Spoločnosti sa nedávno podarilo uzavrieť významné partnerstvo s jednou z najväčších korporácií na americkom automobilovom trhu, ktorá jej má pomôcť pri výrobe a vývoji nového pick-upu. Objavili sa však aj tvrdenia, ktoré obviňujú Nikolu z podvádzania a zavádzania. Podľa obvinení od Hindenburg Research mala Nikola klamať o stave, funkčnosti a vývoji svojho kamióna. Teraz sa zo všetkého vykrúca. Niektoré obvinenia ale nepopiera, informuje Electrek.

Najnovšie tvrdenia o zavádzaní spoločnosťou Nikola prišli v správe od predajcu nakrátko alebo tzv. „short sellera“, ktorý profituje na poklese trhovej ceny a naopak, v prípade zvýšenia hodnoty prerába. S obchodníkmi, ktorí využívajú stratégiu predaja nakrátko, mal svoje skúsenosti v minulosti aj Elon Musk, CEO Tesly.

Aktuálne sa však zdá, že report od Hindenburg Research vyniesol na svetlo sveta niekoľko zaujímavých tvrdení, voči ktorým sa Nikola nedokáže efektívne brániť. Obvinenia sa pritom skladajú z niekoľkých bodov, ktoré sú spájané s vývojom kamióna Nikola One spred pár rokov, čím majú zdiskreditovať spoločnosť.

Nikola sa z obvinení vykrúca

Jedno z obvinení pritom tvrdí, že Nikola nemala v roku 2016 funkčný kamión Nikola One, ktorý mal byť poháňaný vodíkom. Vo videu, ktoré spoločnosť prezentovala a zverejnila začiatkom roka 2018 pod názvom „Nikola One Electric Semi Truck in Motion“, mal byť natočený spomínaný kamión pri jazde z kopca bez využitia vlastného pohonu.

Podľa Hindenburg Report mala Nikola kamión vytiahnuť na kopec s malým stúpaním a následne sa mal z neho kamión pre účely nahrávania propagačného videu voľne spustiť, čo vytváralo dojem, že využíva vlastný pohon. Zaujímavé však je, že spoločnosť označila toto obvinenie za klamstvo, no sama ho vo svojom vyjadrení nevyvrátila. Slovnou hračkou totiž upresnila, ako na tom kamión Nikola One v tom čase bol.

Nikola vo videu nikdy neuviedla, že jej nákladné vozidlo jazdilo na vlastný pohon, aj keď bolo navrhnuté práve na to. Kamión sa predviedol a bol natočený treťou stranou pre účely reklamy.

Nikola opísala toto video tretej strany na sociálnych sieťach ako kamión „v pohybe“. Nikdy nebolo popisované ako „na vlastný pohon“ alebo „poháňané pohonnou jednotkou“,“ vyjadrila sa firma k tomuto obvineniu.

Spoločnosť ďalej tvrdí, že investori v tom období boli oboznámení s vývojom kamióna a vedeli o jeho technickej úrovni. To však nemení nič na tom, že Nikola zrozumiteľne neprezentovala jazdu kamióna vo videu ako obyčajné spúšťanie z kopca, miesto toho nechala ľudí v omyle, že Nikola One využíva na záberoch vo videu vlastný pohon, aj keď to teraz firma popiera.

Kamión na videu nefungoval a Nikola to vedela

Zverejnená bola aj konverzácia s jedným z pracovníkov Nikoly, ktorý v správe z roku 2017 potvrdzoval, že kamión nebol v tom čase plne funkčný, informuje ArsTechnica. Portál Bloomberg pritom ešte v júni odhalil, že kamión na videu nemal dokonca ani motor, vodíkové články či prevodovku.

Kľúčové časti pohonu mali podľa Trevora Miltona, zakladateľa Nikoly, chýbať kvôli „bezpečnostným dôvodom“. Ďalším z vážnych obvinení zo správy Hindenburg Report je tvrdenie, že Nikola zavádzala a klamala o vývoji invertorov pre kamión One.

Trevor Milton mal ešte pred rokmi tvrdiť, že Nikola pracuje na vývoji vlastných invertorov, aj keď sa ukázalo, že využívali zariadenia tretej strany, ktorých výrobný štítok bol iba prekrytý páskou. Spoločnosť aj pri tomto obvinení siahla po vlastnom vysvetlení situácie a vykrúcala sa vyjadrením, v ktorom uviedla nasledovné:

Nikola nikdy neuviedla, že invertor na prototype nákladného vozidla zobrazeného na videu bol jej vlastný alebo bude využitý pri výrobe. Nikola navrhuje, vyvíja a pracuje na vlastných invertoroch už nejaký čas.

Spoločnosť používa v prototypoch aj invertory tretích strán, niektoré z nich môžu byť vybrané a pri výrobe nahradené vlastnými invertormi. Medzi výrobcami vozidiel ide o bežnú praktiku a Nikola často skrýva mená dodávateľov pred médiami a konkurenciou,“ vyjadrila sa firma k ďalšiemu obvineniu.

V nedávno publikovanom videu na YouTube však pri popisovaní kamióna Nikoly  vidieť invertor spoločnosti Cascadia, aj keď Milton neskôr v čase približne 29:30 tvrdí, že aj samotný invertor bol navrhovaný a vyvíjaný jeho inžiniermi.

Postoj spoločnosti nie je správny. Obvinenia sa však „náhodne“ objavili v najhorší možný čas

Okrem týchto obvinení čelí spoločnosť aj ďalším, ktoré sa týkajú spochybnení vyjadrení zamestnanca spoločnosti Bosch, s ktorou Nikola spolupracuje. Ďalšie obvinenia narážajú na chybné vyjadrenia o vývoji batérií spoločnosti a odchod bývalého finančného riaditeľa po tom, čo mala Nikola informovať o vrátení depozitov za kamión One.

Všetky vyjadrenia Nikoly k spomínaným obvineniam nájdeš na tomto odkaze. Pravdou tak naďalej ostáva, že Nikola mohla spraviť v uplynulých rokoch viacero chybných krokov, z ktorých sa snaží teraz vykrútiť, no ani to ju neospravedlňuje zo zavádzania a falošných tvrdení o vývoji invertorov či funkčnosti Nikoly One vo videu.

Obvinenia od Hindenburg Report však prišli práve v čase, kedy spoločnosť uzavrela dohodu s General Motors, čo posilnilo jej pozíciu a zvýšilo hodnotu. Ako však už bolo v úvode spomenuté, obchodník pri predaji nakrátko profituje pri poklese ceny akcií, a tak si „short seller“ zrejme dobre načasoval publikovanie získaných obvinení, ktoré mali Nikole uškodiť.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita