nainštalovať domácu nabíjačku alebo wallbox. Samozrejme, elektromobil sa hodí aj ľuďom, ktorí túto možnosť nemajú, no potom si budú musieť strážiť dojazd a podľa toho prispôsobovať nabíjanie v meste.
Dnešné elektromobily ponúkajú slušné dojazdy, ktoré bez problémov postačujú na jazdu po meste a bežné používanie vozidla aj mimo neho. Nájdu sa však aj také, s ktorými je možné prejsť na jedno nabitie aj dlhé trasy. Aktuálne sa ako najlepšia voľba javí Nissan Leaf a Renault Zoe, ktoré ponúkajú najlepší pomer dojazd/cena.
[supsystic-tables id=71]
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Zápasník Conor McGregor odstúpil z prezidentskej kampane v Írsku. Prieskumy ukázali, že by prehral na plnej čiare
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Vlastný vchod, bar, sedenie a nerušený výhľad: Organizátori vypredaného koncertu Dara Doma predstavili exkluzívne lístky, vďaka ktorým sa budeš cítiť ako VIP
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- 2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP