Elektromobilová veľmoc rieši bizarnú požiadavku. Musí kupovať spaľováky pre jednu skupinu ľudí
Nórsko opäť potvrdilo svoje postavenie svetového lídra v elektromobilite. V roku 2024 dosiahla krajina nový rekord, keď až 88,9 % predaných áut bolo plne elektrických. V porovnaní s rokom 2023, keď tento podiel predstavoval 82,4 %, ide o ďalší krok vpred na ceste k úplnému odstráneniu spaľovacích motorov z ciest.
Ak vezmeme do úvahy aj plug-in hybridy, tento podiel narastá na 91,6 % a spolu s konvenčnými hybridmi sa elektrifikácia dotýka až 96,9 % predaných vozidiel. Na druhej strane, čisto dieselové autá predstavovali len 2,3 % a benzínové mizivých 0,8 %. Tieto čísla potvrdzujú, že Nórsko je na dobrej ceste k splneniu svojho cieľa – ukončiť predaj áut so spaľovacím motorom do roku 2025. Na tému upozornil Electrek.
Turisti a spaľovacie motory
Napriek pokroku však existuje jedna výnimka – turistický priemysel. Ulf Tore Hekneby, šéf najväčšieho nórskeho dovozcu áut Harald A Moeller, pre Reuters uviedol: „Hlavnými kupujúcimi áut so spaľovacím motorom sú v Nórsku požičovne, pretože mnoho turistov nie je oboznámených s elektromobilmi.“ Pre turistov, ktorí často pochádzajúc z krajín s nízkou mierou miery elektromobilov, je zložitejšie prispôsobiť sa novým technológiám.
Situácia tak trochu pripomína skúsenosti zo Spojených štátov, kde spoločnosť Hertz masívne investovala do elektromobilov, no neskôr zistila, že niektorí zákazníci mali problémy s ich používaním, napriek tomu, že EV autá zvýšili celkovú spokojnosť klientov.

Transformácia infraštruktúry
Prechod na elektromobily však nie je len o predajoch áut. Aj infraštruktúra sa mení – tradičné čerpacie stanice ustupujú nabíjacím staniciam. Najväčší prevádzkovateľ čerpacích staníc v Nórsku, spoločnosť Circle K, plánuje mať v priebehu troch rokov rovnaký počet nabíjačiek ako benzínových púmp. Predaj motorových palív neustále klesá, čo podporuje tento trend.
Nórsko slúži ako príklad pre iné krajiny, ako efektívne prejsť na elektromobilitu. Hoci Nórsko nemá oficiálny zákaz predaja spaľovacích áut, kombinácia vysokých daní na benzínové autá a atraktívnych výhod pre EV sa ukázala ako úspešná stratégia. Automobilky v krajine dokonca prestali ponúkať spaľovacie modely, keďže dopyt po nich bol minimálny.
V iných krajinách však takýto prechod čelí výzvam. Napríklad v Nemecku, kde boli znížené dotácie na elektromobily, sa predaje EV znížili, čo spôsobilo pokles predaja EV na celom európskom trhu. Naopak, v Nórsku predaje pokračovali aj po znížení stimulov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku, stav je kritický
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps

Starodávna metóda skracuje nádchu o niekoľko dní. Lacnú techniku potvrdzujú aj výskumy, môže pomôcť skôr ako lieky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku, stav je kritický
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps

