Odstráni najväčšiu nevýhodu elektromobilov. Revolučný karavan z dojazdu neukrojí takmer nič
Elektromobilita a cestovanie na dlhé trasy karavanom zatiaľ nedávajú úplne zmysel. Akékoľvek aerodynamické či hmotnostné zaťaženie auta na batérie totiž z dojazdu odkrajuje oveľa výraznejšie, než pri spaľováku. Typické „hranaté“ karavany dokážu zdvihnúť spotrebu elektromobilu pokojne aj dvojnásobne.
Presvedčili sme sa o tom aj my pri teste VW ID.4 GTX, za ktorý sme zapojili karavan. Spotreba na diaľnici sa vyšplhala nad 50 kWh/100 km, no pri „pohodovom tempe okolo 90 km/h sa spotreba znížila na 39 kWh/100 km. V takomto prípade by som musel zastavovať na nabíjanie každých 150-180 km.
Spoločnosť Lightship však predstavila karavan s jednoduchým názvom L1, ktorý je dokonalým bývaním na kolesách a ktorý je navyše prispôsobený na ťahanie elektromobilom.
Lightship L1 sľubuje, že dojazd elektromobilu takmer vôbec nezníži. Vďačí za to nie len špičkovej aerodynamike, ale prekvapivo aj vlastnému pohonu.
S karavanom dosiahneš dojazd až 500 km na jedno nabitie
Spoločnosť na svojom webe uvádza, že vďaka vlastnému elektromotoru, ktorý inak napája až 80 kWh batéria, dokážeš prejsť na jedno nabitie až 500 km. Samozrejme to platí za predpokladu, že máš elektromobil, ktorý takýmto dojazdom disponuje.
Samostatný elektromotor „odľahčuje“ záťaž na samotné auto. Z 80 kWh batérie je následne možné napájať všetky elektrické spotrebiče vo vnútri. Okrem nabíjania zo siete sa dá batéria karavanu dobiť pomocou solárnej strechy. Tá ma teoretický výkon až 3 kW.
Plne nabitá batéria by podľa spoločnosti mala vystačiť na život mimo civilizácie až po dobu 7 dní a to aj za predpokladu, že vôbec nevyjde Slnko. Výhodou solárnej strechy je aj možnosť nabíjať priamo elektromobil, nie iba veľkú batériu karavanu.
Aby bol karavan čo najaerodynamickejší, disponuje skladacou konštrukciou. V cestovnom režime sa strecha a steny karavanu znížia, aby produkovali čo najnižší odpor vzduchu. V kempingovom režime sa karavan rozloží, pričom vnútorná výška je dostatočná na to, aby v karavane mohli pohodlne stáť dospelé osoby.
Veľkosťou je vhodný na ubytovanie 4 až 6 ľudí. Nechýba vnútorná aj vonkajšia kuchynka a tiež sprcha, ktorá môže využívať zachytenú dažďovú vodu.
Cena mnohých zarazí
Už pri pohľade na parametre tohto obytného prívesu nám bolo jasné, že nepôjde o lacnú záležitosť. Karavan sa začne predávať za sumu od 125 000 dolárov, teda asi 118 000 €, čo je naozaj dosť – viac než bežné elektromobily.
Je ale nutné podotknúť, že v tomto prípade ide o skutočne prémiový produkt, za ktorého vývojom stoja bývalí inžinieri z Tesly, Lucidu či Rivianu. Aktuálne sa dá karavan predobjednať za sumu 500 dolárov, pričom výroba by sa mala začať koncom roka 2024.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP