O 10 rokov má byť na slovenských cestách takmer 150 000 elektromobilov. Prezradili detaily veľkého plánu
Slovenská asociácia elektrických vozidiel (SEVA), zverejnila prostredníctvom tlačovej správy nové prognózy, ako by sa mohla vyvíjať elektromobilita na Slovensku počas nasledujúcich desaťročí.
SEVA vo svojej správe uvádza, že do roku 2025 pribudne na slovenských cestách celkovo 36 000 elektromobilov a do roku 2030 toto číslo narastie na celkový počet 141 000 elektrických áut. Tieto výsledky vychádzajú aj z najnovšej prognózy agentúry Bloomberg, ktorá odhaduje, že v roku 2025 bude celosvetovo až 10 % všetkých novoregistrovaných áut elektrických a tento podiel narastie v roku 2030 až na 28 %.
Plná elektrifikácia dopravy v Európskej únii bude dosiahnutá v prípade, že elektrinou bude poháňaných minimálne 90 % osobných áut, 70 % autobusov a 30 % vozidiel nákladnej dopravy. V prípade takéhoto podielu elektromobilov na našich cestách by to predstavovalo ročnú spotrebu elektriny v doprave okolo 35 % zo súčasnej výroby na Slovensku.
Okrem zníženia emisií však vzostup elektrifikácie dopravy značne prispeje k optimalizácii našej elektrickej sústavy, čo sa týka výroby, prenosu a distribúcie.
V prípade plnej elektrifikácie na Slovensku by bolo vo vozidlách uskladnených približne 100 GWh energie, čo podľa SEVA predstavuje 28-násobok kapacity úschovy našej najväčšej prečerpávacej vodnej elektrárne Čierny Váh. Úložná kapacita v elektromobiloch tak bude predstavovať najvýznamnejší zdroj flexibility pre energetický systém na Slovensku.
Masívna elektrifikácia však nemá veľký zmysel bez novej legislatívy, ktorú je Slovenská republika povinná do konca roka 2020 prijať. Legislatíva predpokladá zavedenie dynamických cien elektriny. V praxi to znamená, že počas špičky bude elektrina drahšia a mimo nej neopak lacnejšia, aby boli majitelia elektromobilov motivovaní nabíjať svoje vozidlá práve vtedy, čím pomôžu stabilizovať odber zo siete.
SEVA preto odporúča zavedenie dvoch taríf, NN (nízkonapäťových) a VN (vysokonapäťových) sietí. NN tarifa by mala byť určená pre domácnosti a firmy, ktoré vlastnia elektromobil. Spolu s tarifou by mali prísť aj časovo optimalizované domáce nabíjacie boxy, ktoré odoberú energiu mimo špičky, čím vyrovnajú zaťaženie siete.
VN tarifa by mala byť určená na rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry s výkonom nad 50 kWh, alebo na miestach, kde sa pokope nachádza niekoľko AC nabíjačiek. Tento segment je rovnako dôležité rozvíjať, pretože mnoho ľudí nemá možnosť nabíjať svoje elektromobily doma v garáži.
SEVA vo svojej tlačovej správe zverejnila aj niekoľko kľúčových vlastností, ktorými by mali obe tarify disponovať:
NN e-tarifa
- Určená pre pre vlastníkov alebo nájomcov elektromobilov
- Nulová variabilná časť za kWh
- Alokácia 100 % nákladov na distribúciu elektriny do kapacitných platieb
- Distribučná spoločnosť by mala mať povinnosť nainštalovať inteligentný elektromer pre každé odberné miesto s NN e-tarifou
- Dĺžka najvýhodnejšej ceny NN e-tarify by bola minimálne 6 hodín v priebehu dňa
- Dodávateľ elektriny by si mal možnosť zvoliť manažment časových pásiem
- Komoditná časť NN e-tarify by nemala byť regulovaná
VN e-tarifa
- Hradiť iba jeden zvýšený variabilný poplatok za distribúciu a straty (EUR/kWh)
- Výšku poplatkov v jednozložkovej tarife je potrebné definovať tak, aby bola pre PDS výnosovo neutrálna
- Odberné miesto by malo byť zriadené primárne pre pripojenie nabíjacej infraštruktúry
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Starodávna „superpotravina“ pomáha spaľovať brušný tuk. Podľa lekára ju väčšina ľudí používa nesprávne
Žije na Bali, dane platí doma. 5 chýb Slovákov, ktoré ich stoja tisíce eur pri digitálnom nomádstve (ODBORNÍK)
PREDPOVEĎ: Teploty dosiahnu až 43 °C. Európu zasiahli neznesiteľné horúčavy, v týchto krajinách bude najhoršie
Zlepšuje pamäť až o 15 %: Vedci odhalili skrytý potenciál bylinky, ktorú máš, ale nepoužívaš
Premiér Fico sa odmieta stretnúť so Zelenským: „Ja nemám chuť pripravovať sa na vojnu“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Zabudni na ľudskosť. Takto tvoja zdvorilosť kazí odpovede umelej inteligencie
Žraloky nie sú neporaziteľné. Veda ukazuje, čo ich môže úplne ochromiť
AI zapínajú hlavne mladí. Takto často používajú Slováci ChatGPT a ďalšie nástroje
Ropný kartel OPEC+ chystá ďalší zásah. Od augusta sa ťažba výrazne zvýši
Číňania nalejú 80 miliónov eur do susedného štátu Slovenska. Chcú zvýšiť výrobu elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP