V článku boli použité materiály TASR.

Americký výrobca elektromobilov Tesla zvýšil ceny svojich vozidiel v Číne a USA druhýkrát za necelý týždeň. Urobil tak potom, ako zakladateľ firmy Elon Musk uviedol, že automobilka čelí výrazným inflačným tlakom. TASR o tom informovala na základe správy agentúry Reuters.

K zvýšeniu cien vozidiel dochádza po tom, ako invázia Ruska na Ukrajinu ešte zrýchlila rast cien vstupných surovín. Musk už v nedeľu 13. marca povedal, že automobilka, ako aj firma Space X čelia inflačným tlakom v surovinovej oblasti i logistike.

V reakcii na nepriaznivý vývoj na trhoch Tesla oznámila zvýšenie cien svojich áut v Číne a USA, pričom k prvému zvýšeniu pristúpila už 10. marca. Ako uvádza webová stránka Tesly, v Spojených štátoch zvyšuje firma ceny pri všetkých svojich modeloch, v prípade Číny ich zvyšuje zhruba o 5 % pri niektorých verziách Modelu 3 a Modelu Y.

Tesla (Úprava redakcie)

V Číne tak po zvýšení bude vozidlo Model Y Long Range stáť 375 900 jüanov (53 902 eur). To je o 18 000 jüanov (2 560 €) viac než k 10. marcu, ku ktorému spoločnosť zvýšila cenu o 10 000 jüanov (1 430 €).

Cena vozidla Model 3 Performance bude po utorkovom zvýšení stáť 367 900 jüanov (52 750 €). Aj v tomto prípade to predstavuje rovnaké zvýšenie, ako pri Model Y Long Range.

Model 3 už dávno nie je ľudový elektromobil

Zdražovanie urobilo z „ľudového elektromobilu“ celkom drahú záležitosť. Cena základnej Tesly Model 3 rastie už celé mesiace, o čom svedčí aj štúdia Recurrent Auto.

Od apríla 2021 do decembra toho istého roka vzrástla cena základnej Tesly Model 3 Standard Range Plus z priemerných 38 700 dolárov (35 200 €) na 46 500 dolárov (42 300 €).

Recurrent Auto

Aktuálne sa nová Tesla Model 3 v USA bez započítaní všetkých zliav a dotácií predáva za 48 500 dolárov (44 100 €).

Slovenská cena základného modelu je 47 270 €. To je suma, ktorá má od ľudovej ceny naozaj ďaleko. Je pravda, že tak, ako sa vyvíjala cena, vyvíjal sa aj Model 3, no za týmto zdražovaním stoja prevažne problémy, ako čipová kríza, či aktuálne zúriaci vojnový konflikt na Ukrajine.

Tesla (Screenshot)

Problémom sa nevyhne žiadna automobilka

Ako sme informovali už dávnejšie, Ukrajina je jedným z kľúčových dodávateľov káblových zväzkov pre európske automobilky, no a Rusko je dôležitým ťažiarom nerastných surovín, ktoré sú potrebné pri výrobe spaľovacích aj elektrických áut.

Ruská vojna prakticky demoluje celý automobilový priemysel a základná surovina na výrobu áut zdražela za posledné týždne o viac ako 300 %. Okrem ropy a plynu je Rusko jedným z najväčších ťažiarov a vývozcov paládia, ktoré sa využíva na výrobu katalyzátorov do áut. Rusko je tiež zodpovedné aj za ťažbu a vývoz 20 % svetovej produkcie niklu a ten je jedným z kľúčových komponentov batérií pre elektromobily.

Skoda / TASR AP

Tento kov zažil v posledných dňoch azda najprudší nárast ceny v histórii. Začiatkom februára stála tona niklu 21 700 €, dnes sa jeho cena šplhá k 90 000 € za tonu, čo je viac než štvornásobný nárast v priebehu zhruba jedného mesiaca. Rusko zodpovedá aj za 6 % svetovej produkcie a aj tento kov za posledný mesiac zdražel o 25 %.

Ako informoval portál CT24 vo svojej reportáži, elektromobil Škoda Enyaq už pár dní vôbec neschádza z výrobnej linky. Koncern VW v dôsledku vyššie spomenutých komplikácii dočasne pozastavil predaj plug-in hybridných motorizácií. Automobilka VW zastavuje predaj plug-in hybridov Golf, Passat, Arteon, Tiguan a Touareg. Od 10. marca 2022 pozastavuje predaj plug-in hybridných motorizácií aj Audi, jedná sa o modely  A4, A5, A6 a A7.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú