Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité materiály TASR.

Tesla aj napriek globálnym problémom s dodávateľskými reťazcami a pandémiou spôsobenom narušením produkcie v Číne zaznamenala v 1. kvartáli rekordné tržby aj zisk.

Americký výrobca elektromobilov za tri mesiace od januára do marca 2022 v medziročnom porovnaní zvýšil tržby o 81 % na 18,8 miliardy USD (17,36 miliardy eur). Analytici počítali s tržbami vo výške 17,80 miliardy USD.

Čistý zisk stúpol o 658 % na 3,32 miliardy USD alebo 2,86 USD na akciu. Upravený zisk dosiahol 3,74 miliardy USD alebo 3,22 USD na akciu, pričom analytici očakávali 2,26 USD na akciu. Hrubá zisková marža automobilových operácií vyskočila na rekordných 32,9 % a tento segment zaznamenal hrubý zisk 5,54 miliardy USD.

Tesla už skôr tento mesiac oznámila, že počas 1. štvrťroka dodala zákazníkom 310.048 vozidiel, čo bolo o 68 % viac ako v rovnakom období pred rokom. Akcie Tesly sa poburzovom obchodovaní posilnili približne o 4 %.

Muskova spoločnosť niekoľkokrát zvyšovala ceny

Za silným kvartálom určite stojí aj postupné zvyšovanie cien elektromobilov Tesly. K tomuto kroku sa kalifornská automobilka uchýlila hneď niekoľkokrát. K zvýšeniu cien vozidiel došlo po tom, ako invázia Ruska na Ukrajinu ešte zrýchlila rast cien vstupných surovín. Musk už 13. 3. povedal, že automobilka, ako aj firma Space X čelia inflačným tlakom v surovinovej oblasti i logistike.

V reakcii na nepriaznivý vývoj na trhoch Tesla oznámila zvýšenie cien svojich áut v Číne a USA, pričom k prvému zvýšeniu pristúpila už 10. marca. Ako uvádza webová stránka Tesly, v Spojených štátoch zvyšuje firma ceny pri všetkých svojich modeloch, v prípade Číny ich zvyšuje zhruba o 5 % pri niektorých výrobkoch Modelu 3 a Modelu Y.

Zobraziť celú galériu (1)
Unsplash (úprava redakcie)

V Číne tak po zvýšení bude vozidlo Model Y Long Range stáť 375 900 jüanov (53 902 eur). To je o 18 000 jüanov (2 560 €) viac než k 10. marcu, ku ktorému spoločnosť zvýšila cenu o 10 000 jüanov (1 430 €).

Cena vozidla Model 3 Performance bude po zvýšení stáť 367 900 jüanov (52 750 €). Aj v tomto prípade to predstavuje rovnaké zvýšenie, ako pri Model Y Long Range. Zdražovanie urobilo z „ľudového elektromobilu“ celkom drahú záležitosť. Cena základnej Tesly Model 3 rastie už celé mesiace, o čom svedčí aj štúdia Recurrent Auto.

Od apríla 2021 do decembra toho istého roka vzrástla cena základnej Tesly Model 3 Standard Range Plus z priemerných 38 700 dolárov (35 200 €) na 46 500 dolárov (42 300 €). Slovenská cena základného modelu je 47 270 €. To je suma, ktorá má od ľudovej ceny naozaj ďaleko. Je pravda, že tak, ako sa vyvíjala cena, vyvíjal sa aj Model 3, no za týmto zdražovaním stoja prevažne problémy, ako čipová kríza, či aktuálne zúriaci vojnový konflikt na Ukrajine.

Ruská vojna prakticky demoluje celý automobilový priemysel a základná surovina na výrobu áut zdražela za posledné týždne o viac ako 300 %. Okrem ropy a plynu je Rusko jedným z najväčších ťažiarov a vývozcov paládia, ktoré sa využíva na výrobu katalyzátorov do áut. Rusko je tiež zodpovedné aj za ťažbu a vývoz 20 % svetovej produkcie niklu a ten je jedným z kľúčových komponentov batérií pre elektromobily.

Tento kov zažil v posledných dňoch azda najprudší nárast ceny v histórii. Začiatkom februára stála tona niklu 21 700 €, dnes sa jeho cena šplhá k 90 000 € za tonu, čo je viac než štvornásobný nárast v priebehu zhruba jedného mesiaca. Rusko zodpovedá aj za 6 % svetovej produkcie a aj tento kov za posledný mesiac zdražel o 25 %.

Ako informoval portál CT24 vo svojej reportáži, elektromobil Škoda Enyaq už pár dní vôbec neschádza z výrobnej linky. Koncern VW v dôsledku vyššie spomenutých komplikácii dočasne pozastavil predaj plug-in hybridných motorizácií. Automobilka VW zastavuje predaj plug-in hybridov Golf, Passat, Arteon, Tiguan a Touareg. Od 10. marca 2022 pozastavuje predaj plug-in hybridných motorizácií aj Audi, jedná sa o modely  A4, A5, A6 a A7.

Továreň v Berlíne a Texase spraví ešte lepšie čísla

Tesla však otvorila svoje dve nové továrne až ku koncu prvého štvrťroka a tak očakávame, že druhý kvartál 2022 bude ešte silnejší a rekordnejší. Tesla plánuje, že v prvej fáze nemeckej Gigafactory bude vyrábať až 500 000 vozidiel ročne.

Závod zamestná okolo 12 000 ľudí. Vo výstavbe je ešte fabrika na výrobu batérií. Prvým cieľom automobilky je vyrobiť karosériu na Model Y za 45 sekúnd. To je skutočne pozoruhodný čas a v praxi by to znamenalo, že by mohla automobilka ročne vyrobiť až 700 000 elektromobilov, píše Teslarati. Zatiaľ chce spoločnosť Elona Muska ale vyrábať minimálne 5 000 Modelov Y za týždeň, čo by v prepočte znamenalo 250 000 elektromobilov ročne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú