Problematický dojazd elektromobilov. Len ľudský mýtus alebo neodpustiteľný problém?
Elektromobily sa tešia čoraz väčšej obľube hlavne vďaka ich cenovej dostupnosti, no výrazný podiel na tom má aj technologický pokrok v oblasti elektromobility. Automobilky postupne investujú obrovské peniaze do vývoja a výroby elektromobilov či batérií, aby dosiahli čo najlepšie špecifikácie.
Používatelia si pri kúpe nového vozidla všímajú viacero parametrov, podľa ktorých si vyberú konkrétnu značku a model. Pri kúpe elektromobilu je potrebné riešiť parametre, ktoré sa pri bežných vozidlách so spaľovacím motorom nevyskytujú. Ide hlavne o druh batérie, či dojazd elektromobilu. A práve dojazd je kameňom úrazu, ktorý sa v médiách a debatách skloňuje veľmi pravidelne.
Mýtus alebo realita?
Často sa stáva, že ešte stále prevláda mýtus, že elektromobily majú dojazd, ktorý obmedzuje ich majiteľov v bežnej prevádzke. Je potrebné si však uvedomiť, že na bežné cestovanie v rámci mesta je tento argument absolútne neadekvátny. Ak máme na pláne dlhšiu trasu, infraštruktúra nabíjacích staníc je už teraz na takej úrovni, že nabiť svoje vozidlo nebude predstavovať žiaden problém.

Aj výkon nabíjacích staníc sa postupne zvyšuje, takže svoje vozidlo nabiješ za ten čas, ktorý stráviš krátkou prestávkou na obede, či nákupe. Jednoducho pri kúpe a následnom vlastnení elektromobilu je potrebné v niektorých prípadoch zmeniť myslenie. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.
NEDC, WLTP alebo EPA
Certifikovaním vozidiel sa zaoberá viacero organizácií, ktoré hodnotia predovšetkým spotrebu, efektivitu a dojazd automobilov. Podľa portálu ElectricCarHome.com poznáme tri normy, ktoré sa venujú meraniam dojazdov elektrických vozidiel.

Patrí sem NEDC, WLTP a EPA. Zastaraný cyklus NEDC, ktorý umožňoval automobilkám prispôsobovať svoje vozidlá tak, aby dosahovali v testoch čo najlepšie výsledky spotreby či dojazdu, nahradila po novom svetová norma WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Podľa viacerých odborníkov však najreálnejšou metodikou disponuje organizácia EPA.
Najdlhším dojazdom sa môže pochváliť Tesla
Podľa jej metodiky má napríklad vozidlo Hyundai Kona Electric so 64 kWh batériou dojazd až 415 km, čo je postačujúca hodnota pre väčšinu budúcich majiteľov. Najobľúbenejší elektromobil na Slovensku, Nissan Leaf, so 64 kWh batériou má podľa normy WLTP dojazd až 385 km a do tretice môžeme uviesť Renault Zoe, ktorý dokáže so svojou 41 kWh batériou prejsť okolo 300 km.

Ak sa pozrieme na Teslu, Model S 100D má podľa metodiky EPA dojazd až 537 km, no v skutočnosti to môže byť až 603 km v závislosti od podmienok. S touto hodnotou by preto nemal byť problém absolvovať dlhšie cesty na jedno nabitie. Príkladom môže byť napríklad trasa z Bratislavy do Košíc. Tesla Model S patrí v súčasnosti medzi elektromobily s najdlhším dojazdom na trhu.
Ako prebiehajú testy?
Testy elektromobilov sa v drvivej väčšine vykonávajú rovnakým spôsobom. Napríklad organizácia EPA skúša každé vozidlo na dynamometri. Ide v podstate o bežiaci pás pre autá. Vozidlo sa nikdy nepohybuje, iba valčeky, na ktorých sú umiestnené kolesá, informuje portál MYEV.com. Profesionálny vodič riadi vozidlo podľa viacerých štandardizovaných jazdných plánov, aby simuloval mestskú a diaľničnú jazdu.
Program v meste kopíruje bežnú situáciu počas jazdy v špičke s častým chodom na voľnobeh. Program pre diaľnice je navrhnutý tak, aby kopíroval jazdu na vidieku a medzištátne diaľnice pri vyšších rýchlostiach bez zastavenia.
Elektromobily sa skúšajú vždy pri úplnom nabití batérie. Potom sa ovláda postupnými jazdnými cyklami v meste alebo na diaľnici, až do vybitia batérie. Potom sa opäť batéria nabije na svoje maximum. Technik následne určuje spotrebu energie vydelením spotreby kWh počtom najazdených kilometrov.
Dojazd bude vždy ovplyvňovať viacero faktorov
Okrem samotného správania vodiča a štýlu jazdy je potrebné brať do úvahy hlavne počasie, ktoré môže výrazne zlepšiť alebo aj zhoršiť dojazd vozidla. Nižší je zvyčajne v zimnom období. Elektrické vozidlá sú momentálne vhodnejšie pre ľudí, ktorí žijú v rodinných domoch a môžu si v garáži nainštalovať domácu nabíjačku alebo wallbox. Samozrejme, elektromobil sa hodí aj ľuďom, ktorí túto možnosť nemajú, no potom si budú musieť strážiť dojazd a podľa toho prispôsobovať nabíjanie v meste.

Dnešné elektromobily ponúkajú slušné dojazdy, ktoré bez problémov postačujú na jazdu po meste a bežné používanie vozidla aj mimo neho. Nájdu sa však aj také, s ktorými je možné prejsť na jedno nabitie aj dlhé trasy. Aktuálne sa ako najlepšia voľba javí Nissan Leaf a Renault Zoe, ktoré ponúkajú najlepší pomer dojazd/cena.
[supsystic-tables id=71]
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

