Ukrajinské vzdušné sily po prvýkrát nasadili francúzske stíhačky Mirage 2000 v boji proti ruskému vzdušnému útoku, upozorňuje Kyiv Independent. Počas rozsiahlej nočnej operácie, ktorá sa odohrala 7. marca, ruské sily vypálili 67 rakiet rôznych typov a nasadili 194 bezpilotných lietadiel. Ukrajinská protivzdušná obrana dokázala zostreliť 34 rakiet a 100 dronov, pričom do obrany sa zapojili aj Európou dodané stíhačky F-16 americkej výroby.

Úspešné nasadenie v bojoch

Francúzsky minister obrany Sébastien Lecornu ešte 6. februára potvrdil, že prvé stíhačky Mirage 2000-5, ktoré Paríž prisľúbil Ukrajine, už dorazili na ukrajinské územie. Tieto stroje sú súčasťou vojenskej pomoci oznámenej francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom v júni 2024, ktorá zahŕňa aj výcvik ukrajinských pilotov na tento typ lietadiel.

Mirage 2000 je nadzvuková stíhačka štvrtej generácie, ktorú vyvinula francúzska spoločnosť Dassault Aviation v 70. rokoch. Varianta Mirage 2000-5, predstavená v roku 1999, predstavuje zásadnú modernizáciu tohto modelu, prinášajúc lepšiu avioniku, zdokonalené schopnosti v boji vzduch-vzduch aj vzduch-zem a pokročilú senzorovú výbavu. Táto verzia dokáže niesť široké spektrum výzbroje, vrátane rakiet vzduch-vzduch MICA a protilodných striel Exocet.

Nasadenie stíhačiek Mirage 2000 je pre Ukrajinu významným krokom pri posilňovaní vzdušnej obrany. Okrem ochrany pred ruskými vzdušnými útokmi môžu tieto stroje podporiť aj útočné operácie proti nepriateľským cieľom. Vzhľadom na ich schopnosť operovať na vysokých rýchlostiach a využívať pokročilé rušičky môžu účinne narúšať ruské vzdušné operácie a poskytovať ochranu strategicky dôležitým oblastiam.

Francúzske stíhačky Mirage 2000 letiace vo formácii.
Dassault Aviation

Francúzska podpora v podobe stíhačiek Mirage 2000 tak nielen posilňuje obranné kapacity Ukrajiny, ale zároveň ukazuje záväzok západných krajín pokračovať v podpore Kyjeva v jeho obrane proti ruskej agresii, dodáva DefenseNews. V kombinácii s dodávkami ďalších bojových lietadiel, ako sú F-16, získava Ukrajina čoraz väčšiu schopnosť čeliť prevaha ruského letectva na bojisku.

Francúzska technologická špička

Mirage 2000 patrí medzi najznámejšie stíhacie lietadlá francúzskej výroby a jeho korene siahajú do obdobia 60. rokov. Tento projekt bol odpoveďou spoločnosti Dassault na potrebu modernejšieho a obratnejšieho lietadla, ktoré by nahradilo legendárny Mirage III. Vývojový proces prešiel viacerými etapami a zahŕňal aj experimenty s variabilnou geometriou krídla. Výsledkom bol vysokovýkonný stroj so schopnosťou letu nad Mach 2 a vynikajúcimi manévrovacími vlastnosťami.

Projekt Mirage 2000 vznikol po odstúpení Francúzska od spoločného britsko-francúzskeho programu AFVG (Anglo-French Variable Geometry) v roku 1967. Francúzi sa namiesto toho rozhodli pokračovať vo vlastnom vývoji a postavili experimentálny prototyp Mirage G s meniteľnou geometriou krídla. Nakoniec sa však Dassault vrátil k tradičnej koncepcii delta krídla, ktorá sa osvedčila už pri Mirage III.

Významným prvkom dizajnu je veľké delta krídlo so sklonom nábežnej hrany 58°, ktoré zabezpečuje výborné letové vlastnosti pri vysokých aj nízkych rýchlostiach. Špecifickou výhodou tohto riešenia je nízka plošná záťaž krídla, ktorá prispieva k výbornej manévrovateľnosti. Plocha krídla 41 m² dáva Mirage 2000 výhodu oproti konkurenčným lietadlám ako F-15 a F-16.

Prvý let Mirage 2000 sa uskutočnil 10. marca 1978. Počas testovania lietadlo preukázalo schopnosť prekročiť Mach 2 už v máji toho istého roku. V rámci demonštrácie ovládateľnosti na leteckej výstave vo Farnborough pilot Dassaultu dosiahol náklon 25° pri rýchlosti len 190 km/h, pričom ďalšie testy preukázali stabilitu až do 30°.

Tieto stroje využívajú aj pokročilé systémy riadenia letu. Vďaka digitálnemu systému fly-by-wire s analógovými počítačmi dokáže kompenzovať niektoré nevýhody delta krídla, ako napríklad zníženú kontrolu pri nízkych rýchlostiach. Stabilitu pri vysokých uhloch nábehu podporuje aj vyššia smerovka a malé straky pozdĺž prívodov vzduchu do motorov.

Bohatá história ostrých nasadení

Mirage 2000 je poháňaný motorom SNECMA M53, ktorý vznikol ako ľahká a modulárna jednotka s jednoduchšou údržbou v porovnaní s britskými a americkými ekvivalentmi. Prvá verzia M53-5 poskytovala maximálny ťah 88 kN, pričom finálny model M53-P2, použitý v sériovej výrobe, dosahoval až 95 kN s prídavným spaľovaním.

Lietadlo je vyzbrojené dvoma 30 mm kanónmi GIAT 30-550 F4 so zásobou 125 nábojov na hlaveň. Kanóny majú nastaviteľnú kadenciu medzi 1 200 a 1 800 výstrelmi za minútu. Okrem toho Mirage 2000 disponuje 9 závesnými bodmi na podvesenie širokého spektra rakiet vzduch-vzduch aj vzduch-zem, čím sa stáva efektívnym viacúčelovým bojovým lietadlom.

Mirage 2000 sa prvýkrát ocitli v bojovom nasadení počas vojny v Perzskom zálive v roku 1991. Plnili predovšetkým úlohy vzdušnej ochrany spojeneckých lietadiel, najmä prieskumných U-2 amerického letectva, a prispievali k udržiavaniu vzdušnej prevahy.

Počas vojny v Bosne a Hercegovine a neskôr aj v Kosove sa Mirage 2000 podieľali na leteckých operáciách OSN a NATO. Počas operácie Deliberate Force bol 30. augusta 1995 zostrelený jeden Mirage 2000D nad Bosnou pomocou prenosného raketového systému 9K38 Igla, ktorý odpálili jednotky protivzdušnej obrany Armády Republiky Srbskej. Obaja členovia posádky boli zajatí a neskôr prepustení po diplomatických rokovaniach. Tento incident urýchlil vývoj a implementáciu lepších obranných systémov.

Chystá sa do dôchodku

V rokoch 2001–2002 sa Mirage 2000D zapojili do operácií v Afganistane v rámci misie Medzinárodného silového asistenčného zboru (ISAF). Vykonávali presné útoky pomocou laserom navádzaných bômb a poskytovali blízku leteckú podporu medzinárodným silám. Počas leta 2007, keď boli z oblasti stiahnuté modernejšie Rafale, sa do Afganistanu v rámci NATO nasadili tri Mirage 2000.

Stará snímka stíhačky Mirage IV.
Dassault Aviation

V roku 2011 sa francúzske Mirage 2000 zúčastnili operácie Harmattan, ktorej úlohou bolo vynútiť bezletovú zónu nad Líbyou. Táto misia bola súčasťou širšej koaličnej operácie NATO zameranej na ochranu civilistov pred vojenskými silami Muammara Kaddáfího.

Postupne bol Mirage 2000 v letectve Armée de l’Air nahradený modernejším lietadlom Dassault Rafale, ktoré sa do operačnej služby dostalo v júni 2006. Napriek tomu zostáva Mirage 2000 dôležitou súčasťou vojenských letiek v niekoľkých ďalších štátoch, kde je aktívne využívaný na obranné aj bojové misie.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP