Neriskuje Tesla blamáž? Nový Model S automaticky prepína medzi jazdou vpred, vzad a parkovaním
Nový Model S a X nie je len „herná konzola na kolesách“ ako mnohí modernizované modely označujú. Elon Musk totiž prezradil ešte jednu unikátnu vlastnosť – je ňou automatické prepínanie režimov jazdy, a teda spiatočky, parkovania a neutrálu, o téme informoval portál The Verge.
Automatické prepínanie jazdných režimov funguje podľa toho, aké prekážky a najmä kde ich auto okolo seba vidí. Nový Model S a X už nemá žiadny fyzický volič jazdných režimov, stále sa však budú dať prepínať na veľkej 17″ dotykovej obrazovke.
Podľa Muska auto dokáže samo rozoznať, či má ísť v danej situácii vpred, alebo či má zvoliť spiatočku. Takéto jazdenie je údajne veľmi návykové a po pár dňoch za volantom nového Medelu S alebo X už bude vodič považovať manuálne radenie jazdných režimov v inom aute ako veľmi nepríjemné a obmedzujúce.
Orientácia pomocou senzorov
Aj v tomto prípade pomáhajú na určenie správneho jazdného režimu prepracované senzory okolo celého auta. Ak teda vozidlo zistí pred sebou stenu alebo nejaký iný objekt, autopilot vyhodnotí, že treba cúvať a po zatlačení brzdy sa zvolí režim spiatočky. Počítač tak neustále vyhodnocuje, čo by asi vodič v danej situácii robil.
Ako dodáva portál Cnet, v staršej verzii Modelu S a X si režimy jazdy volil pomocou páčky za volantom. V novom interiéri sa už páčka nenachádza a dokonca tu nenájdeš ani páčku na zapínanie smerových svetiel. Táto funkcia je totiž po novom integrovaná priamo v futuristickom Yoke volante.
Radenie jazdných režimov je jednou z najzákladnejších funkcií pri riadení vozidla, preto podľa mnohých nie je správne, že sa táto možnosť ukýva iba niekde v menu na dotykovej obrazovke.
Shift by wire je minulosť
Softvérové radenie automatickej prevodovky nazývané Shift by wire automobilkám umožňuje umiestniť volič jazdných režimov v podstate kamkoľvek. Vďaka tomu, že takýto volič nie je fyzicky napojený na prevodovú skriňu, môže byť umiestnený za volantom alebo pod stredovým displejom, prípadne tiež môže disponovať rôznymi tvarmi Automobilka Elona Muska však softvérove radenie posúva na úplne novú, doposiaľ nepoznanú úroveň.
Tesla má síce najpokročilejšieho autopilota na svete, no „upratanie“ voľby jazdných režimov niekam do menu infotainmentu môže byť veľmi riskantný krok. Ďalšou vecou je, že nech automatické volenie jazdných režimov funguje akokoľvek dobre, sú tu isté legislatívne záležitosti, ktoré nariaďujú, že volič režimov jazdy musí byť neustále viditeľný a dostupný v prípade potreby.
To by teoreticky na dotykovej obrazovke bolo možné, no jej časť by počas jazdy musela nevyhnutne zobrazovať túto jednu funkciu, čo sme však doposiaľ na fotografiách nového infotainmentu nevideli.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekárka odhalila jasné znaky poškodenia pečene: Objavujú sa na rukách, väčšina Slovákov ich prehliada
Popredný lekár varuje pred fenoménom moderného života: Ničí mozog, vedie k vyhoreniu a ohrozuje tvoju pamäť
Expert na dlhovekosť: Začni deň týmito 6 potravinami, ktoré jedávajú najdlhšie žijúci ľudia. „Raňajkuj ako kráľ,“ tvrdí
Koniec hotovosti: Slovenských podnikateľov čaká zásadná reforma
Za 150-tisíc eur si v Piešťanoch otvorili pekáreň: „Keď som upiekla 90 chlebov denne, vedela som, že to už nie je len hobby“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
- Najväčší strach EV je minulosťou. BMW ukázalo „nesmrteľnú“ AI batériu, akú svet ešte nevidel
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
Na Slovensku vzniká lietadlo budúcnosti. Vodíkový VTOL má nahradiť vrtuľníky a zmeniť mestskú dopravu
Najzamestnávateľ roka v IT prekvapil verejnosť. Prepúšťa 150 ľudí a varuje pred neistotou
Poľsko aj Maďarsko majú svojich prvých vesmírnych hrdinov. Kapsula ISS bezpečne pristála v oceáne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP