Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
Čínski výrobcovia elektromobilov nezaháľajú a v snahe eliminovať obavy zákazníkov z nedostatočného dojazdu výrazne zrýchľujú vývoj technológií. Zatiaľ čo väčšina nových elektromobilov v krajine už ponúka možnosť rýchleho nabíjania, pozornosť sa čoraz viac sústreďuje aj na výmenné stanice batérií, ktoré sa ukazujú ako praktická a časovo efektívna alternatíva, informuje Interesting Engineering.
Technológia budúcnosti v súčasnosti
Zatiaľ čo rýchle nabitie batérie na dojazd približne 320 kilometrov zaberie zhruba päť minút, výmena celej batérie trvá v priemere len okolo 100 sekúnd. V praxi to znamená, že vodiči elektromobilov môžu vymeniť vybitú batériu za plne nabitú rýchlejšie, než by si stihli kúpiť kávu na čerpacej stanici.
Lídrom v oblasti výmenných staníc je čínska automobilka Nio, ktorá aktuálne prevádzkuje viac ako 3 000 týchto staníc po celom čínskom vnútrozemí. Ich najnovší úspech spočíva v tom, že pokryli všetky okresy v juhočínskej provincii Guangdong, kde momentálne funguje už 428 staníc v rámci programu Power Up Counties. Ten má za cieľ zlepšiť infraštruktúru pre elektromobily aj mimo veľkých miest.
Do hry sa zapojil aj gigant v oblasti batérií CATL, ktorý len tento rok plánuje vybudovať 1 000 nových staníc. V spolupráci so štátnou ropnou spoločnosťou Sinopec pripravujú rozšírenie siete na 500 staníc v najbližšom období a dlhodobý cieľ je dosiahnuť až 10 000 prevádzok. Sinopec pritom disponuje obrovským zázemím – prevádzkuje už 30 000 integrovaných energetických staníc, 28 000 predajní Easy Joy a viac ako 10 000 ultra-rýchlych nabíjacích staníc, ktoré každý deň obslúžia okolo 200 miliónov zákazníkov.
Výhoda aj pre zákazníkov
Ekonomický aspekt výmeny batérií hrá v prospech zákazníkov. Podľa dostupných údajov môže vodič elektromobilu ušetriť až 40 percent z celkovej ceny auta, čo v prepočte predstavuje 40 000 až 50 000 jüanov, teda zhruba 6 300 eur, ak si batériu len prenajíma namiesto kúpy. Táto schéma však predpokladá širokú spoluprácu medzi výrobcami a dohodu na jednotnom štandarde batérií, čo zatiaľ nie je samozrejmosťou.
Odborníci sa zhodujú, že výmenné stanice nie sú len módnym výstrelkom, ale životaschopným doplnkom k rýchlonabíjaniu. Dokonca sa objavujú názory, že by mohli byť ešte šetrnejšie k životnosti batérií než opakované rýchle nabíjanie, ktoré môže urýchliť ich degradáciu.
Zakladateľ šanghajskej analytickej platformy CnEVPost Phate Zhang tvrdí, že koexistencia oboch technológií bude v budúcnosti kľúčová, pretože „to nemusí byť hra s nulovým súčtom“. Práve kombinácia výmenných staníc a rýchleho nabíjania totiž podľa neho presviedča čoraz viac vodičov, aby presedlali z benzínu na elektrinu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
Európska vláda pumpuje miliardy do elektromobilov. Chystá sa najväčšia investícia dekády (+dotácie)
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Skrytí zabijaci mozgu: Vedci odhalili vyše 200 skrytých vinníkov, ktorí ničia mozog pri starnutí
Rekordný júl: Odvážny Slovák stavil 200-tisíc eur, ďalší zbohatol o 13 332 %
Vedci rozlúštili 3 000 rokov starý poklad z Babylonu. Pomohla im umelá inteligencia
Polícia vyšetruje úmrtie 4-ročného chlapca. Tragédia sa odohrala pri Liptovskej Mare
Nehoda lietadla pri Londýne: Letisko uzatvorili, stroj sa premenil na ohnivú guľu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Poslanci európskeho štátu chcú zaviesť kuriózny poplatok. Zaplatíš za to, že prechádzaš jeho územím
ÚRSO varuje: Brusel nás môže uvrhnúť do energetickej krízy, môže za to plyn
Slovensko je pod paľbou. Trumpove clá môžu stáť krajinu miliardy aj 20-tisíc miest
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP