Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Keď v marci 2019 nemecké štúdio Daedalic Entertainment svetu ohlásilo ambiciózny plán vytvoriť hru z univerza Pána prsteňov, nejeden fanúšik zarazene zdvíhal obočie. Vývojári z Hamburgu boli v hernom svete neznámym pojmom a dovtedy dali o sebe zopár point and click adventúrami ako Deponia alebo The Dark Eye, ktoré poznali len najskalnejší hráči žánru.

Daedalic Entertainment si však v spolupráci s Middle-earth Enterprises pomerne prekvapivo zabezpečilo práva na svoj doposiaľ najambicióznejší kúsok v podobe novej hry z univerza Pána prsteňov. Novinka dostala názov The Lord of the Rings – Gollum, a zamerať sa mala práve na príbeh Gluma.

V hre Gollum prevezmú hráči úlohu jednej z najikonickejších postáv v Stredozemi. Prerozprávame Glumov príbeh z perspektívy, ktorú sme predtým v žiadnom inom médiu nevideli, pričom zostaneme verní legendárnym knihám J.R.R. Tolkien,“ sľuboval pri predstavení hry zakladateľ Daedalic Entertainment Carsten Fichtelmann.

Gollum sa včera 25. mája dočkal vydania na konzolách i PC, veľa dôvodov na radosť však novinka z populárneho fantasy univerza neprináša. Práve naopak. Gollum je podľa kritikov i samotných hráčov jeden obrovský nedorobok a horúci kandidát na najhoršiu hru roka.

Odhryzli si priveľké sústo

To, že malé vývojárske štúdio na svetový námet nemusí stačiť, naznačovali informácie dávno pred vydaním hry. Novinka mala byť pôvodne vydaná ešte v roku 2021, nakoniec ju vývojári presunuli na november 2022, kedy chceli s hrou využiť aj popularitu seriálu Pán prsteňov: Prstene moci, ktorý v tom čase končil na Amazone finálnymi epizódami.

Nemeckí vývojári napokon nestihli ani tento termín, okrem ťažkosťami s vývojom však bojovali aj s verejnou mienkou, ktorá k novinke nebola práve otvorená. Vydané videá pôsobili zastaralo a hrateľnosť rovnako nesľubovala práve revolučný zážitok.

Krátko pred vydaním už o hre nebolo takmer vôbec počuť, autori už totiž museli tušiť, čo sa na nich chystá. Recenzie odbornej verejnosti vyšli až v deň vydania, čo nikdy neveští nič dobré, a obavy z najhoršieho sa do bodky potvrdili – Gollum trpí kritickými nedostatkami a jeho jedinou devízou je azda len snaha autorov rešpektovať Tolkienov materiál, ako to pri ohlásení sľúbili.

Hra vyšla v katastrofálnom technickom stave, trápia ju kritické glitche a desiatky nedorobkov. Aj keby autori okamžite všetky technické problémy odstránili (čo im aj pri pozitívnych odhadoch potrvá najmenej niekoľko týždňov), hru trápi fádny príbeh a zastarané herné mechaniky, s ktorými už vývojári nič nespravia.

Gollum je aktuálne s priemerným hodnotením 4 / 10 na agregátových portáloch najhoršie hodnotenou hrou tohto roka a bude ešte dlhé roky slúžiť ako výstraha pred tým, ako nenakladať so známymi predlohami.

Držitelia práv z Middle-earth Enterprises by si rovnako mali rozmyslieť, komu práva na príbehy z ikonického fantasy univerza vlastne predávajú, pretože fanúšikovia Tolkiena si rozhodne zaslúžia viac.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú