Nórsko opäť potvrdilo svoje postavenie svetového lídra v elektromobilite. V roku 2024 dosiahla krajina nový rekord, keď až 88,9 % predaných áut bolo plne elektrických. V porovnaní s rokom 2023, keď tento podiel predstavoval 82,4 %, ide o ďalší krok vpred na ceste k úplnému odstráneniu spaľovacích motorov z ciest.

Ak vezmeme do úvahy aj plug-in hybridy, tento podiel narastá na 91,6 % a spolu s konvenčnými hybridmi sa elektrifikácia dotýka až 96,9 % predaných vozidiel. Na druhej strane, čisto dieselové autá predstavovali len 2,3 % a benzínové mizivých 0,8 %. Tieto čísla potvrdzujú, že Nórsko je na dobrej ceste k splneniu svojho cieľa – ukončiť predaj áut so spaľovacím motorom do roku 2025. Na tému upozornil Electrek.

Turisti a spaľovacie motory

Napriek pokroku však existuje jedna výnimka – turistický priemysel. Ulf Tore Hekneby, šéf najväčšieho nórskeho dovozcu áut Harald A Moeller, pre Reuters uviedol: „Hlavnými kupujúcimi áut so spaľovacím motorom sú v Nórsku požičovne, pretože mnoho turistov nie je oboznámených s elektromobilmi.“ Pre turistov, ktorí často pochádzajúc z krajín s nízkou mierou miery elektromobilov, je zložitejšie prispôsobiť sa novým technológiám.

Situácia tak trochu pripomína skúsenosti zo Spojených štátov, kde spoločnosť Hertz masívne investovala do elektromobilov, no neskôr zistila, že niektorí zákazníci mali problémy s ich používaním, napriek tomu, že EV autá zvýšili celkovú spokojnosť klientov.

Freepik/Elbil (Úprava redakcie)

Transformácia infraštruktúry

Prechod na elektromobily však nie je len o predajoch áut. Aj infraštruktúra sa mení – tradičné čerpacie stanice ustupujú nabíjacím staniciam. Najväčší prevádzkovateľ čerpacích staníc v Nórsku, spoločnosť Circle K, plánuje mať v priebehu troch rokov rovnaký počet nabíjačiek ako benzínových púmp. Predaj motorových palív neustále klesá, čo podporuje tento trend.

Nórsko slúži ako príklad pre iné krajiny, ako efektívne prejsť na elektromobilitu. Hoci Nórsko nemá oficiálny zákaz predaja spaľovacích áut, kombinácia vysokých daní na benzínové autá a atraktívnych výhod pre EV sa ukázala ako úspešná stratégia. Automobilky v krajine dokonca prestali ponúkať spaľovacie modely, keďže dopyt po nich bol minimálny.

V iných krajinách však takýto prechod čelí výzvam. Napríklad v Nemecku, kde boli znížené dotácie na elektromobily, sa predaje EV znížili, čo spôsobilo pokles predaja EV na celom európskom trhu. Naopak, v Nórsku predaje pokračovali aj po znížení stimulov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP