V posledných rokoch sa hovorí o odchode klasických automobilov z ciest, avšak spaľovacie motory aj dnes prinášajú stále nové vylepšenia, ktoré im dopomáhajú pracovať ešte efektívnejšie. Najnovší objav v oblasti benzínových motorov preukázal lepšie výsledky ich fungovania vďaka inovatívnemu spôsobu zapaľovania zmesi, informuje Ars Technica. Precíznejšie plazmové zapaľovanie od firmy Transient Plasma Systems zvyšuje efektívnosť spaľovacieho benzínového motora aj bez konvenčných sviečok.

Krajiny po celom svete sa snažia zmeniť osobnú a verejnú dopravu tak ako ju poznáme a už teraz sa pracuje na riešeniach, ktoré majú dopomôcť k ekologickejšej budúcnosti transportu. Za jedne z „najhorších“ príčin znečistenia ovzdušia sú považované aj automobily so spaľovacím motorom, ktoré majú o pár dekád vyradiť z ciest elektromobily. Ani dnes však výrobcovia a technologické spoločnosti nezabúdajú na ich vylepšovanie.

Plazmové zapaľovanie zvyšuje efektivitu benzínových motorov

Veľkú zmenu vo fungovaní benzínových motorov teraz môže priniesť plazmové zapaľovanie, ktoré zvyšuje efektivitu o 20 %. Konvenčný pracovný cyklus zážihových motorov tvorí nasávanie vzduchu, kompresia, spaľovanie a expanzia, čo je ukončené vyfukovaním spalín do výfukového potrubia. Technológia od kalifornského startupu Transient Plasma Systems však prináša úpravu spaľovania samotnej zmesi, ktorú v benzínoch dodnes zapaľujú sviečky pomocou elektrického výboja.

Zobraziť celú galériu (2)
Plazmové zapaľovanie zvyšuje efektivitu zapaľovania zážihového motora až o 20 %. Taktiež znižuje produkciu oxidu dusnatého. Zdroj: Transient Plasma Systems

Nenechaj si ujsť
Vedci vyvinuli jedinečný plazmový prúd, ktorý vyzerá ako svetelný meč. Dostane špeciálne využitie

Iskra trvá iba zopár milisekúnd, no to stačí na to, aby sa zmes paliva a vzduchu zapálila a vytvorila explóziu. Tento princíp funguje prakticky už viac ako 100 rokov, odkedy Cadillac pridal sviečky do benzínového motora. Postupom času sa však upravilo ich ovládanie, ktoré dnes prebieha elektronicky. Systém od vyššie spomínanej firmy však dáva bokom konvenčné sviečky a nahrádza ich plazmovým zapaľovaním, ktoré vytvára výboj iba na niekoľko nanosekúnd.

Zobraziť celú galériu (2)
Benzínové motory dnes využívajú klasické zapaľovacie sviečky. Plazmové zapaľovanie však môže byť využité aj v aktuálnych konštrukciách motorov. Zdroj: Transient Plasma Systems

Napriek kratšiemu trvaniu zapaľovania môže byť dosiahnutá vyššia efektivita a stabilné spálenie zmesi pri vyššej kompresii vo valci. Motor s takouto technológiou pritom produkuje aj menej emisií a zvyšuje sa tiež jeho tepelná účinnosť. Veľkú výhodu môže plazmové zapaľovanie čerpať aj z aktuálnych konštrukcií a technológií v motoroch. Pre uplatnenie krátkeho zapaľovania totiž nie je nutné upravovať motory a ani napríklad variabilnú kompresiu v motoroch od Nissanu.

Technológia vhodná aj pre aktuálne motory

Výrobcovia tak môžu využiť toto vylepšenie aj vo svojich motoroch. Zatiaľ je však využitie plazmového zapaľovania v praxi ešte ďaleko, no automobilky by rozhodne uvítali inovatívny spôsob, ktorý by bol uplatnený pri konvenčných motoroch, pričom by zvýšil efektívnosť ich spaľovania.

Klasické motory tu však s nami ešte nejaký ten rok pobudnú, a tak sa v nich môžeme o nejaký čas dočkať aj tejto technológie, ktorá by ich pomohla ešte na čas udržať pri živote, informuje Autoline Network.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú