Podľa aktuálnych dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo začiatkom roka 2023 na Slovensku k dispozícii 1 483 verejných nabíjacích bodov celkovo v 629 lokalitách. Medziročne sa tak počet verejných nabíjacích bodov zvýšil o 45% a počet lokalít o 46%, informuje SEVA v tlačovej správe.

Takmer tri štvrtiny všetkých nabíjacích bodov (1053) je z kategórie normálnych bodov s výkonom 22 kW (striedavý prúd – AC) a takmer jednu štvrtinu (334) tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd. Zvyšok (96) sú ultrarýchle DC nabíjačky s výkonom 150 až 350 kW.

Nabíjacie lokality sú relatívne rovnomerne rozdelené po celom Slovensku. V pokrytí infraštruktúry o niečo vyčnieva Bratislavský kraj (22 % všetkých lokalít), čo je prirodzené, keďže je tu registrovaný aj najvyšší počet elektromobilov. Nasledujú Prešovský a Košický samosprávny kraj (oba po 14 %), Nitriansky a Trenčiansky kraj (oba po 11 %), Žilinský a Banskobystrický (oba po 10 %). Najmenší podiel nabíjacích lokalít je v Trnavskom samosprávnom kraji (9 %).

SEVA

„Výraznejší rozvoj nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily je základom pre ochotu motoristov prejsť na nízkoemisné vozidlá. Už v najbližších týždňoch SEVA očakáva odštartovanie podpory pre výstavbu nabíjačiek pre mestá v objeme 10 miliónov eur, ktorá bude financovaná z Plánu obnovy a vyhlasovať ju bude Ministerstvo hospodárstva SR. V prvom štvrťroku  sa ďalej otvorí podobná schéma v objeme vyše 6 miliónov pre podnikateľské subjekty. Veríme, že ešte tento rok sa spustí aj výstavba vyše 230 ultrarýchlych nabíjacích bodov na diaľniciach, na čo by malo ísť z Plánu obnovy ďalších 30 miliónov eur“,  uvádza Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.

Vo výstavbe nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily musí Slovensko výrazne pridať, keďže sa v roku 2035 podľa schválenej legislatívy skončí predaj bežných vozidiel so spaľovacím motorom a v celej Európskej únii sa budú môcť predávať už iba úplne bezemisné vozidlá. Viaceré koncerny (napr. Volvo, Mercedes), respektíve automobilové značky (napr. Opel, Fiat) pritom zvažujú prechod na plne elektrické portfólio v Európskej únii už okolo roku 2030.

Rýchle nabíjacie stanice každých 60 km

Aby bolo cestovanie elektromobilom čo najpohodlnejšie, musí byť vybudovaná dostatočne hustá infraštruktúra nabíjacích staníc. Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v Štrasburgu konštatovali, že ak chce EÚ dosiahnuť klimatickú neutralitu, nabíjacie stanice pre elektromobily by mali byť dostupné každých 60 kilometrov (km), vodíkové čerpacie stanice každých 100 km a lode by mali produkovať menej emisií.

GreenWay

Podľa prijatého textu by do roku 2026 mal existovať aspoň jeden elektrický nabíjací park pre autá každých 60 km pozdĺž hlavných ciest EÚ. Pre nákladné vozidlá a autobusy to platí len v rámci základnej cestnej siete TEN-T a s výkonnejšími stanicami. Výnimky budú mať najvzdialenejšie regióny, ostrovy a cesty s nízkou premávkou.

Europoslanci tiež navrhli zriadiť viac vodíkových čerpacích staníc pozdĺž hlavných ciest EÚ (každých 100 km), a to rýchlejšie (do roku 2028, nie 2031). Alternatívne čerpacie stanice by mali byť prístupné pre všetky značky vozidiel a platby by mali byť jednoduché.

Poskytovatelia nabíjacích staníc chcú tento cieľ dosiahnuť tiež

Sieť nabíjacích staníc Ionity patrí k najväčším poskytovateľom v Európe. Na Slovensku síce zatiaľ máme iba jednu lokalitu, no v rámci cestovania po Európe ide o jednu z najspoľahlivejších možností, ako nabíjať elektromobil. Plánom spoločnosti je vybudovať stanice z Bratislavy do Košíc na severnej, ale aj na extrémne poddimenzovanej južnej trase.

Cieľom je vybudovať stanice, ktoré budú od seba vzdialené 70 až 80 kilometrov. V prepočte to teda vychádza na 8 či 9 nových lokalít s nabíjačkami Ionity. Aktuálne spoločnosť hľadá miesta, pričom tri alebo štyri lokality by mohli byť sprevádzkované už budúci rok.

Peter Ševce v rozhovore neupresnil, či to budú lokality na severnej alebo južnej trase, no určite zvýšia pohodlie počas cestovania naprieč Slovenskom. Nové nabíjacie lokality totiž budú zodpovedať aktuálnym štandardom zo západnej Európy, a teda budú disponovať šiestimi stojanmi s možnosťou ďalšieho rozšírenia. Na Ionity Senec sú iba dva nabíjacie stojany, čo je pomerne málo.

Svoje plány s rozširovaním nabíjacej infraštruktúry začínajú rozbiehať aj prevádzkovatelia čerpacích staníc, ktorí nám dávnejšie prezradili, ako budú postupovať v súvislosti s rozširovaním nabíjacej infraštruktúry.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú