Problematický dojazd elektromobilov. Len ľudský mýtus alebo neodpustiteľný problém?
Elektromobily sa tešia čoraz väčšej obľube hlavne vďaka ich cenovej dostupnosti, no výrazný podiel na tom má aj technologický pokrok v oblasti elektromobility. Automobilky postupne investujú obrovské peniaze do vývoja a výroby elektromobilov či batérií, aby dosiahli čo najlepšie špecifikácie.
Používatelia si pri kúpe nového vozidla všímajú viacero parametrov, podľa ktorých si vyberú konkrétnu značku a model. Pri kúpe elektromobilu je potrebné riešiť parametre, ktoré sa pri bežných vozidlách so spaľovacím motorom nevyskytujú. Ide hlavne o druh batérie, či dojazd elektromobilu. A práve dojazd je kameňom úrazu, ktorý sa v médiách a debatách skloňuje veľmi pravidelne.
Mýtus alebo realita?
Často sa stáva, že ešte stále prevláda mýtus, že elektromobily majú dojazd, ktorý obmedzuje ich majiteľov v bežnej prevádzke. Je potrebné si však uvedomiť, že na bežné cestovanie v rámci mesta je tento argument absolútne neadekvátny. Ak máme na pláne dlhšiu trasu, infraštruktúra nabíjacích staníc je už teraz na takej úrovni, že nabiť svoje vozidlo nebude predstavovať žiaden problém.
Aj výkon nabíjacích staníc sa postupne zvyšuje, takže svoje vozidlo nabiješ za ten čas, ktorý stráviš krátkou prestávkou na obede, či nákupe. Jednoducho pri kúpe a následnom vlastnení elektromobilu je potrebné v niektorých prípadoch zmeniť myslenie. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku.
NEDC, WLTP alebo EPA
Certifikovaním vozidiel sa zaoberá viacero organizácií, ktoré hodnotia predovšetkým spotrebu, efektivitu a dojazd automobilov. Podľa portálu ElectricCarHome.com poznáme tri normy, ktoré sa venujú meraniam dojazdov elektrických vozidiel.
Patrí sem NEDC, WLTP a EPA. Zastaraný cyklus NEDC, ktorý umožňoval automobilkám prispôsobovať svoje vozidlá tak, aby dosahovali v testoch čo najlepšie výsledky spotreby či dojazdu, nahradila po novom svetová norma WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Podľa viacerých odborníkov však najreálnejšou metodikou disponuje organizácia EPA.
Najdlhším dojazdom sa môže pochváliť Tesla
Podľa jej metodiky má napríklad vozidlo Hyundai Kona Electric so 64 kWh batériou dojazd až 415 km, čo je postačujúca hodnota pre väčšinu budúcich majiteľov. Najobľúbenejší elektromobil na Slovensku, Nissan Leaf, so 64 kWh batériou má podľa normy WLTP dojazd až 385 km a do tretice môžeme uviesť Renault Zoe, ktorý dokáže so svojou 41 kWh batériou prejsť okolo 300 km.
Ak sa pozrieme na Teslu, Model S 100D má podľa metodiky EPA dojazd až 537 km, no v skutočnosti to môže byť až 603 km v závislosti od podmienok. S touto hodnotou by preto nemal byť problém absolvovať dlhšie cesty na jedno nabitie. Príkladom môže byť napríklad trasa z Bratislavy do Košíc. Tesla Model S patrí v súčasnosti medzi elektromobily s najdlhším dojazdom na trhu.
Ako prebiehajú testy?
Testy elektromobilov sa v drvivej väčšine vykonávajú rovnakým spôsobom. Napríklad organizácia EPA skúša každé vozidlo na dynamometri. Ide v podstate o bežiaci pás pre autá. Vozidlo sa nikdy nepohybuje, iba valčeky, na ktorých sú umiestnené kolesá, informuje portál MYEV.com. Profesionálny vodič riadi vozidlo podľa viacerých štandardizovaných jazdných plánov, aby simuloval mestskú a diaľničnú jazdu.
Program v meste kopíruje bežnú situáciu počas jazdy v špičke s častým chodom na voľnobeh. Program pre diaľnice je navrhnutý tak, aby kopíroval jazdu na vidieku a medzištátne diaľnice pri vyšších rýchlostiach bez zastavenia.
Elektromobily sa skúšajú vždy pri úplnom nabití batérie. Potom sa ovláda postupnými jazdnými cyklami v meste alebo na diaľnici, až do vybitia batérie. Potom sa opäť batéria nabije na svoje maximum. Technik následne určuje spotrebu energie vydelením spotreby kWh počtom najazdených kilometrov.
Dojazd bude vždy ovplyvňovať viacero faktorov
Okrem samotného správania vodiča a štýlu jazdy je potrebné brať do úvahy hlavne počasie, ktoré môže výrazne zlepšiť alebo aj zhoršiť dojazd vozidla. Nižší je zvyčajne v zimnom období. Elektrické vozidlá sú momentálne vhodnejšie pre ľudí, ktorí žijú v rodinných domoch a môžu si v garáži nainštalovať domácu nabíjačku alebo wallbox. Samozrejme, elektromobil sa hodí aj ľuďom, ktorí túto možnosť nemajú, no potom si budú musieť strážiť dojazd a podľa toho prispôsobovať nabíjanie v meste.
Dnešné elektromobily ponúkajú slušné dojazdy, ktoré bez problémov postačujú na jazdu po meste a bežné používanie vozidla aj mimo neho. Nájdu sa však aj také, s ktorými je možné prejsť na jedno nabitie aj dlhé trasy. Aktuálne sa ako najlepšia voľba javí Nissan Leaf a Renault Zoe, ktoré ponúkajú najlepší pomer dojazd/cena.
[supsystic-tables id=71]
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Podporí trávenie, imunitu a môže ochrániť pred rakovinou: Nápoj, ktorý by nemal chýbať v tvojom jedálničku
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Revolučná metóda 4:3 mení „pravidlá hry“: Vedci prišli s trikom, ktorý sľubuje chudnutie bez rátania kalórií
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Raj na pokraji kolapsu: Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov chce obmedziť turistov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Energetická revolúcia v dátových centrách: Vďaka AI čipu
Stráca vplyv aj zamestnancov. Ford v Európe bojuje o prežitie
Zlato kleslo najprudšie za posledné týždne. Môže za to dohoda medzi USA a Čínou
Koniec éry inkluzívnych programov v korporáciách? Toto nikto nečakal
Spolupráca cez oceán. EÚ a Japonsko sa zameriavajú na digitálnu suverenitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Podporí trávenie, imunitu a môže ochrániť pred rakovinou: Nápoj, ktorý by nemal chýbať v tvojom jedálničku
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Revolučná metóda 4:3 mení „pravidlá hry“: Vedci prišli s trikom, ktorý sľubuje chudnutie bez rátania kalórií
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Raj na pokraji kolapsu: Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov chce obmedziť turistov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené