V Nemecku sa zvyšuje vlna odporu voči značke Tesla. Deje sa to predovšetkým kvôli politickým aktivitám jej zakladateľa Elona Muska, ktorý podporuje krajné pravicové hnutia. Jeho vystupovanie na sociálnych sieťach, šírenie dezinformácií a verejné vyjadrenia na tému nemeckej politiky spôsobili pokles dôvery medzi zákazníkmi, pričom mnohé spoločnosti sa rozhodli ukončiť spoluprácu s Teslou, informuje Electrek.

Nepreukázateľný faktor

Hoci je náročné jednoznačne preukázať priamu súvislosť medzi poklesom predaja Tesly a kontroverznými vyhláseniami jej CEO, niektoré konkrétne príklady naznačujú, že jeho správanie môže mať vplyv. Minulý rok napríklad nemecká spoločnosť Rossmann, ktorá patrí medzi najväčšie farmaceutické reťazce v Európe, oznámila, že odpredá všetky vozidlá značky Tesla zo svojej firemnej flotily. Spoločnosť vysvetlila svoje rozhodnutie „nezlučiteľnosťou medzi vyhláseniami Elona Muska a hodnotami, ktoré Tesla reprezentuje svojimi produktmi.“

V poslednej dobe sa však situácia ešte zhoršila. Musk otvorene vyzýva voličov v Nemecku, aby podporili krajne pravicovú stranu AfD, ktorá je považovaná za extrémistickú organizáciu. Mnohí členovia tejto strany sú spájaní s neo-nacistickou ideológiou, čo vyvolalo masívnu kritiku. Spolu s jeho šírením dezinformácií na platforme X (predtým Twitter), kde už viac ako 60 akademických organizácií z Nemecka a Rakúska spustilo bojkott tejto sociálnej siete, sa zhoršuje aj imidž značky Tesla.

Unsplash

Zasiahla významná spoločnosť

Do bojkotu Tesly sa pridala aj ďalšia významná firma – nemecká energetická spoločnosť LichtBlick. Na svojej stránke na LinkedIn oznámila, že prestáva používať vozidlá Tesla vo svojej firemnej flotile.

„Podpora Donalda Trumpa a odporúčanie voliť krajne pravicovú populistickú a extrémistickú stranu, ktorá nijako nezodpovedá hodnotám LichtBlick, nás prinútila k tomuto kroku. Zasadzujeme sa za diverzitu, toleranciu a demokraciu. Samozrejme, ochrana klímy a elektromobilita sú pre nás mimoriadne dôležité, no v budúcnosti sa budeme spoliehať na iných dodávateľov než Tesla,“ vyjadril sa Kevin Lütje, vedúci oddelenia pre správu nehnuteľností a zariadení v LichtBlick.

Hoci si LichtBlick uvedomuje, že ich krok nebude mať zásadný ekonomický dopad na Teslu, veria, že tým vyšlú jasný signál. Tento trend však prichádza v čase, keď Tesla už aj tak zápasí s prudkým poklesom predaja v Nemecku. V roku 2024 sa predaj znížil o 41 %, čo predstavuje približne 26 000 predaných vozidiel menej oproti predchádzajúcemu roku.

Analytici poukazujú na to, že za poklesom predaja Tesly v Nemecku môže byť aj zníženie vládnych stimulov na kúpu elektrických vozidiel, avšak ostatní výrobcovia elektromobilov sa s touto situáciou vyrovnávajú lepšie. Navyše, ak bude Elon Musk naďalej zasahovať do nemeckej politiky a podporovať kontroverzné strany, negatívny vplyv na predaj Tesly by sa mohol v roku 2025 ešte prehĺbiť.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú