Planéte dochádza čas, atakujeme kritické hodnoty. Globálne emisie sú na pôvodných hodnotách spred pandémie
V marci a apríli 2020, keď sa celý svet bál novovzniknutej globálnej pandémie COVID-19, prichádzalo len málo pozitívnych správ. Jednými z nich však boli satelitné obrázky a fotografie oblastí, ktoré obvykle vidíme len zahalené smogom.
Lockdowny a vypnuté továrne vtedy spôsobili, že sa mestá ako Peking, Londýn, ale aj oblasti v Poľsku, kde prebieha čulá ťažba, výrazne vyčistili. Čistejší vzduch sme dýchali aj v mestách na Slovensku. Autá ludí, ktorí nechodili do práce, totiž nevypúšťali žiadny oxid uhličitý a iné škodlivé plyny vrátane pevných častíc, stála taktiež letecká doprava.
The Guardian spomína, že hoci stále rastúce globálne emisie vyvrcholili šokujúcimi hodnotami ešte v roku 2019, o rok na to, v „covidovej“ 2020-tke spadli o 5,4 %.
Báli sme sa, či sa svet znova roztočí
Odborníci sa vtedy báli o celosvetovú ekonomiku, akciové trhy spadli o desiatky percent a nebolo isté, či neskrachujú desiatky leteckých spoločností. Ukazuje sa však, že hoci je smrtnosť koronavírusu oproti doteraz bežným respiračným ochoreniam pomerne vysoká, spolu s dobre rozbehnutým očkovaním ani COVID-19 svet nemôže zastaviť.
Doprava a ťažký priemysel už bežia naplno. Dáta zo správy Global Carbon Project, ktorá bola prezentovaná svetovým lídrom na aktuálnom klimatickom samite Cop26 v Glasgowe ukazujú, že emisie európskej 27-čky, USA, Indie a Číny – a tým pádom aj tie globálne – už narástli na pôvodné predpandemické hodnoty. Inými slovami, svet vypušťa toľko škodlivín, ako keby sa počas krízy vôbec nič nestalo.
NEPREHLIADNI:
Musíme konať okamžite a zvrátiť katastrofu. Planéta sa oteplí o 2,7 °C
EÚ a USA sa snažia, kazí to Čína
Graf emisií tiež ukazuje, že Čína vypúšťa viac škodlivín ako USA a Európska únia spolu. Guardian píše, že najväčší svetový znečisťovateľ vypustil v porovnaní s rokom 2019 viac emisií aj v pandemickom roku, lockdown vo Wu-chane a iných provinciách tak prakticky nič neznamenal. V roku 2021 by mal objem škodlivín stúpnuť o ďalšie 4 %.
India je na tom ešte horšie, oproti pandémii reštart znamená o 12,6 % viac CO2 a USA či EÚ hlásia 7,6 % nárast. Dva najvyspelejšie regióny sa však v posledných dekádach aspoň správajú zodpovedne a celkové emisie znižujú, hoci ekológovia a vedci môžu diskutovať o tom, či dostatočne razantne.
Global CO2 emissions rebound to pre-COVID level, CO2 in Aug. 2021 is already 1% higher than Aug.2019 and is 6% higher than Aug. 2020. pic.twitter.com/ZnD66sMaFh
— Zhu Liu (@LiuzhuLiu) October 4, 2021
Nový rekord
Rok 2022 by tak podľa predpovedí mohol byť opäť rekordný a vedci upozorňujú, že uhlíkový rozpočet, teda objem celkových emisií, po ktorých vypustení už nebudeme mať šancu spomaliť globálne otepľovanie pod magických 1,5 °C, by sme pri súčasnom trende vyčerpali do 11 rokov.
Ale pre ilustráciu aj presné čísla: v roku 2021 by celkové emisie mali dosiahnuť 36,4 gigaton CO2.
Stále máme šancu
Jedna z autoriek štúdie, profesorka Le Quéréová, podľa BBC zostáva optimistická. Na základe záverov klimatológov totiž potrebujeme začať znižovať emisie o 1,4 miliardy ton ročne, čo je podľa nej naozaj veľa, ale s konkrétnymi krokmi stále reálne.
Určite totiž viež o cieľoch jednotlivých krajín dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Väčšina krajín, vrátane Slovenska, sa k nej zaviazala do roku 2050, niektoré ale aj skôr. No a na nulu neskočíme zo dňa na deň, je teda pravdepodobné, že vďaka novým technológiám, vrátane elektromobilov, sa trend už čoskoro otočí a globálne emisie začnú klesať.
Zaviazaní sú aj najväčší znečisťovatelia. Čína chce byť uhlíkovo neutrálna do roku 2060, USA do 2050, Nemecko do 2045 a India aspoň do roku 2070. Problémom však zostáva, že Čína je ako najväčší znečisťovateľ zodpovedná len za tretinu globálnych emisií a viac než polovica zostáva na pleciach menších štátov, ktoré sme ani nemenovali. „Čína na jednej strane robí extrémne dobrý progres, stavia solárne a veterné elektrárne a elektrické autá. Na druhej strane, zotavenie ekonomiky nás zvykne dosta’t spúť k starému spôsobu robenia vecí,“ tvrdí Glen Peters z Centra medzinárodného klimatického výskumu v Oslo pre Guardian.
„Vieme, čo treba robiť. Odísť od uhlia, elektrifikovať dopravu a zalesňovať,“ tvrdí Le Quéréová a dodáva: „Záväzky, ktoré sa objavili na Cop26 sú veľmi dôležité. Je dôležité, že krajiny sa dohodli čo budú robiť a potom, samozrejme, naplánovať okamžité zavádzanie týchto pravidiel.“
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
Ide proti všetkému, čo nás učili. Záhadná tepelná anomália v oceáne vydesila vedcov
Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
Zem má ešte stále šancu. Ľudstvo chystá zbrane poslednej záchrany, zmenia klímu
Zachytáva uhlík a mení ho na kameň. Island spustil stroj, ktorý môže zachrániť Zem
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP