Nový Model S a X nie je len „herná konzola na kolesách“ ako mnohí modernizované modely označujú. Elon Musk totiž prezradil ešte jednu unikátnu vlastnosť – je ňou automatické prepínanie režimov jazdy, a teda spiatočky, parkovania a neutrálu, o téme informoval portál The Verge.

Automatické prepínanie jazdných režimov funguje podľa toho, aké prekážky a najmä kde ich auto okolo seba vidí. Nový Model S a X už nemá žiadny fyzický volič jazdných režimov, stále sa však budú dať prepínať na veľkej 17″ dotykovej obrazovke.

Podľa Muska auto dokáže samo rozoznať, či má ísť v danej situácii vpred, alebo či má zvoliť spiatočku. Takéto jazdenie je údajne veľmi návykové a po pár dňoch za volantom nového Medelu S alebo X už bude vodič považovať manuálne radenie jazdných režimov v inom aute ako veľmi nepríjemné a obmedzujúce.

Tesla

Orientácia pomocou senzorov

Aj v tomto prípade pomáhajú na určenie správneho jazdného režimu prepracované senzory okolo celého auta. Ak teda vozidlo zistí pred sebou stenu alebo nejaký iný objekt, autopilot vyhodnotí, že treba cúvať a po zatlačení brzdy sa zvolí režim spiatočky. Počítač tak neustále vyhodnocuje, čo by asi vodič v danej situácii robil.

Ako dodáva portál Cnet, v staršej verzii Modelu S a X si režimy jazdy volil pomocou páčky za volantom. V novom interiéri sa už páčka nenachádza a dokonca tu nenájdeš ani páčku na zapínanie smerových svetiel. Táto funkcia je totiž po novom integrovaná priamo v futuristickom Yoke volante.

Tesla

Radenie jazdných režimov je jednou z najzákladnejších funkcií pri riadení vozidla, preto podľa mnohých nie je správne, že sa táto možnosť ukýva iba niekde v menu na dotykovej obrazovke.

Shift by wire je minulosť

Softvérové radenie automatickej prevodovky nazývané Shift by wire automobilkám umožňuje umiestniť volič jazdných režimov v podstate kamkoľvek. Vďaka tomu, že takýto volič nie je fyzicky napojený na prevodovú skriňu, môže byť umiestnený za volantom alebo pod stredovým displejom, prípadne tiež môže disponovať rôznymi tvarmi Automobilka Elona Muska však softvérove radenie posúva na úplne novú, doposiaľ nepoznanú úroveň.

Tesla

Tesla má síce najpokročilejšieho autopilota na svete, no „upratanie“ voľby jazdných režimov niekam do menu infotainmentu môže byť veľmi riskantný krok. Ďalšou vecou je, že nech automatické volenie jazdných režimov funguje akokoľvek dobre, sú tu isté legislatívne záležitosti, ktoré nariaďujú, že volič režimov jazdy musí byť neustále viditeľný a dostupný v prípade potreby.

To by teoreticky na dotykovej obrazovke bolo možné, no jej časť by počas jazdy musela nevyhnutne zobrazovať túto jednu funkciu, čo sme však doposiaľ na fotografiách nového infotainmentu nevideli.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú