Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Francúzska automobilka pred pár týždňami predstavila malé elektrické auto, na ktoré čaká Európa už dlhé roky a má poriadny potenciál na domácich trhoch preraziť vďaka kombinácii celkom dobrých parametrov a zároveň nízkej ceny. Ako však teraz upozorňuje portál Electrek, ikonický francúzska značka sa zároveň ako prvá európska automobilka pokúsi vyriešiť zrejme ten najväčší pretrvávajúci problém elektromobilov.
Začne recyklovať batérie
S cieľom recyklovať batérie elektrických áut sa francúzska automobilka zameriava na vytváranie partnerstiev s rôznymi inovatívnymi firmami. Recyklovať chce Renault nielen lítium, ale tiež ďalšie drahé kovy nachádzajúce sa v lítium-iónových batériách poháňajúcich moderné elektromobily, pričom bonusom môže byť aj zníženie závislosti na Číne.
Podľa Renaultu momentálne v Európe neexistuje uzavretý okruh priemyslu, v ktorom by dochádzalo ku kompletnej recyklácii batérií a výrobe nových z takto získaných materiálov. Automobilka chce takýmto spôsobom opakovane používať nielen lítium, ale napríklad aj kobalt či nikel. Aj keď zatiaľ nie sú známe presné plány, Renault vedie rozhovory s firmami zaoberajúcimi sa technológiami potrebnými na uskutočnenie tohto procesu.
Ak sa to podarí, pôjde pre Renault o obrovský skok vpred, keďže sa tak stane prvou automobilkou v Európe schopnou recyklovať batérie. Zároveň sa očakáva, že tento proces pomôže znížiť ceny elektromobilov, keďže materiály predstavujú až 70 % ceny batérií, ktoré zase predstavujú približne 40 % ceny elektrických áut.
Budú oveľa ekologickejšie
Recyklovaniu batérií elektrických áut sme sa nedávno venovali aj v samostatnom článku. Hlavným dôvodom pre vysoký uhlíkový odtlačok batérií je potreba vzácnych materiálov ako niklu, mangánu, kobaltu, lítia a grafitu, ktoré emitujú značné množstvo skleníkových plynov (GHG) počas ťažby a rafinácie. Vyššie využívanie obnoviteľných zdrojov a recyklácia batérií však môže tento problém takmer úplne eliminovať.
Zatiaľ len opravy
Ako podotýka portál Automotive News Europe, Renault sa momentálne pripravuje na zastavenie výroby nových áut vo francúzskej továrni Flins, ktorú má miesto toho nahradiť výroba čiastočne recyklovaných komponentov alebo repasovaných dielov automobilov. Len v tomto roku sa očakáva, že fabrika pomôže opraviť až 9 000 batérií.
Samotných spotrebiteľov však bude najviac zaujímať spomínaný malý elektromobil, ktorým je Renault 5 E-Tech. Jeho najlacnejšia verzia má byť dostupná už za približne 25 000 eur a bude vybavená batériou s kapacitou 40 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd na úrovni 300 km. Väčšia batéria, ktorá bude montovaná do drahších verzií, poskytne dojazd až 400 km a nabíjanie do výkonu 100 kW, pričom jej kapacita dosiahne 52 kWh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
Slovensko rieši paradoxný problém. Elektromobil si už nabiješ kdekoľvek, nová vyhláška môže všetko zmeniť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Bude veľmi lacný a dostane kontroverznú batériu. Dacia chystá ďalší dostupný elektromobil
-
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Na 100 % sa nabije za 24 minút. BYD predstavil elektromobil s 1 000 koňmi, stojí smiešne peniaze
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
- Bude veľmi lacný a dostane kontroverznú batériu. Dacia chystá ďalší dostupný elektromobil
-
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Luxusný Maybach má nového rivala. Nečakaná „automobilka“ ukázala obrovskú beštiu s 1000 koňmi
Vie o nej málo Slovákov. Bezplatná aplikácia vybaví daňové priznanie za teba
Denne cez neho pretečie 9 miliónov m³. Slovenský prepravca plynu zvyšuje kapacitu od susedov
Útok očakávali už vopred. Ruskí hackeri napadli systémy bohatej európskej krajiny
Clá USA ohrozujú trh. Volkswagen varuje pred „škodlivými dôsledkami“
Slovákom zjednoduší cestovanie vlakom. ZSSK spustilo nový webový portál
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené