Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

NASA v spolupráci so spoločnosťami Maxar Technologies a Busek Co. úspešne otestovala iónový pohon s výkonom 6 kW. Tento pohonný systém sa stane súčasťou oveľa väčšieho a výkonnejšieho modulu PPE, ktorý poslúži ako pohonná jednotka vesmírnej stanice Gateway na obežnej dráhe Mesiaca, informuje NASA.

Najsilnejší pohon otestovaný, program Artemis napreduje

Kontrakt v hodnote 375 miliónov amerických dolárov prináša prvé reálne a zaujímavé výsledky. Systém iónového pohonu prešiel testami, ktoré simulovali aj opakované vypínanie a opätovné štarty, ktoré bude nutné podstúpiť počas tranzitu k lunárnej obežnej dráhe a následne aj na úpravy orbity počas služby v programe Artemis.

NASA

Elektrický pohon s výkonom 6 kW je len jednou časťou z celkovej pohonnej jednotky s výkonom až 50 kW, pričom musia vydržať 15 rokov. Práve otestovaný elektrický pohon je pritom až o 30 % výkonnejší než čokoľvek, čo firmy Maxar a Busek dodnes skonštruovali.

Pohonný systém stanice Gateway nadobudne podobu samostatného modulu a pôjde o najvýkonnejšiu kozmickú loď s elektrickým iónovým pohonom. Ešte na Zemi bude spojený s obývateľným modulom pre logistiku, ktorý vyvíja firma Northrop Grumman a vychádza z dizajnu kozmickej lode Cygnus. Na obežnú dráhu Zeme ich následne vynesie raketa Falcon Heavy.

Falcon Heavy namiesto Raketoplánu – ako funguje iónový pohon?

Iónový pohon je pre rakety štartujúce zo Zeme prakticky nepoužiteľný, avšak pre sondy a kozmické lode ide o jeden z najefektívnejších spôsobov pohonu vôbec. Iónový pohon ionizuje neutrálny plyn, ktorého ióny sú následne urýchlené naprieč elektrickým polom. Plyn sa nakoniec stáva opäť neutrálnym a pri výstupe z dýzy dosahuje rýchlosť až do 50 km/s.

Pohonná efektivita dosahuje v prípade iónového pohonu až 80 % a špecifický impulz, ktorý je ukazovateľov efektivity, sa pohybuje v rozmedzí 2000 – 5000 s. Pre porovnanie, klasické raketové motory používané pri štartoch rakiet majú špecifický impulz približne 300 s – dosahujú však oveľa vyšší ťah.

NASA

Kým sa na stavbe Medzinárodnej vesmírnej stanice podieľal Raketoplán, Gateway vynesie do vesmíru Falcon Heavy a podobne to bude i s ďalšími modulmi.. Na programe Artemis sa však podieľa oveľa viac súkromných spoločností, ktoré vyvíjajú vlastné pristávacie moduly, či ďalšie rakety, ako napríklad Blue Origin a ich New Glenn, ktorý môže vďaka obrovskému nákladnému priestoru vynášať do vesmíru ďalšie časti vesmírnych staníc.

Na stanici Gateway sa neskôr objavia aj európske komponenty, napríklad v podobe modulu pre komunikáciu, infraštruktúru a dočerpávanie paliva, ktorého kontrakt v hodnote 296 miliónov € získala francúzsko-talianska firma Thales Alenia Space, píše UniverseToday.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú