Legendárny americký Raketoplán, ktorý do kozmu vyniesol množstvo kľúčových družíc a podieľal sa aj na výstavbe Medzinárodnej vesmírnej stanice, lietal po dobu 30 rokov. Počas tejto doby sa na prvý pohľad zmenil len minimálne a okrem zrušenia náteru na externej palivovej nádrži si väčšinu malých zmien ľudia ani len nevšimli.

Inžinieri však celý ten čas navrhovali množstvo zmien a ohromnú škálu rôznych verzií tohto stroja predstavili ešte skôr, než po prvý raz vzlietol. Navrhnúť jeden z najdôležitejších strojov ľudskej histórie predstavovalo veľmi ťažkú výzvu a odborníci prichádzali s rôznymi možnosťami, pričom mnohé sa podobali viac na výtvory zo sci-fi filmov, než na skutočný raketoplán.

Sen Raketoplánu dnes žije Starship

Podľa pôvodných návrhov mal Raketoplán vyzerať zásadne rozdielne a oplýval schopnosťou kompletného opakovateľného použitia. Namiesto neskorších dvoch raketových nosičov na pevné palivo, ktoré sú dodnes najsilnejšie na svete a gigantickej externej nádrže na palivo mal vyniesť raketoplán do vesmíru nosič v podobe ešte väčšieho raketoplánu.

V zásade sa tak celý systém skladal z dvoch stupňov, pričom oba dokázali pristáť. K tomu síce nikdy nedošlo, no tento sen žije aj dodnes v podobe Starship, ktorá je v princípe veľmi podobná. Oveľa viac sa však podobá na konvenčnú raketu, než na raketoplán.

NASA

Takýto plne opakovateľne použiteľný systém mal zásadne znížiť cenu letov do vesmíru. Problémy však nastali pri neskorších štúdiách, podľa ktorých by potreboval orbiter s požadovanou kapacitou priveľký nosič na to, aby sa dostal na obežnú dráhu. Oba stupne mali navyše dostať okrem raketových motorov aj prúdové, keďže potrebovali manévrovať v atmosfére ako lietadlá.

Raketové motory, aké svet nevidel
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú