Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nad elektrifikáciou v nákladnej doprave ešte stále visí otáznik. Je správna cesta používať batérie, alebo radšej siahnuť po vodíkových technológiách?

Rôzne automobilky k tejto otázke pristupujú rôznymi spôsobmi a Mercedes sa vyberá práve smerom batériových ťahačov. Pred pár dňami spoločnosť na autosalóne IAA predstavila svoj doposiaľ najlepší ťahač s dojazdom až 500 km, informuje Electrek.

Elektrický nákladiak Mercedes eActros určený na vlečenie tých najväčších a najťažších prívesov dostal masívnu batériu s kapacitou neuveriteľných 600 kWh. Vďaka nej ale dokáže zrejme plne naložený ťahač prejsť na jedno nabitie cez 500 km.

Mercedes

Batéria s technológiou LFP je charakteristická lepšou životnosťou a vyššou energetickou hustotou. Práve životnosť je v prípade ťahačov kľúčová. Podľa automobilky je životnosť tohto ťahača, respektíve jeho batérie viac ako 10 rokov, počas ktorých najazdí 1,2 milióna kilometrov.

Ide tak o ťahač s najlepším elektrickým dojazdom s logom trojcípej hviezdy. Teraz ale nastáva otázka, ako dlho bude trvať nabitie vyše 600 kWh batérie, keď už  pri bežných 70 kWh baterkách v osobných autách je to zhruba 20-40 minút, ak sa bavíme o nabíjaní z 20 % na 80 %.

Plné nabitie do jednej hodiny?

V tomto smere spoločnosti vyvíjajúce elektrické ťahače pracujú aj na budovaní nabíjacej infraštruktúry a tieto nabíjačky pre kamióny sú podstatne výkonnejšie než tie, ktoré slúžia na nabíjanie osobných elektromobilov.

Mercedes

V prípade Mercedesu eActros je tu možnosť nabíjania výkonom až okolo 1 MW, čo je zhruba štyri až päťkrát viac než maximálny nabíjací výkon súčasných osobných elektromobilov. Elektrický ťahač by sa na takejto nabíjačke dokázal dobiť z 20 % na 80 % za 30 minút.

Vzhľadom na to, že vodiči nákladných vozidiel sú povinný robiť si pravidelné prestávky, je táto dĺžka nabíjania absolútne vyhovujúca. Samozrejme, otázkou zostáva, akú širokú sieť takýchto ultranabíjačiek dnes nájdeš.

Výkon mu v žiadnom prípade nechýba

O pohon elektrického ťahača sa stará dvojica elektromotorov s permanentným výkonom 400 kW (536 koní). V prípade potreby dokážu elektromotory na pár sekúnd vyprodukovať výkon až 600 kW (800 koní), čo sa skvele hodí napríklad pri predbiehaní iného ťahača alebo jazde do kopca. Nie je totiž nič horšie ako zablokovaná diaľnica dvoma kamiónmi idúcimi vedľa seba, pričom jeden z nich ide iba o 1 km/h rýchlejšie než ten druhý.

Nechýba pre Mercedes už typický predný LED pás, ktorý spája obe svetlá. Do hromadnej výroby sa toto monštrum dostane v roku 2024. Prvé „testovacie“ kusy by však mali dostať spoločnosti ako Amazon či Rhenus už budúci rok.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú