Technologickému startupu Sinonus pôvodom z Chalmerskej univerzity technológií sa podarilo podľa portálu Interesting Engineering prísť s jedinečným materiálom.

Ten má ohromný potenciál znížiť hmotnosť batérií nielen v elektrických autách, ale tiež v lietadlách, ktoré postupne prechádzajú na ekologickejšie formy pohonu. Kľúčovú úlohu v tomto prípade zohrávajú známe uhlíkové vlákna, ktoré majú hneď dve úlohy.

Ľahšie autá a lietadlá

Snaha o vytvorenie štrukturálnych batériových článkov doteraz priniesli buď konštrukčne odolné články, alebo výkonné z elektrického hľadiska, avšak chýbala kombinácia oboch týchto vlastností.

Tentoraz sa ale vedcom podarilo vďaka uhlíkovým vláknam vytvoriť batériu, ktorá je pevná a zároveň ponúka veľmi dobrú energetickú hustotu, pričom podľa tvorcov má táto technológia potenciál znížiť hmotnosť elektrických áut či lietadiel až o 50 %.

Energetická hustota takéhoto materiálu má byť niekde na úrovni od 25 do 50 % energetickej hustoty klasických lítium-iónových batérií, pričom naďalej prechádza vývojom a je tak možné, že sa ich hodnote ešte väčšmi priblíži.

Napriek menšiemu množstvu energie ale môže byť zachovaný slušný dojazd vďaka zníženej hmotnosti, keďže je ľahšia nielen samotná batéria, ale tiež konštrukcia stroja. Batéria totiž v tomto prípade slúži ako konštrukčný a spevňujúci prvok.

FonTech/David Igaz

Vedľajšou vlastnosťou je aj vyššia bezpečnosť vďaka nižšej energetickej hustote, zároveň využívajú tieto batérie menej toxické látky. Spoločnosť Sinonus sa momentálne zameriava na preukázanie užitočnosti tejto technológie vo väčších zariadeniach, ako sú práve autá či lietadlá.

Inovuje aj Slovensko

Vlastné inovácie prinieslo do sveta batérií elektrických áut aj Slovensko vďaka spoločnosti InoBat. Slovensko sa spustením výroby vo Voderadoch stalo po Švédsku, Nórsku, Nemecku a Francúzsku piatou európskou krajinou, ktorá dokáže vyrábať certifikované batériové články s európskym know-how, informovala nedávno firma. InoBat zároveň získala všetky potrebné certifikácie a spustila výrobu prvých vysokovýkonných článkov určených pre letecký priemysel.

Zbavujú sa aj lítia

Spoločnosť Natron Energy nedávno oznámila spustenie výroby sodíkových batérií, ktoré sú už dlhšiu dobu považované za vhodného nástupcu klasických lítium-iónových batérií. Jedinečný aspekt sodíkovo-iónových batérií spoločnosti Natron Energy spočíva v ich zložení. Obsahujú totiž len ľahko dostupné materiály akými sú sodík, hliník, železo a mangán.

Okrem toho, na rozdiel od lítium-iónových batérií, ktoré sa spoliehajú na materiály ako kobalt a nikel, sa materiály pre sodíkovo-iónové batérie spoločnosti Natron Energy dajú bez problémov zaobstarať na tamojšom (americkom) trhu, takže je menšia šanca, že sa spoločnosť dostane do problémov s inými krajinami.

Hoci sodíkovo-iónové batérie majú o niečo nižšiu energetickú hustotu v porovnaní s lítium-iónovými batériami, ponúkajú niekoľko výhod vrátanie rýchlejšieho nabíjacieho cyklu, dlhšej životnosti a hlavne vyššej bezpečnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú