Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
Prevádzka elektromobilu môže byť v niektorých prípadoch extrémne výhodná, napríklad ak má majiteľ možnosť občas si svoje auto nabiť úplne zadarmo. Ako informoval portál PrahaIN, muž z hlavného mesta Českej republiky dokázal svoje elektrické auto „bezplatne“ nabíjať po celý rok. Problémom však je, že na to využíval elektrickú zásuvku v spoločnej garáži bytového domu.
Elektrina z nej pochopiteľne niekomu vyúčtovaná byť musí a v takýchto prípadoch sa na ňu formou preddavkov skladajú vo fonde všetci majitelia bytov, hoci obvykle počítajú len so svietením na chodbách alebo prevádzkou výťahu. Ročný nedoplatok za elektrinu vďaka nabíjaniu tak celkom neprekvapivo všetkých obyvateľov šokoval.
Podľa portálu údajne činil až 250 000 českých korún, čo je v prepočte takmer 10 400 €, ktoré mali byť rozpočítané medzi všetkých majiteľov bytov v dome. Pri tomto čísle je však každému jasné, že na veci niečo nesedí a elektrinu za takéto peniaze nedokáže spotrebovať zrejme žiaden osobný elektromobil, ani keby jazdil 24-hodín denne a nabíjal sa len na jednom mieste.
Čísla hovoria jasne
V komentároch na Facebooku sa pod týmto príspevkom okamžite rozbehli diskusie a všetci sa zhodli, že žiaden elektromobil nemôže spotrebovať takéto množstvo energie za jeden rok. Majiteľ auta navyše svoje vozidlo podľa dostupných informácií nabíjal iba cez 230 V zásuvku, ktorá ponúkne nabíjací výkon okolo 2,5 kW.
Ak by teda elektromobil nabíjal cez noc (cez deň by totiž batériu musel vybíjať), povedzme 10 hodín denne, za deň by spotreboval 25 kWh energie. Za toto množstvo energie dokáže priemerný elektromobil prejsť 150 km denne. Ak by majiteľ aj nabíjal svoje vozidlo každý deň, za 365 dní v roku by dokopy spotreboval 9 125 kWh elektrickej energie.
V komentároch pod príspevkom uvádzali, že cena za 1 kWh energie sa v tých najhorších prípadoch pohybuje na úrovni 10 českých korún. Štvrťmiliónový nedoplatok však znamená maximálne 25 000 kWh energie za rok. Majiteľ elektrického auta tak z tohto množstva za celý rok nemohol spotrebovať ani len polovicu. Výpočet nesedí ani v prípade, že by auto nabíjal 20 hodín denne a jazdil iba 4 hodiny, To by sa dostal na 20 000 kWh energie.
Obyvatelia bytovky žiadajú náhradu
Po prešetrení celej situácie a stavu elektromerov sa podľa všetkého zistilo, že prebytočná energia bola minutá v spoločných garážach. Susedia tak automaticky obvinili majiteľa elektrického auta. Ten obyvateľom prisľúbil, že im nedoplatok za elektrinu finančne vykompenzuje. Ako už ale dokazujú čísla vyššie, nie je však možné, že všetku túto energiu spotreboval on sám.
Ako navyše uvádza PrahaIN, majiteľ svoje auto dokonca nenabíjal každý deň. Jedno nabitie počas noci mu údajne vystačilo na niekoľko dní jazdy. Samozrejme, nie je vôbec jasné, či za nadspotrebou energie neboli aj iné faktory okrem nabíjania elektromobilu – napríklad aj čierny odber v pivniciach ostatných majiteľov alebo len zvýšené ceny energie oproti minulým rokom.
Je však jasné, že s narastajúcim počtom elektromobilov budú podobné spory o tom, ako nabíjať elektromobil v paneláku férovo, len pribúdať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Starodávna „superpotravina“ pomáha spaľovať brušný tuk. Podľa lekára ju väčšina ľudí používa nesprávne
Žije na Bali, dane platí doma. 5 chýb Slovákov, ktoré ich stoja tisíce eur pri digitálnom nomádstve (ODBORNÍK)
PREDPOVEĎ: Teploty dosiahnu až 43 °C. Európu zasiahli neznesiteľné horúčavy, v týchto krajinách bude najhoršie
Zlepšuje pamäť až o 15 %: Vedci odhalili skrytý potenciál bylinky, ktorú máš, ale nepoužívaš
Premiér Fico sa odmieta stretnúť so Zelenským: „Ja nemám chuť pripravovať sa na vojnu“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Zabudni na ľudskosť. Takto tvoja zdvorilosť kazí odpovede umelej inteligencie
Žraloky nie sú neporaziteľné. Veda ukazuje, čo ich môže úplne ochromiť
AI zapínajú hlavne mladí. Takto často používajú Slováci ChatGPT a ďalšie nástroje
Ropný kartel OPEC+ chystá ďalší zásah. Od augusta sa ťažba výrazne zvýši
Číňania nalejú 80 miliónov eur do susedného štátu Slovenska. Chcú zvýšiť výrobu elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP