Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spoločnosť Aures Holding, prevádzkovateľ autobazárov ako AAA Auto či Motottechna, zverejnil nový prieskum, ktorý sleduje nárast ponuky jazdených ekologických vozidiel na Slovenskom trhu. Počet elektromobilov sa medziročne zvýšil o 7 %, pričom jazdeniek ako takých (aj nafťákov a benzínových) pribudlo iba 1 %.

Na slovenskom sekundárnom trhu bolo v ponuke o 189 elektromobilov viac, počet hybridov sa medziročne navýšil o 43. Od januára do konca júna tak bolo celkovo v inzercii na Slovensku ponúkaných spolu 3 721 elektromobilov a hybridov. Vyplýva to z analýzy trhu Barometer.

Jazdených elektromobilov je stále málo, no ďalej budú už len pribúdať

Hoci počet elektrických a hybridných vozidiel v inzertnej ponuke na Slovensku nepretržite rastie, stále tvoria len 1,1 % z celkového počtu ponúkaných ojazdených áut. Za 7 mesiacov ich bolo v ponuke 3 721, ale celková ponuka všetkých ojazdených vozidiel na trhu bola na čísle 335 100.

V rovnakom období minulého roka tvorili modely s alternatívnym pohonom 1,05 % z celkovej ponuky.

Kým vlani bola mediánová cena jazdených hybridov na úrovni 18 000 €, teraz to už bolo 23 500 €. V prípade elektromobilov je nárast ešte markantnejší, a to z 22 000 € na 33 490 €.

Hybridom stále úplne dominuje Toyota a jej luxusná značka Lexus, ktoré spolu obsadili 7 miest v prvej desiatke. V prípade elektrických vozidiel je prvá desiatka rozmanitejšia. Stále vedie BMW i3, ale značka Tesla s modelmi S a 3 sa umiestnila na druhom a štvrtom mieste, tretí je Nissan Leaf.

Na druhej strane, napríklad Škoda Citigo iV, ktorá bola ešte vlani v popredí rebríčka, z TOP 10 úplne zmizla.

Na lepšej ponuke elektromobilov sa podpísali ceny benzínu a nafty

„Do aktuálneho diania na trhu s ojazdenými hybridnými a elektrickými vozidlami v prvej polovici tohto roka vstúpilo niekoľko faktorov.

Po prvé – vysoké ceny pohonných hmôt prinútili motoristov uvažovať o úspornejších alternatívach ku konvenčným spaľovacím automobilom a po druhé – ponuka elektrických a hybridných modelov na trhu nových automobilov sa výrazne rozšírila, čo sa pochopiteľne s miernym oneskorením prenáša aj na sekundárny trh vozidiel.“

FonTech/Autobazar.eu (úprava redakcie)

„To je i jeden z dôvodov, prečo sú modely na alternatívne palivá mladšie a majú menší počet najazdených kilometrov v porovnaní s vlaňajškom.  

Otázkou je, ako sa zmení správanie sa zákazníkov v druhej polovici roka vzhľadom na enormný nárast cien elektriny, prípadne ako zareagujú na oznámenia niektorých prevádzkovateľov nabíjacích miest, ktorí doteraz bezplatné nabíjanie postupne spoplatnia,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

V zahraničí je ponuka bohatšia

Pre mnoho ľudí je kúpa nového spaľovacieho auta príliš nákladná, preto siahajú po jazdenkách. Áno, je pravda, že v tomto smere zatiaľ elektromobily výrazne strácajú a, naopak, prichádzajú obavy o zdravie batérií, ktoré už za sebou majú niekoľko desiatok tisíc kilometrov.

Nájsť dobrý jazdený elektromobil s priaznivou cenovkou môže byť ešte stále problém, no ak sa pozrieme na známy portál Mobile.de a vyfiltrujeme iba elektrické vozidlá, k dispozícii sú tisíce ponúk.

Veľa vozidiel na tomto portáli je úplne nových, prípadne ide o predvádzačky. O životnosť akumulátorov sa teda báť nemusíš, no ich cena býva stále príliš vysoká. Aj jazdených elektromobilov z druhej ruky ale už nájdeš tisíce.

Martin Katler/FonTech

Postupom času budú jazdené elektromobily na rôznych bazároch pribúdať a výber bude prirodzene bohatší. Stačí počkať pár rokov a bez problémov kúpiš jazdený VW ID.3 či Škodu Enyaq za cenu, ktorá sa vyrovnáva ich spaľovacím ekvivalentom.

Do 2-3 rokov, kedy ešte budú batérie určite v poriadku, odhadujeme pokles za dobre vybavený Enyaq na sumu okolo 27 až 30-tisíc eur. A to už rozhodne nie je ponuka na zahodenie. Navyše, až 91 % Enyaqov na Slovensku je dnes v rukách firiem, je teda mimoriadne pravdepodobné, že po odpísaní v účtovníctve sa poberú do sveta a na inzertné portály.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú