Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Facebook, Instagram, TikTok či iné. Zo zoznamu najpopulárnejších sociálnych sietí sa vyniká jedna, o ktorej mnohí Slováci netušia, no vo svete internetu je poriadne špecifická. Startitup priniesol príbeh platformy s názvom Tumblr, ktorá žije už od roku 2007.

Má síce len 300 miliónov unikátnych návštev mesačne (oproti Facebooku s približne 3 miliardami), no spája sa s ňou skutočne dlhá a turbulentná história, ktorú obohacuje jedinečná atmosféra tohto online prostredia a nekonvenčná nátura jeho obyvateľov.

Ako informuje portál Mashable, jej zakladateľom je David Karp. Aj keď v súčasnosti ide o pomerne neznáme médium, dá sa mu pripísať mnoho zásluh. Ide totiž o jedného z prvých pionierov mikroblogovania, a teda konceptu písania krátkych myšlienok namiesto dlhých textov. Mikroblogovanie a statusy neskôr prebralo a dodnes využíva obrovské množstvo sociálnych sietí hlavného prúdu, vrátane Facebooku a Twitteru.

Paradoxne, mikroblogovanie vôbec nebolo niečím, do čoho zakladatelia vkladali nádeje. Pôvodne zmýšľaným stavebným kameňom platformy bola schopnosť užívateľov uverejňovať fotografie a videá.

Písanie krátkych textov si však čoskoro získalo srdcia návštevníkov siete, keďže väčšina webov v tom čase ponúkala len možnosť pridávania omnoho dlhších a obsiahlejších blogov, ako napríklad Blogger alebo WordPress. Aj napriek tomu, že na servery platformy dodnes pribúdajú milióny obrazových médií, mikroblogovanie je stále najzásadnejšou funkciou Tumblru.

Sociálna sieť bola od prvých momentov jej spustenia obrovským úspechom, píše portál Vocal Media. Už rok po spustení bola nominovaná na cenu v kategórii „najlepší startup roka“, ktorú napokon vyhrala v roku 2009. Už o rok neskôr Tumblr oslavoval 1 milión aktívnych používateľov.

Flickr/Scott Beale

Na platformu postupne začali pribúdať nové funkcie, ktoré už však jej majitelia spoplatňovali v snahe zarobiť. Vznikol takzvaný Tumblr Plus, ktorý za menší poplatok umožňoval používateľom využívať širšie spektrum funkcií. Neskôr, v roku 2013, sa rozhodla platformu odkúpiť platforma Yahoo, ktorá v nej videla obrovský potenciál.

Kúpa sa nakoniec uskutočnila za astronomickú sumu 1,1 miliardy amerických dolárov. Vtedajšia generálna riaditeľka Yahoo Marissa Mayer nazvala Tumblr „platformou, ktorá definuje online umelecké vyjadrenia“. Tlačová správa spoločnosti v tom čase všetkých používateľov, ktorí obchod nazývali „hazardom“, ubezpečovala, že „to nepokašlú“.

Éra úpadku

Spočiatku sa skutočne zdalo, že slová spoločnosti Yahoo môžu byť pravdivé. Tumblr sa rozrastal raketovou rýchlosťou a v tomto trende pokračoval až do roku 2013. Na platformu pribúdalo čoraz viac plateného obsahu vo forme sponzorovaných príspevkov a reklám. Len počas prvých rokov existencie pod novým vedením zarábal Tumblr ročne desiatky miliónov dolárov.

Počet používateľov taktiež počas prvých rokov od straty statusu nezávislej platformy rástol. Už v roku 2013 Tumblr opäť oslavoval, tentokrát išlo o míľnik vo forme 200 miliónov účtov. Zlatá éra sociálnej siete však netrvala príliš dlho. Zvrat nastal približne v roku 2015.

Podľa Jacka Christiana, bývalého vývojára platformy, sa však Tumblr blížil ku katastrofe už dlhodobo. V rozhovore pre Mashable priblížil úplné neporozumenie jeho nových majiteľov pôvodnému „duchu siete“. Tumblr postupne upadol do trendu integrácie a prispôsobovania platformy širokým masám internetovej verejnosti v snahe prilákať nových ľudí.

Pixabay

Táto snaha však mala za následok implementáciu nových funkcií, ktoré však do pôvodnej myšlienky platformy vôbec nespadali. Základným stavebným kameňom bola totiž jej jedinečnosť a identita. Tumblr mal byť od začiatku „čiernou ovcou“ internetu a miestom pre všetkých, ktorí tak úplne nezapadali do prednastaveného štandardu sveta.

Okolo roku 2016 sociálna sieť stratila približne polovicu jej pôvodnej hodnoty a v roku 2019 bola opäť odkúpená spoločnosťou Automattic. Tentokrát však len za 3 milióny amerických dolárov. Ďalším obrovským zásahom bolo odstránenie „obsahu pre dospelých“ v roku 2018, vďaka ktorému si Tumblr stále udržoval ako-takú relevanciu, dodáva Electronic Frontier Foundation.

Zo stránky toho času zmizlo aj najväčšie lákadlo pre internetovú verejnosť, pornografia, a tiež všetok obsah, ktorý v očiach vedenia spoločnosti spadal do extrémne nejasnej definície „obsahu pre dospelých“.

Je to tu zvláštne

Ekonomická stránka veci zrejme poriadne zarmútila samotných majiteľov platformy, jej používateľov však snáď ani nemohla zaujímať menej. Jedným zo základov identity fanúšikovskej základne Tumblru je totiž práve jej takzvané „niche“, a teda jej jedinečnosť a špecifickosť v porovnaní s hlavným prúdom internetu.

Na to, aby sme tento postoj pochopili, sa však musíme ponoriť o čosi hlbšie do kultúry tohto internetového fenoménu. Podľa slov denníka The New Yorker je Tumblr jedinou platformou, ktorá sa preslávila svojím statusom prežitku. Dá sa opísať aj ako Petriho miska pre všetku svojráznosť internetu, ktorá poskytla útočisko takým komunitám ako Bronies, dospelí mužskí fanúšikovia detskej série My Little Pony, či Otherkin – skupina osôb, ktoré sa nedefinujú ako ľudia.

Veľmi sympatickým aspektom siete je aj jej nepolitickosť a osobitnosť. Ako popisujú jej používatelia – žiadny prezident (alebo minister financií) by sa nesnažil formovať verejnú mienku na Tumblr. Neexistuje tu ani koncept profilov svetových značiek, ktoré by sa ti snažili predať svoj najnovší produkt.

Práve naopak. Skalná komunita sociálnej siete ju dlhodobo udržuje čo najviac neatraktívnou pre akékoľvek zásahy zvonka a vytrvalo si stráži svoju vnútornú kultúrnu bublinu. Aj preto môže byť návšteva platformy jedným z najunikátnejších zážitkov, aké ti dokáže internet ponúknuť. Pozrime sa napríklad na vždy prítomný nezvyčajný humor.

Zasmeje sa len málokto

Jeden z najikonickejších príspevkov na stránke, ktorý archivoval portál BuzzFeed, napríklad vtipkuje o menách liečiv, ktoré používateľom znejú ako mená pre mágov. Medzi sebou teda zdieľajú ilustrácie kúzelníkov vo fantasy štýle, ku ktorým ďalej priraďujú mená rôznych liekov. Vyvrcholením celého vtipu sú mená ako „Zyrtec Všemocný“, „Xanax Múdry“ a, samozrejme, „Viagra“.

https://shiny-good-rock.tumblr.com/post/697124350445453312/i-can-eat-chicken-nuggest-s-so-fast

Aj keď je humor použitý v predošlom príklade zvláštny, nedá sa poprieť, že má aspoň ako-taký zmysel. Na platformu však často pribúdajú blogy, ktorých obsah hraničí s úplným nonsensom. Jedným ďalším populárnym príspevkom je vlákno, v ktorom komunikovali celkovo traja používatelia Tumblr. Hlavnou pointou rozhovoru boli myšlienky o majonéze.

Pre lepší zážitok ponúkame prepis vlákna bez akýchkoľvek komentárov k nemu. „Čo keby sa majonéza predáva v plechovkách?“píše prvý používateľ. „To by bolo na nič, pretože kov nemôže ísť do mikrovlnky,“ reagoval druhý. „Dobré ráno všetkým, okrem týchto dvoch ľudí,“ zakončil tretí.

Zvláštnej kultúry sú si však vedomí aj samotní používatelia, ktorí nejedenkrát priznali, že im stránka úplne zničila ich zmysel pre humor.

V jednom blogu účet vystupujúci pod prezývkou mynewurl opisuje, ako mu prišiel vtipný mentálny obraz vajíčka. „Táto stránka mi pokazila môj zmysel pre humor, včera som ležal(a) v posteli s priateľom a predstavil(a) som si vajce, na ktorom je napísané ‚podozrivé‘. Popravde, nedal(a) som to,“ opísal používateľ.

Domov inakosti

Samozrejme, Tumblr nie je len o zaujímavom zmysle pre zábavu. Ako opisuje The New York Times, platforma je akýmsi bezpečným miestom pre všetkých, ktorí tak úplne nezapadajú do zaužívanej (a zastaralej) definície normálnosti. Ako doma sa tu cíti napríklad LGBTI+ komunita, ktorá je tu všeobecne akceptovaná, a často jej členovia medzi sebou vedú siahodlhé debaty o vlastných právach a problémoch.

Zakotvili tu aj rôzne skupiny fanúšikov seriálov, filmov, knižných sérií, komiksov, hudby a všemožných hobby. Kreativite sa tu medze nekladú a milióny používateľov medzi sebou zdieľajú svoje výtvory či oceňujú umeleckú snahu iných. Nechýbajú kresby, poézia, krátke príbehy, námety na knihy a príručky pre začiatočníkov v týchto oblastiach.

Pre mnohých sa teda Tumblr stal oázou pokoja, kde môžu byť bez obáv sami sebou. Nie je preto prekvapením, že si svoj malý kúsok internetového raja chcú chrániť za každú cenu, a aj za cenu obety rastu samotnej platformy. Perfektným príkladom je napríklad hnutie proti novým používateľom, ktoré sa na sociálnej sieti sformovalo len nedávno.

Ak nežiješ pod kameňom, určite si už počul, že novým majiteľom sociálnej mikroblogovacej siete Twitter sa stal excentrický miliardár a zakladateľ spoločnosti Tesla, Elon Musk. Jeho „nástup k moci“ sa neukázal byť pozitívnou zmenou pre platformu, ktorá v následku viacerých kontroverzných zmien začala strácať popularitu a používateľov.
Státisíce ľudí nespokojných so stavom Twitteru sa tak rozhodlo hľadať nový online domov, pričom mnohí z nich oprášili práve dlhodobo nepopulárny Tumblr, ktorý by na prvý pohľad mohol pripomínať najnovší prírastok do vlastníctva Elona Muska.

Flickr/Scott Beale

Vitaj a vypadni

Twitter je však diametrálne odlišnou platformou a to, na čo sú jeho používatelia zvyknutí, ani zďaleka nie je v súlade s kultúrou, ktorú sa skalní fanúšikovia Tumblr snažia držať pri živote. Zo strachu, že ich milovanú platformu zaplaví politika a influencerstvo, začali v snahe odohnať prišelcov z Twitteru uverejňovať enormné množstvá takzvaných „shitpostov“.

Termín „shitpost“ pomenúva všetok online obsah, ktorý je zámerne nízkokvalitný, provokatívny a irelevantný ku danej téme, so zámerom rozptýliť kohokoľvek, kto ho uvidí, od aktuálnej problematiky, udalosti alebo konverzácie. Ako ďalej dodáva The New York Times, hlavnú stránku, a teda tú, ktorú noví používatelia uvidia ako prvú, vyplnili tisícky takýchto príspevkov.

 

https://tippenfunkaport.tumblr.com/post/701229181629038592/there-is-something-so-darkly-comical-about-tumblr

Tie mali za úlohu migrantov z Twitteru presvedčiť, že Tumblr je v skutočnosti neuveriteľne zlou a nekvalitnou platformou, ktorá v žiadnom prípade nefunguje tak, ako má. Využívali pri tom obrázky, texty a gify, ktoré nemajú šancu komukoľvek nezainteresovanému dávať zmysel. Aj napriek týmto snahám si však v súčasnosti Tumblr zažíva menšie znovuzrodenie.

Mobilnú aplikáciu Tumblr si v priemere stiahlo za posledné týždne o 60 % viac ľudí, ako na Android, tak aj na iOS zariadenia. Cieľom spomenutých príspevkov však nie je len odohnať nováčikov z platformy. Ide zároveň aj o presadzovanie nepísaných pravidiel Tumblr, s ktorými súhlasí väčšina jeho populácie.

Nič zaujímavé tu nie je, a tak to má ostať

Ak chceš ostať, môžeš, ale musíš byť ochotný prijať to, že Tumblr je divný. Nedáva zmysel. Nepatrí naň politika, správy ani celebrity. Celá platforma stojí na nostalgii a na kultúre z rokov dávno minulých a jej používatelia sú si tohto faktu dobre vedomí. Je taktiež výborným priestorom na budovanie malých komunít a hľadanie ľudí s podobnými nezvyčajnými záujmami, opisuje Polygon.

Okrem toho tu nefunguje koncept akejsi popularity, keďže platforma nijako nevyzdvihuje počet sledujúcich, reakcií ani odpovedí na daný príspevok. Ide o jedno z mála miest internetu, kde môžu používatelia prísť len s cieľom zabaviť sa a oddychovať bez toho, aby boli neustále bombardovaní problémami z reálneho sveta.

Wikimedia/Douglas Muth

A dúfajú, že to presne tak ostane. Populárnou frázou medzi fanúšikmi Tumblr je: „Na Tumblr sa nič nedeje.“ Práve toto motto drží sociálnu sieť pri živote už dlhé roky a utužuje menšiu, no zato oddanú fanúšikovskú základňu, ktorá ostala z veľkej časti úplne nezmenená od prvých momentov spustenia platformy.

Priprav sa však na to, že ľudia sú tu trochu zvláštni, humoru budeš musieť prísť na chuť a účty svojich obľúbených celebrít tu ani náhodou nenájdeš. A taktiež si rozmysli, ako sa do tejto uzavretej komunity plánuješ potichu infiltrovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú