Teraz čítate
Nový druh „okamžite dobíjateľných“ batérií by mohol dať definitívnu stopku fosílnym palivám

Hoci sa elektromobily vo svete tešia čoraz väčšej obľube, stále disponujú jednou zásadnou nevýhodou. Touto nevýhodou je ich nízka výdrž na jedno nabitie. V porovnaní s klasickými automobilmi, ktoré sú poháňané fosílnymi palivami totiž prejdú na plnú „nádrž“ niekoľkonásobne nižšiu vzdialenosť.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

V priebehu posledných rokov sme sa dočkali hneď viacerých druhov nových batérií, ktoré mali tento problém vyriešiť. Žiadna z nich sa však do dnešného dňa naplno neujala a elektromobily sú z tohto dôvodu pre mnohých nezaujímavé. Ešte o čosi horšie je na tom ale fakt, že ak by pre teba náhodou výdrž takýchto dopravných prostriedkov nepredstavovala nejaký závažný problém, dĺžka ich dobíjania by už problémom byť mohla. V domácich podmienkach nabiješ napríklad takú Teslu Model S na plnú kapacitu až za približne 10 hodín.

zdroj fotografie: Tesla

Šikovní vedci však, nezaháľajú a na riešení tejto problematiky usilovne pracujú. Najnovšie vyrukovali s novým typom batérie profesori John Cushman a Eric Nauman z Purdue University, ktorá leží na západe amerického mesta Indiana. Týmto dvom uznávaným vedcom napomáhal aj doktorand Mike Mueterthies, ktorému taktiež patrí nemalá poklona a na vývoji nového druhu batérie sa pričinil rovnakým dielom. Poďme už ale k ich samotnému objavu. Táto batéria je typu flow, čo v skratke znamená, že jej opätovné dobíjanie prebieha za pomoci dvoch chemických látok, najčastejšie oddelených membránou.

zdroj fotografie: John Cushman/Purdue

Miesto elektrickej energie tak do tejto batérie stačí „napustiť“ chemické látky a pri jej dobíjaní tak nie je potrebné stráviť dlhé hodiny na kábli. Spomínané chemické látky pritom môžu pochádzať zo starých ešte nespotrebovaný batérií, čím by sme sa dokázali efektívne zbaviť tohto nežiadúceho elektroodpadu. Aby toho nebolo málo, tieto chemické látky by mohli byť pokojne skladované na obdobných čerpacích staniciach, aké skladujú tradičné fosílne palivá. Dobíjanie elektromobilov by tak s týmto typom batérie zabralo rovnaké množstvo času ako tradičné tankovanie a v princípe by išlo o podobný proces.

Nenechaj si ujsť
Americká armáda sa pokúša v najnovšom výskume „hacknúť“ ľudský mozog a zdokonaliť jeho schopnosti

Traja páni, ktorý za týmto zaujímavým akumulátorom stoja, mu dali názov IFBattery. Ďalej uvádzajú, že sa od tradičnej batérie typu flow tá ich líši práve tým, že postráda vyššie spomenutú membránu. Podľa ich zistení totiž takéto membrány limitujú počet nabíjacích cyklov a okrem iného zvyšujú riziko vzniku požiaru. IFBattery by mala byť rovnako bezpečná ako batérie používané dnes a zároveň dostatočne stabilná na to, aby došlo k jej masovej produkcii. K tej však dôjde len v tom prípade, že sa nájde investor, ktorý by túto produkciu zasponzoroval.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
25%
Páči sa mi to
75%
Chcem to
0%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
0%
O autorovi
Patrik Tarics
Pre technológie dýcham! Okrem toho ma však zaujímajú aj dobré filmy, seriály, hudba a šport každého druhu. Ak chceš so mnou prehodiť pár slov, môžeš ma kontaktovať na mail [email protected]
  • VanJ

    Takze neviem ci som to pochopil spravne, ale malo by to fungovat tak, ze mam nabitu baterku v aute, jazdim az kym ju nevybijem. Na poslednu stavu pridem na cerpacku, tam mi odsaju z baterky to nabijatelne medium (vybite), a nacerpaju mi medium nabite, a ja mam zase „plne nabitu baterku“ ?
    Predpokladam, ze to odcerpane medium z mojej baterky len potom klasicky (pomaly) nabiju elektrinou a nechaju pripravene nacerpat do ineho auta?
    Tak ak je toto to riesenie, tak v tom naozaj vidim cestu.
    Nabijatelne baterie typu li-ion apod. su podla mna slepa cesta…