Nariadenia a smernice Európskeho parlamentu sú často pod paľbou kritiky. Tentokrát najnovšia novela zákona pobúrila nielen Slovákov, ale aj obyvateľov ostatných členských štátov na čele s Nemeckom. Legislatíva sa týka vodičských preukazov a prináša so sebou dávku byrokracie. Na tému upozornil AutoBILD.

Aby bolo na cestách bezpečnejšie

Európska únia pracuje v súčasnosti na novej smernici o vodičských preukazoch. Cieľom iniciatívy by malo byť zvýšenie bezpečnosti na cestách a zjednodušenie procesu získavania a výmeny vodičských preukazov medzi členskými štátmi. Jedna vec však vodičom život určite nezjednoduší. Ba práve naopak.

Vydávanie vodičských preukazov by sa malo v rámci Európskej únie zjednotiť; vydaný doklad  pre motocykle a osobné autá by mal platiť po dobu 15 rokov. Potom si držiteľ preukazu bude musieť svoj doklad predĺžiť, ak nechce byť odkázaný na verejnú dopravu. Lenže po novom by mal tento proces doplniť aj otravný úkon.

European Parliament/MINV

Byrokratická komplikácia

Poslanci totiž schválili a odklepli prapodivný bod, o ktorom informoval Parlament v tlačovej správe. Pri vydávaní a obnovovaní platnosti vodičského preukazu, by mali vodiči určitým spôsobom posudzovať svoju vlastnú spôsobilosť na vedenie motorového vozidla. Parlament by umožnil krajinám EÚ rozhodnúť sa, či by takéto sebahodnotenie, pravdepodobne v podobe určitého dotazníka, malo nahradiť lekársku prehliadku týkajúcu sa kontroly zraku a kardiovaskulárnych ochorení vodičov.

Pre vodičov to však znamená byrokraciu navyše a je otázne, načo by takéto tlačivo bolo dobré, keď sa žiadateľ o nový vodičský preukaz či o jeho predĺženie, ohodnocuje sám. V súvislosti s tým poslanci taktiež chcú, aby vlády členských štátov Európskej únie vynaložili väčšie úsilie na zvyšovanie povedomia verejnosti o mentálnych a fyzických signáloch, ktoré môžu ohroziť človeka pri šoférovaní.

Rozhodne sa po voľbách

Najväčšiu kritiku tohto byrokratického bodu počuť v Nemecku. „Požiadavky vlády na vypĺňanie povinných vyhlásení o sebe a vydávanie lekárskych správ o spôsobilosti viesť motorové vozidlo považujem za obrovskú byrokraciu,“ vyjadril sa spolkový minister dopravy Volker Wissing.

O najnovšom návrhu zákona bude Európsky parlament diskutovať s členskými štátmi po júnových eurovoľbách. Poslanci novozvoleného parlamentu EÚ budú následne pokračovať v rokovaniach. Ak budú nariadenia prijaté, všetky štáty EÚ budú nimi viazané a musia ich implementovať do vnútroštátneho práva. Či sa to bude týkať aj pofiderného dotazníka, to je nateraz otázne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú