Predaje elektromobilov v Európe v 2022 prudko rástli. Slovensko je nečakným lídrom v kľúčovej oblasti
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zverejnilo štatistiky predajov áut s rôznymi typmi pohonu za uplynulý rok. Podiel elektromobilov v Európe medziročne výrazne narástol, ako je na tom Slovensko voči európskemu priemeru?
Najväčší podiel aj v minulom roku tvorili v rámci Európy benzínové autá (36,4 %). Čisto naftové motorizácie dosiahli podiel 16,4 %. Viac ako polovica predaných áut v Európe mala teda čisto spaľovací motor, avšak elektrifikované motorizácie zaznamenali výrazný medziročný nárast.
Každé desiate auto bolo elektrické
Až 12,1 % predaných áut v Európe bolo čisto elektrických. Medziročný nárast v rámci Európskej únie predstavuje 28 %, čiže tempo elektrifikácie sa výrazne zrýchľuje.
Dobrou správou je, že Slovensko za priemerom až tak nezaostáva. Minulý rok sa u nás zaregistrovalo 1 391 elektrických vozidiel, pričom v roku 2021 to bolo len 1 105. Medziročný nárast na Slovensku teda predstavuje 25,8 %. Je to síce menej než európsky priemer, no Slovensko sa na zvyšok únie doťahuje.

V Európskej Únii sa tento rok predalo vyše 1 123 000 elektromobilov. Naviac ich pribudlo v Nemecku (vyše 356 000) a najväčší medziročný nárast zaznamenal Cyprus (takmer 380 %).
Slovákom nie sú ekologické vozidlá ľahostajné. Dôkazom je aj 13 % pokles predajov naftových áut, avšak počet benzínových vozidiel u nás medziročne vzrástol o niečo vyše 4 %. V rámci EÚ klesol podiel benzínových motorizácií o 12 % a podiel naftových vozidiel klesol až o takmer 20 %.
Pre masívny nástup elektromobilov máme takmer ideálne podmienky
V septembri minulého roka portál Euractiv zverejnil informácie týkajúce sa nabíjacej infraštruktúry v Európe. Podľa týchto dát na tom Slovensko nie je až tak zle a v jednej kategórii je dokonca absolútnym lídrom. V skutočnosti však dáta skresľuje veľmi nepríjemný fakt.
V inštalovanom výkone v pomere k počtu elektromobilov sme absolútnym európskym lídrom. Na jeden elektromobil nám prislúcha 16 kW inštalovaného výkonu a na druhom mieste je Lotyšsko s 11 kW. Európsky líder v oblasti elektromobility, Holandsko, má priemerný inštalovaný výkon len 6 kW na elektromobil.
Táto štatistika ukazuje fakt, že elektromobily na Slovensku nie sú veľmi populárne a nabíjacia infraštruktúra je v skutočnosti predimenzovaná. V pomere rýchlonabíjačiek a pomalších AC stojanov takisto patríme k špičke Európy, čo ale nemusí byť vždy výhoda.

Až 45 % našich nabíjačiek predstavujú rýchlonabíjacie stojany, pričom v Holandsku je to iba 2,5 %. To ale znamená, že na Slovensku chýba infraštruktúra v mestách. Rýchlonabíjačky sa väčšinou nachádzajú pri diaľniciach a parkoviskách veľkých supermarketov. Pomalšie AC stojany by naopak mohli využívať bežní ľudia počas toho, ako sú v práci.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny

VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

83-ročný milionár zo Slovenska: Toľko problémov ako v našej krajine nenájdeš nikde, v tom je podnikateľská šanca
PREMIUMMladí Slováci bojujú s tichou pandémiou. „Oddych vnímajú ako slabosť alebo luxus,“ varuje expertka

Dvadsať rokov si nevzal ani deň voľna, dnes je z neho milionár. Podarilo sa mu to vďaka týmto dvom radám

Reťazec TEDi sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Obsahuje formaldehyd, ktorý zvyšuje riziko rakoviny

„Kočner z Wishu,“ reaguje Matovič na Kollárove obvinenia. Expremiér a Lipšic podávajú trestné oznámenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
-
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
Konečne rozumný krok od Google. Chystá sa obnoviť odstavenú jadrovú elektráreň, toto je dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

83-ročný milionár zo Slovenska: Toľko problémov ako v našej krajine nenájdeš nikde, v tom je podnikateľská šanca
PREMIUMMladí Slováci bojujú s tichou pandémiou. „Oddych vnímajú ako slabosť alebo luxus,“ varuje expertka

Dvadsať rokov si nevzal ani deň voľna, dnes je z neho milionár. Podarilo sa mu to vďaka týmto dvom radám

Reťazec TEDi sťahuje z predaja nebezpečný výrobok. Obsahuje formaldehyd, ktorý zvyšuje riziko rakoviny

