Prichádza revolúcia aj bez Číny, nové batérie poženú Austráliu najbližších 100 rokov
Austrálsky startup Recharge Industries predstavil nové batérie, ktoré dokáže vyrábať aj bez toho, aby bolo nutné používať materiály alebo komponenty z Číny, ktoré sú ekologicky závadné a zásadne zhoršujú emisie životného cyklu takýchto zariadení. Ako píše Interesting Engineering, krajinu pomocou nich dokážu poháňať ďalších sto rokov.
Najväčší dodávateľ lítia
Aj keď je Austrália najväčším dodávateľom lítia, hlavnou zložkou moderných batérií používaných nielen v domácnostiach a vyrovnávacích sieťach, ale tiež v elektromobiloch, Čína stále vyrába až približne 80 % samotných batérií pre celý svet. Recharge Industries chce odštartovať stavbu továrne v druhej polovici tohto roka a výrobu niekedy koncom roka 2024.
„Austrália je nová Saudská Arábia novej energetickej éry. Máme všetky kľúčové kritické minerály pre poháňanie najbližších 100 rokov,“ vysvetľuje pre Bloomberg David A. Collard, zakladateľ spoločnosti Recharge Industries. Najprv má továreň ročne vyrábať batérie s celkovou kapacitou 2 GWh, ktorá sa má ale neskôr rozšíriť až na 30 GWh ročne.
Spoločnosť už má aj niekoľko dohôd, medzi ktorými sú dohody s Indiou a jej plánmi na implementáciu obnoviteľných zdrojov a transformáciu energetického priemyslu. Kľúčovou výhodou je však to, že žiadne z týchto batérií neobsahujú materiály z Číny, či už sa jedná o lítium, nikel alebo kobalt, ktorého sa snažia mnohé spoločnosti zbaviť.
Dokážeme ich recyklovať
Lítiové batérie je dnes, napriek kritike a pochybnostiam, možné efektívne recyklovať. Najväčšia továreň na recykláciu rastie v Nórsku a každoročne má spracovať 12 000 ton batérií elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
Neustále prichádzajú nové
Batérie neustále prechádzajú vývojom, ktorý intenzívne urýchlila rýchla implementácia elektrických vozidiel. Ich množstvo na cestách rýchlo rastie a zvyšujúci sa záujem vyžaduje, aby spoločnosti pracovali na parametroch ich batérií. Nutné je zvyšovať nielen ich kapacitu a energetickú hustotu, ale tiež životnosť a možnosť recyklácie, ktorá znižuje dopad na životné prostredie.
Už pri dnešných technológiách má byť aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.
Nie je žiadnym tajomstvom, že batéria v elektromobile degraduje. Najvyššia miera degradácie je pritom počas prvých 12 mesiacov používania, kedy môže kapacita klesnúť aj o niekoľko percent.
Následne sa ale degradácia spomalí a aj dnes máme na cestách niekoľkoročné elektromobily, ktoré majú stále degradáciu nižšiu než 10 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska vláda pumpuje miliardy do elektromobilov. Chystá sa najväčšia investícia dekády (+dotácie)
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Adam opisuje, ako sa mu po 14 rokoch pitia zmenil mozog aj vzťahy: „Kradlo mi to život po kúskoch“
6 dôvodov, prečo sa Slováci menia z dlžníkov na investorov. Tieto tipy ti zmenia budúcnosť
„Malé more“ na juhu Slovenska za 1,5 milióna eur má problém. Čelí vážnej kritike, došlo k zraneniam
Harabin zle zaparkoval, riešila ho polícia. Pýtal sa, či chcú dať „papuču“ kandidátovi na prezidenta
Nehoda lietadla pri Londýne: Letisko uzatvorili, stroj sa premenil na ohnivú guľu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
Trump zvažuje 500 % clo. Slovensko môže prísť o miliardy
Zlomový krok v energetike. Od ruských palív sa úplne odstrihneme
Vedci potvrdili, čo zachraňuje najviac životov pri epidémiách. Funguje to až v 99 % prípadov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP