Keď ide o rýchlosť cestovania na dlhých trasách, dôležitá nie je len spotreba elektromobilu, ale aj to, ako rýchlo dokáže nabiť svoju batériu. Práve tieto faktory hodnotí Index nabíjania P3. A v jeho aktuálnej edícii opäť zvíťazí nemecký model.

V roku 2022 triumfoval juhokórejský Kia EV6, kým v roku 2021 vyhral Mercedes EQS. Najnovšia edícia však vracia na vrchol starého známeho – Porsche Taycan, ktorý si tento titul odniesol už v prvej edícii v roku 2019. Aktuálna verzia modelu Taycan s faceliftem znovu ukázala, prečo je tento model špičkou v dlhých cestách.

Ako funguje Index nabíjania P3

Index hodnotí predovšetkým dva faktory: spotrebu energie a nabíjacie správanie elektromobilov. Veľkosť batérie je menej dôležitá, pretože v rovnakej kategórii mávajú elektromobily podobné kapacity. Skutočná spotreba a krivka nabíjania sú pre dlhé trasy podstatnejšie.

Hlavným cieľom je možnosť nabiť dostatok energie na 300 kilometrov do 20 minút. Ak auto dokáže nabiť viac, získa index nad hodnotu 1. V roku 2022 dosiahol Kia EV6 hodnotu 1,03 – a tento úspech zopakoval aj v roku 2024. Konkurencia však medzitým nezaháľala.

nabíjanie elektromobilu
Unsplash/Stephan Schwebe

Taycan kraľoval luxusnej triede

V luxusnej kategórii s modelmi ako BMW i5, Xpeng G9 či Mercedes EQS 450+ sa Taycan opäť dostal na čelo rebríčka. Porsche pre modelový rok 2024 optimalizovalo elektrický pohon a batérie, ktoré teraz ponúkajú vyššiu energetickú hustotu a vylepšenú krivku nabíjania. Taycan udržiava nabíjací výkon nad 300 kW až do 60 % kapacity batérie, potom klesá len mierne.

Priemerne dosiahol Taycan nabíjací výkon 282 kW, čo je suverénne najviac. Na porovnanie, čínsky Xpeng G9 mal priemer 233 kW, aj keď s maximom až 320 kW.

Porsche

Spotreba ako rozhodujúci faktor

Taycan vyniká nielen nabíjaním, ale aj spotrebou. S hodnotou 19,7 kWh/100 km patrí medzi najlepšie v luxusnej kategórii. Na čísle prvom mieste v spotrebe je BMW i5 s 19,1 kWh/100 km, no jeho index nabíjania dosiahol len 0,87 kvôli nižšiemu výkonu nabíjania a menšej batérii.

Porsche Taycan nakoniec dosiahlo rekordný index 1,28. Počas prvých 10 minút dokáže Taycan nabiť energiu na 262 kilometrov, čo je suverénne najviac. Pre porovnanie: BMW i7 dosiahlo 247 km a Audi Q8 e-tron iba 213 km.

Dynamický pokrok v elektromobilite

Porovnanie ukazuje, ako rýchlo napreduje technológia elektromobilov. Taycan, ktorý v roku 2019 dosiahol index 0,72, teraz s hodnotou 1,28 štandard určuje. Konkurencia však nezaspáva – modely ako Nio ET5 Touring alebo Kia EV9 so stabilným nabíjaním sa rýchlo približujú.

Čo prinesie budúcnosť? S rastúcou popularitou 800-voltových sústav a zlepšujúcou sa efektivitou bude Index nabíjania P3 v nasledujúcich rokoch ešte napínavejší.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP