Porovnali sme kúpu elektromobilu a auta so spaľovacím motorom: Výrazne ušetríš len v jednom prípade
S kúpou každého automobilu je potrebné myslieť aj na dodatočné náklady. Niektoré sú povinné, iné dobrovoľné a rozdeliť ich môžeme na administratívne či servisné. Výnimkou nie sú ani elektromobily, ktoré sa tešia čoraz väčšej obľube, no zároveň ich je na našich cestách veľmi málo oproti bežným vozidlám so spaľovacími motormi.
Na čoraz väčší záujem o elektromobily má vplyv viacero faktorov. Jedným z nich je určite podpora zo strany štátov, ktoré sa snažia motivovať ku kúpe pomocou rôznych úľav, či dotácií. V neposlednom rade sa aj samotné automobilky snažia na trh uvádzať stále dostupnejšie modely, ktoré si bude môcť dovoliť širšia skupina obyvateľstva. Samotnou kúpou vozidla to však nekončí. Je potrebné myslieť aj na ďalšie náklady spojené s vlastnením vozidla.
Prihlásenie vozidla a vybavenie PZP
Medzi prvé náklady, s ktorými je nutné počítať, patrí jednoznačne prvé prihlásenie a povinné zmluvné poistenie (PZP). Niektorí ľudia si pri novom vozidle väčšinou vybavia aj havarijné poistenie. Pre porovnanie nákladov sme vybrali štyri vozidlá. Dva elektromobily, jedno vozidlo s benzínovým motorom a jedno s naftovým motorom.
Prvé vozidlo je Tesla Model S, ktorá predstavuje akýsi „najvyšší level“ v rámci ponuky elektromobilov. Ďalším je Nissan Leaf s výkonom 110 kW, ktorý patrí medzi najobľúbenejšie elektromobily na Slovensku. Ako vozidlo s benzínovým a naftovým motorom sme vybrali jedno z najrozšírenejších vozidiel na Slovensku, Volkswagen Golf s výkonom 110 kW.
Ak sa pozrieme na náklady spojené s prvým prihlásením, všetky elektromobily majú stanovenú rovnakú výšku poplatku, ktorá je na úrovni 33 €. V prípade Tesly alebo Nissanu stačí preto zaplatiť poplatok 33 € a ďalších 33 € za dve ŠPZ. Ak prihlásime Volkswagen s benzínovým alebo naftovým motorom s rovnakým výkonom, prvé prihlásenie bude stáť 260 € spolu s 33 € poplatkom za vydanie ŠPZ.
Pri stanovení ceny povinného zmluvného poistenia je potrebné brať do úvahy viacero faktorov. Jedným z nich je určite výber poistného balíka, či druh poisťovne. Preto nie je možné určiť presnú cenu PZP, ale len orientačnú výšku.
Napríklad pri vozidle Volkswagen Golf s výkonom 110 kW a benzínovým agregátom (1.5 TSI) vychádza PZP orientačne od 109 € do 262 € za rok. Pri rovnakom vozidle, avšak s naftovým agregátom (2.0 TDI) stojí poistenie približne od 148 € do 262 € za rok.
V prípade Tesla Model S môže PZP stáť približne od 90 € až do 279 € za rok. Povinné zmluvné poistenie na Nissan Leaf vychádza v závislosti od druhu poisťovne od približne 89 € do 196 €. Pri výpočte ceny PZP sa udáva okrem iného aj zdvihový objem valcov, čo pri elektromobiloch predstavuje nulovú hodnotu, nakoľko nemajú spaľovací motor. Vďaka tomu má elektromobil lacnejšie PZP v porovnaní s bežnými vozidlami so spaľovacím motorom.
Výška havarijného poistenia je okrem druhu poisťovne a zvoleného poistného balíka závislá aj na výbave a ceny daného vozidla. Porovnávali sme preto vozidlá v strednej výbave s výnimkou Tesly. Havarijné poistenie na Volkswagen Golf 1.5 TSI 110 kW za približne 21 250 € vychádza v prípade benzínovej verzie na sumu od 446 € do približne 707 €. V prípade naftovej verzie (2.0 TDI) s výkonom 110 kW a cenou okolo 23 820 € sa ceny pohybujú od 446 € do 719 € za rok.
Na havarijné poistenie pre Nissan Leaf 110 kW s cenou 37 930 € si je potrebné pripraviť sumu od 600 € do 894 € za rok. Tesla je v tomto prípade špecifická. Na Slovensku je zatiaľ málo poisťovní, ktoré dokážu poistiť vozidlo značky Tesla, no podľa dostupných informácií sa cena havarijného poistenia pohybuje približne na úrovni od 1 500 € vyššie. Aj obstarávacia cena tohto vozidla je predsa len oveľa vyššia ako v prípade Nissanu Leaf, či Volkswagenu Golf, pričom začína približne na sume okolo 88 880 €.
Povinné zmluvné poistenie, ale aj havarijné poistenie sa porovnávalo cez bežne dostupné online porovnávače, ktoré porovnajú poistenia od viacerých poisťovní.
Servis je lacnejší z dôvodu jednoduchšej konštrukcie motora
Z hľadiska nákladov nemožno zabudnúť ani na tie servisné. Vozidlá sú vyrábané z materiálov a súčiastok, ktoré sa po určitom čase opotrebujú, a preto je nutná ich výmena. Bežná kontrola elektromobilu zahŕňa kontrolu pneumatík, geometrie a doplnenie vody do ostrekovačov. Taktiež je možné skontrolovať brzdový systém, no brzdy elektromobilov sú vďaka rekuperačnému systému menej namáhané.
Pri elektromobiloch napríklad nie je nutná výmena filtrov, motorového oleja, oleja v prevodovke, či sviečok. Konštrukcia motora je veľmi jednoduchá, pričom ten býva oveľa spoľahlivejší a menej náročný na údržbu, ako ten spaľovací. Aj preto môžeme označiť náklady na servis pri elektromobiloch za lacnejšie v porovnaní s bežnými vozidlami.
Cena elektromobilov je vysoká hlavne kvôli…
Obstarávacia cena elektromobilov je v súčasnosti podstatne vyššia, ako je to v prípade porovnateľných vozidiel s bežným spaľovacím motorom. Vysoké ceny elektromobilov sú zapríčinené predovšetkým cenou batérií. V súčasnosti je veľmi málo výrobcov batérií do elektromobilov, pričom ich produkcia je natoľko malá, že im neumožňuje optimalizáciu výrobných nákladov.
Preto sú ceny batérií natoľko vysoké, že predražujú celkovú výrobnú cenu elektrických vozidiel. Ceny však budú pravdepodobne klesať na základe stúpajúceho dopytu a ponuky, poklesom cien batérií, či ďalších faktorov.
Výhody a nevýhody
Ak plánuješ kúpu elektromobilu, tak výrazne ušetríš na niektorých položkách, ktoré ťa neminú. Ako už bolo vyššie spomenuté, tak bez ohľadu na výkon zaplatíš najnižšiu sadzbu za registráciu vozidla, získaš nižšie PZP, ako v prípade vozidiel so spaľovacím motorom, využívať môžeš rôzne výhody a v neposlednom rade vieš čerpať dotáciu na zakúpenie takéhoto vozidla.
Okrem toho sa môžeš spoľahnúť na nenáročnú údržbu, lacnejšie servisné prehliadky, lacné „tankovanie“ či dobrý pocit z toho, že jazdíš na ekologickom automobile s nulovými emisiami.
V neprospech elektromobilov hovorí stále vysoká obstarávacia cena oproti bežným vozidlám so spaľovacími motormi, doba nabíjania, ktorá je dlhšia oproti bežnému tankovaniu, nutnosť plánovania ciest kvôli nabíjaniu, menší výber a určite aj väčšia ekologická stopa pri výrobe kvôli látkam, ktoré sú potrebné na výrobu batérií.
Na Slovensku, ale aj vo svete sa určite nájde množstvo fanúšikov a odporcov elektrických automobilov, tak ako je to aj v prípade tých so spaľovacími motormi. Faktom však je to, že väčšina odborníkov sa zhoduje na tom, že práve elektromobily sú budúcnosťou dopravy, preto je viac než isté, že bežné automobily budú z našich ciest ubúdať čoraz vo väčšom počte.
[supsystic-tables id=43]
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po 31 rokoch depresie pocítil radosť. Vedci testujú novú procedúru, ktorá mení životy
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Krajina chrámov a tyrkysových pláží rozdá 200 000 leteniek zadarmo. Stačí splniť jedinú podmienku
Kotlár žiada menný zoznam vedcov SAV, ktorí analyzovali vakcíny: „Je to ako žiadať páchateľa o dôkazy“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP