Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nemci sú vskutku pragmatický národ. Dôkazom tohto tvrdenia je aj najnovšie zistenie tamojšieho Inštitútu hospodárstva v Kolíne (IW Köln), ktorý sa opäť pozrel na premávku na diaľniciach v Severnom Porýní-Vestfálsku a priniesol zaujímavé výsledky. Od polovice mája do konca augusta 2024 analyzoval dáta z automatických zariadení, ktoré sledujú vozidlá na úsekoch bez trvalého rýchlostného limitu.
Cieľom bolo zistiť, ako sa vodiči správajú, keď nie sú obmedzení pevnou maximálnou rýchlosťou, ale iba odporúčaným limitom 130 km/h, známym ľubozvučným slovom „Richtgeschwindigkeit“.
Priemerná rýchlosť klesá
Kompetentné zariadenia analyzovali približne 1,9 miliardy áut, pričom priemerná rýchlosť jazdy na neobmedzených úsekoch dosiahla 113,5 km/h. To je mierny pokles oproti predchádzajúcim meraniam – v roku 2021 bola priemerná rýchlosť vyššia takmer o 3 km/h, v roku 2022 bola ešte 115,2 km/h. Tento trend naznačuje, že aj bez povinného obmedzenia sa rýchlosť postupne znižuje.
Ak si si teda myslel, že Nemci jazdia na týchto úsekoch ako blázni, zrejme si ostal mimoriadne prekvapený. Koniec koncov, výsledky zrejme odzrkadľujú danú mentalitu národa. Ak by sme také úseky mali na Slovensku, pri priemernej rýchlosti 113 km/h by sme určite neostali.
Väčšina vodičov pod hranicou 130 km/h
Dáta ukazujú, že takmer 83 % vozidiel bolo zaznamenaných v minútach, keď priemerná rýchlosť všetkých áut bola nižšia ako odporúčaných 130 km/h. Ďalších 10,5 % jazdilo priemernou rýchlosťou medzi 130 a 140 km/h. Len menšia časť vodičov prekročila túto hranicu výraznejšie, pričom extrémne rýchlosti nad 160 km/h boli skôr výnimkou. Áno, čítaš dobre.
Zaujímavé je, že tieto vzorce ostávajú stabilné počas ktorejkoľvek časti dňa, hoci cez víkendy sa celková rýchlosť mierne zvyšuje. To môže súvisieť s menšou hustotou premávky alebo so správaním rekreačných vodičov, ktorí sú možno menej viazaní na pracovné povinnosti a cestujú dlhšie trasy.
Dopravné podmienky a politické dôsledky
Štúdia naznačuje, že vodiči si svoju rýchlosť volia pomerne zodpovedne aj bez prísneho obmedzenia. Napriek častým diskusiám o zavedení povinného rýchlostného limitu na všetkých diaľniciach dáta ukazujú, že jeho vplyv by mohol byť relatívne malý – už teraz totiž väčšina vodičov jazdí rýchlosťou, ktorá je v rámci odporúčaných hodnôt.
Pokiaľ ide o dopravné podmienky, z iných výskumov vyplýva, že premenlivé rýchlostné limity zavedené podľa aktuálnej situácie majú len minimálny vplyv na plynulosť premávky a bezpečnosť bezprostredne po ich implementácii. To naznačuje, že vodiči vedia prispôsobiť svoju jazdu aj bez striktných obmedzení.
Záver je teda jasný – nemecký systém diaľnic bez celoplošného povinného obmedzenia, ale s odporúčaným rýchlostným limitom, funguje relatívne dobre. Vodiči vo veľkej miere rešpektujú rozumnú rýchlosť a nevykazujú výrazne riskantné správanie.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nahradí benzín na čerpačkách? Vedci našli metódu na zlacnenie paliva
Mužom hrozí mastná pokuta: V Česku dostali ženy vlastné parkovacie miesta, odborníkom sa to nepozdáva
VIDEO: Netflix láka ľudí na nečakanú novinku. Ukazuje krvavé hry z čias samurajov
Slováci našli cenový hit, no riskujú veľký problém. Táto technika v sebe skrýva desivú pascu
Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická zrážka kamióna s autobusom: Zranilo sa 28 osôb, zasahoval vrtuľník
78-ročný profesor má pamäť ostrú ako britva. Odhalil päť návykov, ktoré mu pomáhajú udržať mentálnu sviežosť
Najhodnotnejšie slovenské a české firmy: Rebríčku kraľuje spoločnosť s hodnotou 16 miliárd eur
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
Prídeme o ďalšie sviatky? Vláda v rámci konsolidácie zvažuje takýto scenár, v hre môže byť až šesť dní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
Západ vstúpil do nesprávnych vôd. Okolo kľúčového ostrova Ázie to vrie, Čína hovorí o provokácii
Svet sa rúti do jadrového rizika. Počet krajín s jadrovými zbraňami je alarmujúci, vznikajú nové veľmoci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP