Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Doba sa rýchlo mení a s ňou aj technológie, ktoré určitým spôsobom ovplyvňujú naše životy. Jednou z oblastí, ktorá je závislá na technológiách, je aj doprava. Automobilky investujú v poslednom čase obrovské prostriedky do vývoja technológií spojených s elektromobilitou. Dôvodom sú čoraz prísnejšie emisné normy a ochrana životného prostredia.

Podľa mnohých odborníkov sú budúcnosťou dopravy práve elektrické vozidlá. Na elektromobily má mnoho ľudí rozdielne názory. Rozchádzajú sa hlavne pri otázkach spojených s nabíjaním, výrobou batérií, dojazdom či ich obstarávacou cenou.

Okrem vozidiel so spaľovacími motormi sa však na našich cestách nachádza množstvo automobilov, ktoré sú poháňané stlačeným zemným plynom (CNG) alebo kvapalným zemným plynom (LPG). Aké výhody a nevýhody prinášajú alternatívne pohony voči vozidlám na naftu či benzín?

Všade samé šetrenie

Technológia elektrických vozidiel je aktuálne vo svojich začiatkoch. Je však veľmi rýchla a každý rok sa posúva vpred. Je viac než pravdepodobné, že budeme svedkami čoraz dokonalejších riešení, ktoré sa postarajú o ešte lepšie vlastnosti súčasných elektrických vozidiel.

Vlastniť elektromobil so sebou prináša mnoho výhod. Hlavným lákadlom sú oveľa nižšie náklady na palivo a servisné úkony. V porovnaní s bežným vozidlom sú náklady na nabíjanie nižšie ako napríklad na tankovanie benzínu. Z dlhodobého hľadiska dokáže používateľ ušetriť vďaka elektrickej energii niekoľko stoviek až tisíc eur v závislosti od prejdených kilometrov.

Zobraziť celú galériu (6)
Servisné náklady sú oveľa lacnejšie v porovnaní s bežným vozidlom, nakoľko mnoho úkonov odpadá, Tesla

Ďalšie prostriedky je možné ušetriť na samotnej údržbe elektrického vozidla, uvádza portál evercharge.net. Starostlivosť je, samozrejme, potrebná, no v porovnaní s bežnými vozidlami sú náklady na servis nižšie. Konštrukcia motora je veľmi jednoduchá. Navyše býva spoľahlivejší a menej náročnejší na údržbu ako ten spaľovací.

Vďaka rekuperácii odpadá aj problém s brzdami, no riešiť nemusíš ani výmenu palivového filtra, výmenu olejov, sviečok či chladiacej kvapaliny. Najnovšie elektromobily dokonca nemajú prevodovku a tak sú vylúčené akékoľvek problémy či náklady s ňou spojené.

Ušetríš aj na poplatkoch či poisteniach

Používateľ dokáže ušetriť aj na mnohých administratívnych záležitostiach, ako je napríklad prihlásenie vozidla do evidencie či poistenie. To však záleží od danej krajiny, druhu poisťovne a poistného balíka.

Zobraziť celú galériu (6)
Takéto ŠPZ by mali odlíšiť elektromobily od bežných vozidiel, Screenshot/Youtube

Okrem toho môžeš využívať množstvo výhod, akým je lacnejšie alebo bezplatné parkovanie vo vymedzených zónach, používanie špeciálnych ŠPZ, jazdu vo vyhradených pruhoch či vstup do nízkoemisných zón. V tomto prípade sa to však tiež líši a v každej krajine sú iné možnosti.

Mnohých trápi cena

Asi najväčšou výčitkou pri elektromobiloch je ich cena. Tá je naozaj v niektorých prípadoch vysoká, no postupne si môžeš všimnúť, že sa ceny stávajú oveľa dostupnejšími. Obstarávaciu cenu elektrických vozidiel tvorí prevažne cena batérie. Tá je najnákladnejšou časťou elektromobilu. Aj v tomto smere sa však technológie vyvíjajú veľmi rýchlo a s postupným klesaním cien batérií sa môžeme dočkať aj nižších cien elektromobilov.

Zobraziť celú galériu (6)
Mnohých ľudí trápi hlavne cena elektromobilov. Tá závisí hlavne od ceny batérie, SITA

Ďalšou nevýhodou sú samotné batérie, respektíve ich výroba, ktorá má negatívny dopad na životné prostredie. Preto sa často stretávame s tvrdením, že elektrické vozidlá nie sú také ekologické, ako sa o nich hovorí. Na výrobu batérií sa používajú látky ako grafit, uhlík či rôzne oxidy kovov. Už samotné získavanie týchto látok je záťažou pre životné prostredie, pričom výrobný proces nie je výnimkou.

Problém je aj cena batérií či zmena myslenia

Ako už bolo vyššie spomenuté, tak cena batérie sa v mnohých prípadoch odrazí na cene vozidla. Ceny batérií za posledné roky síce klesli, no aj tak sa pohybujú v priemere okolo 4-tisíc dolárov. Očakáva sa však, že aj vďaka technologickému pokroku sa elektromobily svojou cenou dorovnajú bežným spaľovacím autám. O otázkach týkajúcich sa batérií do elektromobilov sa viac dočítaš v obšírnejšom samostatnom článku.

Celkovo je však pri prevádzke elektrického vozidla potrebná zmena myslenia a akési preorientovanie sa v určitých veciach na iné zvyklosti.

Týka sa to hlavne nabíjania a dojazdu. Nabíjacia infraštruktúra je na veľmi dobrej úrovni a rozširovaniu sa v budúcnosti určite nevyhne. Podobne sú na tom aj ďalšie krajiny, kde nové nabíjacie stanice rastú ako huby po daždi. O zmene myslenia a návykoch, ktoré si treba osvojiť, sa dočítaš v tomto článku.

Alternatívy v podobe CNG a LPG

Alternatívne plynové pohony na CNG alebo LPG fungujú vo všeobecnosti už veľmi dlho na rovnakom princípe. Samozrejme, prišlo k mnohým zlepšeniam, no neboli také zásadné, že by výrazne túto technológiu ovplyvnili.

Stlačený zemný plyn, respektíve CNG, je charakteristický veľkým množstvom energie. Tvorí ho jeden atóm uhlíka a štyri atómy vodíka. Zemný plyn sa zvykne používať aj vo vykurovacích systémoch a plynových sporákoch.

Zobraziť celú galériu (6)
LPG môžeme nájsť aj v niektorých prenosných varičoch. Jeho zloženie sa mení v závislosti od krajiny, Flickr

LPG, alebo aj skvapalnený ropný plyn, je zmesou propánu, propylenú, butánu a butylénu. Môžeme ho nájsť napríklad aj v prenosných varičoch. Zloženie LPG sa líši podľa krajiny. V niektorých krajinách prevláda z veľkej časti propán a propylén a v iných, naopak, bután a butylén.

Zloženie má veľký vplyv na správanie motora a spotrebu paliva. LPG s väčším množstvom butánu má napríklad oveľa viac energie ako LPG s väčším množstvom propánu, informuje portál cngslovensko.sk.

Dojazd plynových vozidiel je na podobnej úrovni ako pri niektorých elektrických. Výhodou však je, že používateľ nemusí premýšľať o najbližšej čerpacej stanici, nakoľko tie sú dostupné takmer na každom rohu. Malou nevýhodou je zatiaľ pomerne riedka sieť CNG staníc, no aj to sa postupne zlepšuje.

Cena pohonných hmôt sa líši od druhu čerpacej stanice, ale hlavne od jej lokality. Aktuálne sa cena LPG pohybuje približne na úrovni 0,586 €/liter a cena za CNG 1,198 €/kilogram. LPG je výrazne lacnejšie oproti benzínu či nafte, no, naopak, CNG sa postupne približuje k cenám za naftu.

Zobraziť celú galériu (6)
Riedka sieť CNG staníc je zatiaľ na Slovensku nevýhodou. LPG čerpacie stanice sú dostupné takmer všade, Flickr

V tomto prípade je možné skonštatovať, že cena za tankovanie LPG je na podobnej úrovni ako nabíjanie elektromobilu. Nedá sa to však stanoviť s absolútnou presnosťou, nakoľko je potrebné prihliadať na viacero dôležitých faktorov, akým je napríklad druh vozidla, spôsob jazdy, počasie a mnohé ďalšie.

Servisné náklady porovnateľné s bežnými vozidlami

Najväčší rozdiel medzi elektrickými vozidlami a vozidlami na plyn je určite v ich servisných nákladoch. Vyššie bolo spomenuté, že elektrické vozidlá majú nižšie náklady na servis hlavne vďaka tomu, že niektoré súčasti nie je potrebné vymieňať. Pri vozidlách na plyn je situácia opačná, a preto je potrebné rátať s vyššími nákladmi.

Oproti bežným palivám sa servis LPG a CNG výrazne nelíši. V pravidelných intervaloch je potrebné prejsť kontrolou a nevyhneš sa ani bežným výmenám opotrebovaných súčiastok. Myslieť budeš musieť navyše na revíziu splynovača či CNG zariadenia a v prípade potreby aj výmenu tesnení.

Možnosť prestavby a obmedzenia v garážach

Ďalším výrazným rozdielom oproti elektrickým vozidlám je možnosť prestavby. Tá pri elektrických autách úplne odpadá, no bežné vozidlo si dokážeš prestavať na LPG alebo aj CNG. Najčastejším riešením je jednoznačne prestavba na LPG, ktorá je pomerne jednoduchá a cenovo dostupná.

Menšie problémy sú pri prestavbe na CNG. Cena prestavby je vyššia ako pri LPG a nevýhodou je aj zmenšený batožinový priestor kvôli umiestneniu nádrže či spravidla kratší dojazd.

Oba druhy pohonov majú spoločné jedno obmedzenie a tým je zákaz vstupu do väčšiny podzemných garáží. Niektoré garáže sú navrhnuté tak, aby umožňovali vstup aj týmto vozidlám, no v drvivej väčšine prípadov sa stretneš s tými, kde je vstup zakázaný, a preto sa budeš musieť uspokojiť s tým, že budeš parkovať vonku.

Elektrické autá sú často kritizované za dlhé nabíjanie. Časy nabíjania sa však postupne skracujú a s príchodom ultra-rýchlych nabíjacích staníc to bude ešte citeľnejšie. Cieľom mnohých výrobcov je dostať sa na čas totožný s časom tankovania bežného paliva. Pri plynových vozidlách tankovanie nezaberá viac času ako pri bežných autách.

Výhody a nevýhody

Ak to zhrnieme, tak medzi hlavné výhody áut na LPG môžeme zaradiť veľkú sieť čerpacích staníc a servisov, finančne dostupnú prestavbu, rýchlosť tankovania, úsporu v porovnaní s bežnými pohonnými hmotami či umiestnenie nádrže bez obmedzenia batožinového priestoru.

Nevýhodu môže byť o niečo vyššia spotreba v porovnaní s bežným vozidlom či zákaz vstupu do väčšiny podzemných garáží. Navyše, LPG je vedľajším produktom pri spracovaní ropy alebo pri ťažbe zemného plynu, a preto nepochádza z obnoviteľných zdrojov.

Výhodou CNG je jednoznačne jeho stála a vysoká kvalita, priaznivo ovplyvňujúci chod a hlučnosť motora, úspora v porovnaní s bežnými pohonnými hmotami v závislosti od cien na trhu či každoročne sa zvyšujúca  ponuka továrenských CNG vozidiel.

Za výhodu môžeme jednoznačne považovať aj to, že zemný plyn je obnoviteľný zdroj energie a tiež, že ide o jednu z najekologickejších foriem dopravy na základe nízkych hodnôt emisií CO2, či NOx.

Nevýhodou je aktuálne riedka sieť čerpacích staníc, ktorá sa však pomaly rozširuje, finančne náročná prestavba, vizuálna inšpekcia CNG nádrží každé 4 roky či zákaz vstupu do niektorých podzemných garáží.

Výber je na každom z nás

Pre každého z nás je pri kúpe vozidla dôležité niečo iné. Niekto rieši spotrebu, cenu pohonných hmôt, no pre iného môžu byť dôležité jazdné vlastnosti alebo náklady na servis. V každom prípade je jasné, že sa stávame svedkami pomalého posunu od spaľovacích vozidiel k tým s alternatívnym pohonom. Za fenomén, o ktorom sa veľmi často hovorí a píše, môžeme s určitosťou označiť elektrické vozidlá.

Tie sa budú pomocou technológií neustále zlepšovať, vďaka čomu sa stanú efektívnejšími a lacnejšími. Zabúdať však netreba ani na vozidlá, ktoré jazdia na LPG alebo CNG. Ide o alternatívy, ktoré majú tiež mnoho výhod, ktoré s určitosťou dokážu zaujať nejedného motoristu.

Ak myslíš ekologicky a nie si ochotný investovať do kúpy nového elektromobilu, vhodnou voľbou môžu byť už spomínané pohony na skvapalnený alebo stlačený zemný plyn.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú