Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tím brazílskych vedcov prišiel s prekvapivou inováciou, ktorá môže byť pre leteckú dopravu záchranou. Ako totiž informuje portál Interesting Engineering, podarilo sa im nájsť enzým baktérie, ktorý je možné využiť na ekologickú produkciu biopaliva – jednej z najdôležitejších technológií, ktorú letectvo potrebuje na zníženie svojho nezanedbateľného dopadu na životné prostredie.

Má obrovskú výhodu

Pomocou enzýmu OleTPRN, ktorý pochádza z baktérií Rothia, je schopný premieňať mastné kyseliny z rastlín, zvierat či rôznych mikroorganizmov na uhľovodíky známe ako alkálie, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri výrobe leteckého biopaliva (SAF). Na rozdiel od klasických katalyzátorov reakcie však majú jednu zásadnú výhodu – prebieha vďaka nim odkysličovacia reakcia, ktorá je inak najkomplikovanejšou časťou výroby SAF.

K týmto dôležitým výsledkom sa tím vedcov dopracoval až po tri a pol roku výskumu a svoje výsledky zverejnil vo vedeckom žurnále PNAS. Enzým OleTPRN má šancu zlepšiť výrobu biopaliva nielen pre leteckú dopravu, ale tiež lodnú a to z rôznych zdrojov v podobe biomasy, či už je to sója, kukurica a množstvo ďalších.

Boeing

Ďalší vedci popri tom pracovali aj na vyhodnocovaní dopadu na životné prostredie či ekonomickú uskutočniteľnosť, pričom tieto informácie zatiaľ čakajú na zverejnenie v samostatnej štúdii. OleTPRN si vedci patentovali ešte v roku 2021 a tvrdia, že len Brazília ročne vyprodukuje až 150 miliónov ton odpadu z cukrovej trstiny, pričom je možné túto hmotu premeniť na letecké palivo.

Vodík ako zmena

Podľa niektorých môže byť skutočnou zmenou v letectve vodík, ktorý chcú niektoré spoločnosti využiť ako palivo pre palivové články, ktoré ho premenia na vodnú paru a elektrickú energiu. Európsky startup Destinus chce však miesto toho vodík spaľovať v turbínových motoroch, čo je pomerne netradičný prístup, avšak obchádza potrebu ťažkých elektrických akumulátorov.

Minimálne zmeny

Výhodou palív vyrobených takýmto spôsobom má byť aj fakt, že vyžadujú len minimálne zmeny v samotnej výrobe a následne prakticky nulové zmeny pri distribúcii a skladovaní.

Samotný enzým má navyše nájsť využitie aj v ďalších oblastiach priemyslu, ako je napríklad chemická, kde dokáže pomôcť s výrobou rôznych plastov a polymérov.

Priniesť lietadlá na 100 % biopalivo plánuje aj spoločnosť Boeing, ktorá sa k tomuto plánu zaviazala do roku 2030. Lietadlo Global 7500 spoločnosti Bombardier sa zase stalo úplne prvým, ktoré prekonalo rýchlosť zvuku pomocou SAF.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú