Google je široko ďaleko najdominantnejšou technológiou medzi vyhľadávacími nástrojmi. O to viac mala jeho prvenstvo umocniť nová vyhľadávacia funkcia založená na umelej inteligencii. Ako sa ale ukázalo, táto funkcia spoločnosti Google čelí ostrej kritike za poskytovanie nepravdivých a nepresných odpovedí. Na tému upozornil portál BBC.

Zrejme si už stihol zaregistrovať, že Google sa nedávno rozhodol experimentovať s umelou inteligenciou prostredníctvom nástroja „AI Overviews“, ktorý má za úlohu poskytnúť užívateľom stručný prehľad výsledkov vyhľadávania. Zdá sa však, že tento nástroj má od dokonalosti poriadne ďaleko.

Ukázalo sa totiž, že tento nástroj používateľom v niektorých prípadoch radil poriadne bizarné veci. Presnejšie AI používateľom napríklad radila prilepiť syr na pizzu pomocou netoxického lepidla, alebo zjesť jeden kameň denne na doplnenie životne dôležitých minerálov. Mimo to, tento nástroj uvádzal aj ďalšie nepresnosti ako napríklad, že bývalý americký prezident Barack Obama je moslim, píše portál News18.

Aj keď Google tvrdí, že ide o ojedinelé prípady, všetko nasvedčuje tomu, že niektoré odpovede AI čerpala z Redditu alebo satirických zdrojov ako The Onion.

Tento incident nie je prvým, kedy sa produkty Google stretávajú s kritikou. V minulosti už spoločnosť čelila problémom s podobnými AI nástrojmi, ako napríklad chatbot Gemini, ktorý bol kritizovaný za svoje kontroverzné odpovede a následne bol dočasne pozastavený.

Prípady „halucinácií“ AI, kedy nástroje poskytujú nepresné informácie poukazujú na potrebu neustále zlepšovať a trénovať tieto systémy.

google pixel
Google/Midjourney/Úprava redakcie

Google chce spoplatniť vyhľadávanie

Ako sme upozornili v samostatnom článku, vyhľadávací nástroj od americkej spoločnosti používa v súčasnosti viac ako miliarda ľudí po celom svete. BBC upozornila na zistenia denníka Financial Times, ktorý disponuje informáciami, že Google momentálne skúma možnosti, ako zahrnúť niektoré prémiové funkcie vyhľadávania AI pre predplatiteľov prémiovej služby.

Bolo by to prvýkrát, čo by technologický gigant spoplatnil svoju kľúčovú funkciu. Pre používateľov, ktorí nie sú predplatiteľmi prémiového balíčka umelej inteligencie Gemini však nie je dôvod na paniku. Klasický vyhľadávací nástroj Google by zostal bezplatný a s reklamami.

Zarážajúce je, že inzercie by sa nezbavili ani predplatitelia s AI vyhľadávaním. A niet sa čomu čudovať. Google len za minulý rok vykázal príjmy z vyhľadávania a s ním súvisiacich reklám vo výške 175 miliárd USD. Vo vyhlásení pre BBC Google uviedol, že „nepracuje na vyhľadávaní bez reklám a ani o ňom neuvažuje“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú