Vybije sa batéria v zápche a koľko klesne dojazd v zime? Otestovali sme najväčšie otázky Slovákov o elektromobiloch
O elektromobiloch sa dnes hovorí ako o autách budúcnosti. Všetky krajiny sa snažia prispôsobiť tomuto trendu a prechádzajú na tátoše poháňané elektrinou. No v spoločnosti kolujú aj mnohé mýty o elektromobiloch, ktoré ľudí odrádzajú od ich kúpy. Je to úplne prirodzené, že všetko nové vzbudzuje vlnu kritiky – v minulosti si týmto prešli mobilné telefóny či počítače a dnes sú neoddeliteľnou súčasťou našich životov.
Poďme si však raz a navždy zbúrať niektoré mýty a postaviť sa tomu iracionálnemu odporu voči elektrickým autám.
Batérie ako ekologický problém
Jednou z najvýznamnejších výhod elektrických vozidiel je ich nízka uhlíková stopa počas prevádzky. Napriek tomu sa objavujú závažné otázky týkajúce sa environmentálnych nákladov spojených s výrobou batérií. Podľa analýzy spoločnosti McKinsey až 40 až 60 % celkových emisií spojených s výrobou elektromobilov pochádza práve z procesu výroby batérií. To naznačuje, že emisie generované pri výrobe batérií môžu byť na rovnakej úrovni ako všetky ostatné materiály potrebné na výrobu elektromobilov, čím sa vytvára paradox, ktorý ohrozuje ekologické výhody týchto vozidiel.
Na túto problematiku upozorňuje aj David Oudsandjii, spoluzakladateľ startupu Voltfang, ktorý kritizuje tradičný prístup výrobcov originálneho vybavenia (OEM). Ten spočíva v recyklácii batérií bez ich opätovného využitia. Oudsandjii tvrdí, že dlhodobé využitie batérií v systémoch na uskladnenie energie na zabezpečenie elektrickej energie počas špičky dopytu alebo výpadkov, ako to robí jeho spoločnosť, je nielen udržateľnejšie, ale aj ekonomicky výhodnejšie. Týmto spôsobom sa predlžuje životnosť batérií a zlepšuje sa decentralizácia energetických zdrojov.
Kým sa investície sústreďujú do recyklačných infraštruktúr, startupy ako Voltfang hľadajú riešenia, ktoré umožňujú využitie batérií pred ich recykláciou, čím prispievajú k znižovaniu emisií a podporujú ekologickejší prístup k mobilite.
Elektromobil je drahší
Elektromobily sú drahé, no kto hľadá, ten nájde. Uveďme si to na konkrétnom príklade. Elektrický Citroen sa v roku 2022 dal kúpiť nový s nejakou zľavou od dílera aj do 30 000 €. Spaľovacia verzia s podobnou výbavou sa predávala za približne 20 000 €. Rozdiel v obstarávacej cene tak predstavoval 10 000 €, ktorý sa mohol vrátiť v nižších prevádzkových nákladoch počas životnosti vozidla.
Aktuálne náklady na prevádzku elektromobilu sú priemerné okolo 150 až 160 € mesačne, pričom priemerný nájazd dosahuje 5000 km. Pri spaľovacom vozidle s predpokladanou spotrebou 6 l/100 km by mesačné náklady na palivo pri cene 1,55 €/l vzrástli na 465 €. Navyše, mnohí používatelia elektromobilov nabíjajú najmä na verejných DC nabíjačkách, čo môže byť nevhodný spôsob, ako efektívne využiť vozidlo. S vhodným paušálom od poskytovateľov verejného nabíjania sa však dajú dosiahnuť značné úspory. Tí, ktorí majú prístup k domácej fotovoltike, môžu nabíjať prakticky zadarmo.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko môže vodič ušetriť pri prevádzke elektromobilu?
- Aké sú dva kľúčové faktory, ktoré by mali ovplyvniť tvoje rozhodovanie pri kúpe elektroauta?
- Ako dlho by musel stáť elektromobil v kolóne, aby sa úplne vybil?
- Aký luxus si môžu dopriať používatelia elektromobilov oproti tým, ktorí používajú autá so spaľovacím motorom?
- Ako vyriešiť nabíjanie, ak chceš ísť na dlhší výlet?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Stačia dvaja vojaci a v okamihu zničia stovky dronov. Francúzsko otestovalo ultimátnu obranu
Británia, USA a Austrália sa spojili proti rastúcej hrozbe. Ich tajná zbraň za 15 miliárd libier je hotová
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
Ľudstvo zabije nová doba ľadová. Tvorcovia Marťana ukázali svoj nový film
Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Policajná akcia FUNERAL: Skupina údajne pôsobila v štýle mafie z 90. rokov
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Konsolidácia verejných financií za 3 miliardy eur nás bude bolieť. Minister financií pripravil 68 opatrení
Akcia FUNERAL: Elitní policajti zasahovali v bývalej vile exministra Rezeša
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP