Najnovší test najväčšej a najvýkonnejšej rakety súčasnosti, SpaceX Starship, naznačil výrazný technologický pokrok. Napriek tomu misia skončila neúspechom a ukázala, že raketa ešte nie je pripravená na dlhodobú prevádzku. Starship tentoraz dokázal bezchybne absolvovať celú prvú fázu letu, úspešne oddeliť prvý stupeň a dosiahnuť suborbitálnu trajektóriu smerom k Indickému oceánu. Odtiaľ sa mal vrátiť a otestovať nové tepelné dlaždice počas vstupu do atmosféry. Tento kľúčový cieľ sa však nepodarilo splniť, píše Ars Technica.

Úmyselne vyššia záťaž

Príčinou zlyhania bol tentoraz únik tlaku v hlavnej nádrži počas kozmickej fázy letu. Následná strata kontroly nad orientáciou spôsobila rotáciu rakety, znemožnila zážih motorov vo vesmíre a znemožnila aj kontrolovaný návrat. Tepelný štít tak opäť ostáva bez reálneho otestovania v plnom režime, čo je pre budúce lety kriticky dôležité.

SpaceX v ňom testuje viacero druhov keramických dlaždíc, rôzne povlaky, spôsoby uchytenia a výplne medzi dlaždicami s cieľom maximalizovať odolnosť bez nutnosti rozsiahlej údržby po každom lete. Test sa však od predchádzajúcich líšil v niekoľkých ohľadoch. Po prvýkrát bol použitý znovu ten istý prvý stupeň Super Heavy, ktorý letel už v januári. Booster odštartoval s plným výkonom všetkých 33 motorov Raptor, oddelil sa podľa plánu a začal návratový manéver.

Pri záverečnej fáze zostupu, keď mal pomocou dvoch motorov pristáť na hladine oceánu, došlo k explózii. SpaceX pritom úmyselne zmenil profil zostupu tak, aby zvýšil aerodynamický odpor a znížil spotrebu paliva pri brzdení.

Chystajú sa na ďalší let

Hoci sa nepodarilo vypustiť testovacie makety satelitov Starlink kvôli chybe nákladových dvier, dôležité je, že tentoraz nedošlo k explózii počas zážihu ako pri dvoch predchádzajúcich letoch. Tie boli spôsobené vibráciami a chybným miešaním pohonných látok v jednom z motorov hornej časti.

Ďalší let Starshipu môže prebehnúť už v priebehu niekoľkých týždňov, keďže ďalšia jednotka už absolvovala tlakové skúšky. SpaceX plánuje prejsť na generáciu Block 3, ktorá má zahŕňať aj nové motory Raptor 3, upravené kľúčové spoje a nový systém odvádzania zvyškov pohonných látok. Súčasne sa pripravuje aj ďalší pokus o zachytenie boostera priamo na štartovacej rampe pomocou mechanických ramien systému „chopsticks“.

Snímka oddelenia prvého stupňa od druhého stupňa Starship.
ELon Musk/X.com

Aj keď test nepriniesol všetky očakávané dáta, ukázal schopnosť systému prežiť plnú fázu štartu a preukázal, že opakované použitie komponentov je technicky možné. Pre SpaceX je to dôležitý krok vpred k vízii opakovateľného, plne obnoviteľného kozmického dopravného systému pre Mesiac, Mars a za jeho hranice.

Vyššia letová kadencia

Musk okrem iného prisľúbil pre niekoľko najbližších letov vyššiu kadenciu – k testu má dôjsť každé tri až štyri týždne, keďže sa výroba zintenzívnila a firma má už takmer pripravenú ďalšiu raketu. V rozhovore pre Ars Technica zároveň dodal, že sú problémy v motorovej sekcii druhého stupňa s najväčšou pravdepodobnosťou vyriešené. Či má pravdu však ukáže až najbližší test, ktorého by sme sa mali dočkať približne o mesiac.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP