Domáce nabíjanie elektromobilu je obvykle ten najlacnejší spôsob, no aj ten sa môže vo finále poriadne predražiť. Spoločnosť ADAC vypracovala štúdiu, v ktorej odmerala straty energie pri domácom nabíjaní viacerými spôsobmi. V niektorých prípadoch dosahujú až 30 %.

Majiteľ elektromobilu má totiž pri domácom nabíjaní hneď niekoľko možností, ako svoje auto nabíjať. Tým najbežnejším je zrejme využitie nástenného wallboxu, no majitelia áut s menšími batériami alebo majitelia plug-in hybridov častokrát využívajú na nabíjanie aj obyčajnú 230 V sieť.

Najlacnejšie nabíjanie je paradoxne najdrahšie

Nabíjanie z 230 V siete sa zdá byť na prvý pohľad to najlacnejšie, nakoľko si nevyžaduje žiadne vysoké investície do kúpy a inštalácie samotného wallboxu. Stačí jednoducho zakúpiť nabíjačku, strčiť ju do bežnej zásuvky a elektromobil sa nabíja. Síce poriadne pomaly, ale predsa.

ADAC

Tento spôsob však podľa štúdie môže byť z dlhodobého hľadiska najdrahší, nakoľko pri tomto spôsobe nabíjania dochádza k najväčším stratám energie. ADAC skúmala straty na štyroch rôznych elektromobiloch a tie sa pohybovali na úrovni od 12 % až do 24 %.

Samozrejme, na podiele strát energie sa podpisuje aj konkrétny elektromobil, no štúdia odhalila, že práve wallbox je omnoho efektívnejší spôsob nabíjania elektrického auta.

S obyčajným wallboxom ušetríš najviac

Najefektívnejší spôsob nabíjania je použitie „obyčajného“ wallboxu, ktorý funguje na plný výkon. Ak teda má majiteľ doma 11 kW wallbox, najideálnejšie je nabíjať elektromobil či plug-in hybrid výkonom 11 kW. Vtedy dochádza k najmenším stratám energie.

Podľa štúdie sa v takomto prípade vytratí iba 5 % až 10 % elektrickej energie. O čosi menej efektívny spôsob nabíjania ponúka takzvaný inteligentný wallbox s reguláciou nabíjacieho výkonu.

Takéto wallboxy využívajú napríklad ľudia, ktorí chcú elektromobil nabíjať z prebytkov energie, ktoré im generuje fotovoltaika. Pri takomto štýle nabíjania ale dochádza k stratám v rozmedzí od 10 % do 14 %. V tomto prípade to ale majiteľa elektromobilu nemusí nijak extra trápiť, nakoľko elektrinu, ktorou auto nabíja nekupuje, ale jeho domácnosť mu ju vyrába „zadarmo“.

Najnižšie straty sú pri DC nabíjaní

Ak by sme ale chceli nabíjať elektromobil tým úplne najefektívnejším spôsobom, museli by sme ho zapojiť na DC nabíjačku. Jednosmerný prúd ale nanešťastie v bežných domácnostiach nemáme a tak by sme museli navštevovať výhradne verejné nabíjačky, ktoré sú zasa samé o sebe drahšie.

Škoda

K veľkým stratám energie totiž dochádza práve pri prevode striedavého (AC) prúdu, ktorý máme doma, na prúd jednosmerný (DC), s ktorým pracuje vysokonapäťová batéria elektrického auta.

Stále však platí, že najvýhodnejší (najlacnejší) spôsob nabíjanie je nabíjanie doma. Ak ale nechce majiteľ elektromobilu zbytočne „vypúšťať elektrinu von komínom“, mal by siahnuť po obyčajnom wallboxe za pár stoviek eur.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú