Prichádza revolúcia aj bez Číny, nové batérie poženú Austráliu najbližších 100 rokov
Austrálsky startup Recharge Industries predstavil nové batérie, ktoré dokáže vyrábať aj bez toho, aby bolo nutné používať materiály alebo komponenty z Číny, ktoré sú ekologicky závadné a zásadne zhoršujú emisie životného cyklu takýchto zariadení. Ako píše Interesting Engineering, krajinu pomocou nich dokážu poháňať ďalších sto rokov.
Najväčší dodávateľ lítia
Aj keď je Austrália najväčším dodávateľom lítia, hlavnou zložkou moderných batérií používaných nielen v domácnostiach a vyrovnávacích sieťach, ale tiež v elektromobiloch, Čína stále vyrába až približne 80 % samotných batérií pre celý svet. Recharge Industries chce odštartovať stavbu továrne v druhej polovici tohto roka a výrobu niekedy koncom roka 2024.
„Austrália je nová Saudská Arábia novej energetickej éry. Máme všetky kľúčové kritické minerály pre poháňanie najbližších 100 rokov,“ vysvetľuje pre Bloomberg David A. Collard, zakladateľ spoločnosti Recharge Industries. Najprv má továreň ročne vyrábať batérie s celkovou kapacitou 2 GWh, ktorá sa má ale neskôr rozšíriť až na 30 GWh ročne.
Spoločnosť už má aj niekoľko dohôd, medzi ktorými sú dohody s Indiou a jej plánmi na implementáciu obnoviteľných zdrojov a transformáciu energetického priemyslu. Kľúčovou výhodou je však to, že žiadne z týchto batérií neobsahujú materiály z Číny, či už sa jedná o lítium, nikel alebo kobalt, ktorého sa snažia mnohé spoločnosti zbaviť.
Dokážeme ich recyklovať
Lítiové batérie je dnes, napriek kritike a pochybnostiam, možné efektívne recyklovať. Najväčšia továreň na recykláciu rastie v Nórsku a každoročne má spracovať 12 000 ton batérií elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
Neustále prichádzajú nové
Batérie neustále prechádzajú vývojom, ktorý intenzívne urýchlila rýchla implementácia elektrických vozidiel. Ich množstvo na cestách rýchlo rastie a zvyšujúci sa záujem vyžaduje, aby spoločnosti pracovali na parametroch ich batérií. Nutné je zvyšovať nielen ich kapacitu a energetickú hustotu, ale tiež životnosť a možnosť recyklácie, ktorá znižuje dopad na životné prostredie.

Už pri dnešných technológiách má byť aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.
Nie je žiadnym tajomstvom, že batéria v elektromobile degraduje. Najvyššia miera degradácie je pritom počas prvých 12 mesiacov používania, kedy môže kapacita klesnúť aj o niekoľko percent.
Následne sa ale degradácia spomalí a aj dnes máme na cestách niekoľkoročné elektromobily, ktoré majú stále degradáciu nižšiu než 10 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Odborník varuje: Toto nebude recesia, ale rovno kolaps. Akcie padnú o 90 %

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy

Dlžníci zbystrite: Už o mesiac nastane daňová amnestia. Toto sú nové pravidlá

Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Odborník varuje: Toto nebude recesia, ale rovno kolaps. Akcie padnú o 90 %

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy

Dlžníci zbystrite: Už o mesiac nastane daňová amnestia. Toto sú nové pravidlá

Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

