Mladoboleslavská automobilka pripravuje pre svoj modelový rad na rok 2021 veľké technologické novinky. Vodiči sa budú môcť tešiť na vylepšenia, ktoré zvýšia komfort v kabíne a prepracované asistenčné systémy. Mnohé z nich pritom budúcoročné modely prevezmú od novej Octavie.

Škodovka omladila svoj najpredávanejší model Octavia ešte na jeseň minulého roka. Vo februári dostala táto novinka aj slovenské ceny a pred pár dňami sme sa pozreli na jej športovú verziu RS.

Automobilka si však pripravuje veľké novinky aj pre ďalšie modely, ktoré odhalí v budúcom roku. Týkať sa budú technologickej výbavy interiéru, ale aj samotný motorov.

Škoda inovuje budúce modely. Dostanú mnoho vylepšení po vzore Octavie

Po vzore vynovenej Octavie dostane novú generáciu volantov okrem trojice vozidiel Karoq, Kodiaq a Superb aj nová Fabia, Scala a Škoda Kamiq. Vodiči budú mať na výber hneď z niekoľkých prevedení. Dvojramenný volant, ktorý má ozdobnú lištu v chromovanom prevedení, môže byť na želanie vyhrievaný.

Multifunkčná verzia volantu má po novom usporiadané tlačidlá a spoločne s novými otočnými ovládačmi v chromovanom prevedení umožňuje lepšie a jednoduchšie ovládanie. Celkovo je možné ovládať až 14 rôznych funkcií, vrátane na želanie dostupného vyhrievania volantu alebo asistenčných systémov.

Trojramenný športový multifunkčný volant sa ponúka na želanie (je štandardom pre verzie RS, Sportline, Monte Carlo). Modely Karoq, Kodiaq a Superb dostávajú novú generáciu infotainmentu MIB3, ktorá prináša napríklad bezdrôtový SmartLink a digitálnu asistentku Lauru. Rozšírené hlasové ovládanie využívajúce aj online dáta dokáže splniť pokyny najrôznejších druhov.

Spustí napríklad navigáciu k určenému cieľu, vyhľadá obľúbenú hudbu alebo si nechá nadiktovať SMS. To všetko Laura zvláda už v šiestich jazykoch – popri angličtine, nemčine, francúzštine, španielčine, taliančine ovláda tiež češtinu.

Vďaka štandardne dodávanej SIM karte sú vozidlá ŠKODA vždy online, čo Laure umožňuje kombinovať dáta uložené v pamäti infotainmentu s online dátami. Benefit zo zálohovania používateľských dát prostredníctvom Personalizácia 2.0 a nastavení budú vodiči čerpať pri modeloch Superb, Kodiaq, Karoq, Kamiq a Scala, ktoré bude možné po sadnutí za volamt nastaviť podľa zálohovaných dát v cloude zo systému Škoda Connect.

Pribudnú USB-C porty

V modeloch Superb a Karoq sa rozširujú asistenčné systémy o panoramatický kamerový systém a asistent pri cúvaní s prívesom. Tie boli doposiaľ výhradnou súčasťou modelu Kodiaq. Podobne ako nová Octavia dostáva aj Superb, Kodiaq a Karoq konektory USB-C, pričom jeden z nich môže byť na želanie umiestnený do vnútorného spätného zrkadla.

Modelové rady Fabia, Scala, Kamiq a Karoq dostanú update softvéru bezkľúčového prístupu Kessy, ktorý bude z dôvodu lepšieho zabezpečenia deaktivovaný už po 5 minútach bez pohybu. Pre vozidlá Scala a Kamiq bude možné objednávať tiež rozpoznávanie dopravných značiek.

Škoda vníma čoraz častejšie využívanie autokamier. Inštalácia takejto kamery nie je vôbec zložitá, no mnohí sú stále odkázaní na napájanie prostredníctvom klasického USB-A vstupu či dokonca elektrickej 12V zásuvky pre autozapaľovač.

Nová Octavia preto dostala nenápadný a moderný USB-C vstup pre tento účel priamo pri spätnom zrkadle v interiéri. Ide pritom o jedinečné riešenie, s akým sa nestretneme ani v konkurenčných koncernových modeloch.

USB-C pre autokameru v novej Octavii žiaľ nevyužijú všetci vodiči

Aj takáto drobnosť tak dokáže potešiť majiteľa tohto auta, ktorý už nebude musieť trpieť visiaci kábel alebo ho skrývať pod čalúnenie stĺpikov. Škodovka pri tomto detaile ukázala, že jej nie je ľahostajné ani používanie autokamier. Ako však mnohí dobre vieme, tieto zariadenia nie sú v niektorých európskych krajinách povolené. Kým u nás na Slovensku či v susednom Česku je ich používanie legálne a nie je trestané žiadnymi pokutami, v takom Rakúsku je už situácia úplne iná.

Zobraziť celú galériu (6)
Matúš Mitro/FonTech

Táto krajina úplne zakázala používanie autokamier. Vodičom pri policajnej kontrole hrozí za používanie autokamery pokuta vo výške až 10 000 €. Tieto kamery sú v Rakúsku povolené iba na iné osobné účely, no dokázať takéto konanie býva neraz zložité.

Aj šoféri zo zahraničia tak môžu doplatiť na rakúske zákony a pokiaľ ich zastaví hliadka, pokute sa s autokamerou na čelnom skle nemusia vyhnúť. Rakúsko však nie je jedinou krajinou s takýmto nariadením. Autokamery sú úplne zakázané aj v Portugalsku a Luxembursku.

Niektoré európske krajiny autokamery povoľujú. Majú však niekoľko podmienok

V takom Nemecku sú povolené, avšak nahrávky z ciest nesmú byť zdieľané na internete a sociálnych sieťach, pretože videá s nahrávkami osôb či evidenčnými číslami áut môžu porušovať zákony o ochrane osobných údajov a súkromie ľudí.

Mnohé ďalšie krajiny ako Švédsko, Francúzsko, Švajčiarsko či Holandsko autokamery povoľujú, no s niekoľkými podmienkami, ktoré sa väčšinou týkajú zákazu publikovania záznamov na internete a natáčanie iba pre osobné účely, informuje ViaTech.

Nórsko má pri používaní autokamery iba jedinú podmienku, a to, aby bola nainštalovaná na mieste, kde nebude brániť vodičom vo výhľade na cestu. Hoci sú tak u nás autokamery bežnou súčasťou výbavy v mnohých autách, niektoré krajiny ich zakazujú, a preto je lepšie, ak toto zariadenie pred cestou do susedného Rakúska odstrániš z čelného skla. Zároveň sa však opäť vraciame k novej Škode Octavia, ktorá so vstavaným USB-C portom poskytuje lepšiu možnosť pre napájanie tohto doplnku do auta.

Pošli nám TIP na článok



Tech