Aj na Slovensku čoraz viac ľudí inklinuje k elektromobilite, no stále je tu veľmi veľa takých ľudí, ktorí si elektrické auto zatiaľ nechcú alebo nemôžu kúpiť z rôznych dôvodov. Na našom Instagrame sme čitateľom položili niekoľko otázok, aby sme zistili, čo v skutočnosti bráni Slovákom v posune k zelenším pohonom.

Na základe ich odpovedí môžeme konštatovať, že už dnes by si takmer polovica z nich mohla, respektíve chcela zadovážiť elektromobil.

Najväčším problémom je stále cena

Naša prvá otázka smerovala na to, či ľudia preferujú kúpu nového auta, alebo je nové auto pre nich pridrahé a radšej sa pozerajú po jazdenkách.

Až 75 % hlasujúcich by siahlo po jazdenom vozidle. To ale nie je žiadna prekážka na kúpu elektromobilu, nakoľko trh s jazdenými elektromobilmi výrazne narástol. Potvrdzuje to aj nedávny prieskum.

FonTech/Autobazar.eu (úprava redakcie)

Počet elektromobilov sa medziročne zvýšil o 7 %, pričom jazdeniek ako takých (aj nafťákov a benzínových) pribudlo iba 1 %.

Na slovenskom sekundárnom trhu bolo v ponuke o 189 elektromobilov viac, počet hybridov sa medziročne navýšil o 43. Od januára do konca júna tak bolo celkovo v inzercii na Slovensku ponúkaných spolu 3 721 elektromobilov a hybridov. Vyplýva to z analýzy trhu Barometer.

V porovnaní s jazdenými spaľovákmi je elektromobilov stále málo a určite sú podstatne drahšie, no dobrou správou je, že ich pribúda čoraz viac, takže o pár rokov už nebude problém nájsť dokonalý jazdený elektromobil pre väčšinu Slovákov.

Takmer polovica má na auto maximálne 10 000 €

Naša druhá otázka preto smerovala na rozpočet, ktorý majú opýtaní na nové auto. Takmer polovica (42 % opýtaných) si môže dovoliť auto maximálne do 10 000 €.

Nájsť 10-tisícový jazdený elektromobil je dnes takmer nemožné. V tejto cenovej kategórii sa nachádzajú napríklad staršie Nissany Leaf s dojazdom iba okolo 100 km, čo by 99 % Slovákov nestačilo.

Pri otázke, koľko kilometrov najazdia týždenne, iba 35 % zvolilo možnosť do 200 km. Tejto skupine ľudí by na bežné denné jazdenie určite stačil aj starší jazdený Leaf s dojazdom 100-150 km. Až 44 % však najazdí od 200 do 500 km, čo je rozsah súčasných elektromobilov strednej triedy, ktoré sa ale jazdené pohybujú v cenovej kategórii od 20-tisíc do 40-tisíc eur.

Takýto rozpočet na auto má ale iba 15 % opýtaných. Auto za viac ako 40 000 € si môže dovoliť iba 12 % opýtaných, no pre týchto už nemôže byť problém kúpiť si aj čisto nový plnohodnotný elektromobil.

Väčšine by dojazd súčasných elektromobilov úplne stačil

Až 79 % opýtaných dokopy hlasovalo, že za týždeň najazdí do 500 km. Elektromobily strednej triedy dnes bez problémov prejdú na jedno nabitie aj viac než 500 km. Čo to znamená v praxi? Že majiteľ takéhoto auta by ho musel nabiť raz za týždeň.

13 % opýtaných týždenne spraví od 500 do 1 000 km. Táto skupina ľudí by už pri používaní elektromobilu zrejme musela urobiť isté kompromisy, no aj náš posledný rozhovor so šéfredaktorom Dávidom Igazom je dôkazom, že aj pri mesačnom nájazde cez 4 000 km sa dá elektromobil bez problémov používať ako primárne auto.

FonTech

Dávid pritom nevlastní žiaden elektromobil s veľkou batériou. Vozí sa na mestskom crossoveri Citroën e-C4 so 45 kWh batériou, s ktorým po diaľnici prejde zhruba 200 km na jedno nabitie.

Iba 7 % opýtaných za týždeň na jazdí viac ako 1 000 km. Toto už ale môže byť skupina obchodných zástupcov či profesionálnych šoférov, ktorých jazda autom živí. Pre takúto skupinu ľudí ešte dnes elektromobil nie je najvhodnejší.

Veľa Slovákov má stále úzkosť z dojazdu

I keď drvivá väčšina opýtaných týždenne najazdí do 500 km, až 28 % opýtaných považuje za potrebné, aby mal elektromobil dojazd na jedno nabitie minimálne 1 000 km. Je ale vidieť, že už aj v tomto smere sú Slováci čoraz viac edukovaní a vedia, že dojazd 500 km na jedno nabitie je absolútne postačujúci aj v prípade dlhších jázd. Za túto možnosť totiž hlasovalo až 65 %.

Medzi nami sú však aj takí, ktorí auto využívajú skutočne iba na dochádzanie do práce či na chalupu za mestom. 7 % opýtaných považuje za dostatočný iba 200 km dojazd elektromobilu.

FonTech

S preferovaným štýlom jazdy na dlhých trasách by väčšine Slovákov skutočne stačili súčasné elektromobily s veľkými batériami a výkonným nabíjaním, aké ma napríklad Hyundai Ioniq 5 či Kia EV6. Priemerná zastávka až 80 % trvá okolo 10-15 minút. Elektromobily postavené na 800 V architektúre sa dokážu za 20 minút dobiť z 10 % na 80 %, čím získajú zhruba 250 km diaľničného dojazdu.

41 % opýtaných si totiž robí krátku prestávku každú jednu až dve hodiny, Pri takomto štýle jazdy je elektromobil už dnes absolútne vyhovujúcim vozidlom. Väčšina, až 59 % opýtaných, však hlasovala, že pri dlhých trasách dokáže spraviť aj 700 km bez prestávky, čo by bolo nemožné aj s tými najlepšími elektromobilmi súčasnosti.

Výkonný elektromobil je rovnako drahý ako výkonný spaľovák

Obrovský výkon pre väčšinu Slovákov nie je rozhodujúci. Až 70 % opýtaným by stačilo auto s výkonom do 200 kW, z čoho 9 % by siahlo po aute s výkonom do 100 kW. Elektromobily sú všeobecne známe aj tým, že oproti spaľovákom sú značne výkonnejšie, ak sa teda bavíme o kategórií bežných rodinných áut strednej triedy.

Napríklad KIA pred pár dňami uviedla na trh model KIA EV6 GT s výkonom až 430 kW, teda 577 koní. Toto rodinné elektrické SUV je v podstate rýchlejšie než športiak Porsche Taycan, Ferrari Roma alebo Lamborghini Huracán.

Pre zvyšných 30 %, ktorí by si vybrali auto s výkonom nad 200 kW máme skvelú správu. V tejto výkonnostnej kategórii je už elektromobil rovnako drahý ako spaľovák. Obstarávacím cenám rôznych kategórií áut sme sa venovali vo veľkom článku, kde sme počítali aj návratnosť.

Loading...

Loading…

Pri luxusnejších značkách či výkonných modeloch rozdiel v obstarávacej cene prakticky zanikol. Závisí teda už len na preferenciách ako dojazd alebo napríklad prítomnosť zvukového prejavu spaľovacieho motora.

Je pre nás prekvapením, že väčšine opýtaných pri elektromobiloch chýba práve zvukový prejav motora, ktorý sa ale snažia automobilky v prípade športových modelov nahrádzať umelými futuristickými zvukmi.

Ako to asi vyzerá si môžeš pozrieť na tomto videu, ktoré sme natočili pri testovaní Mercedes EQE AMG. Celú recenziu na elektrické AMG si môžeš prečítať tu.

Čo je teda najväčším problémom?

Dojazd súčasných elektromobilov už pre väčšiu Slovákov nie je strašiakom a mnohí by s takýmto autom dokázali bez problémov fungovať a cestovať aj na dlhé trasy. Ako sa však ukázalo, problémom stále zostáva cena a aj fakt, že jazdené elektromobily zatiaľ nespadajú do cenovej kategórie väčšiny Slovákov.

Dostupnejšie elektromobily s cenou okolo 20 až 25-tisíc eur by ale na trh mali prísť okolo roku 2025. Chvíľu ešte potrvá, než sa tieto autá začnú objavovať v bazároch ako jazdenky, no následne by už nemal byť problém zadovážiť si aj jazdený elektromobil so slušným dojazdom za cenu do 10 000 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú